Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen
Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki. Teknisesti haastavia kohteita toteuttaneet, hyvämaineiset yhtiöt tarttuvat yhteen Suomen merkittävimmistä infrakohteista vankalla ammattitaidolla.

Vantaan ratikan rakentaminen jakaantuu kahteen allianssiin, jotka kilpailutettiin samanaikaisesti. Vantaan kaupunkitilalautakunnan päätöksen mukaan GRK:n ja Kreaten muodostama ryhmittymä toteuttaa itäosan rakentamisen välillä Tikkurila–Länsimäki. Allianssiin kuuluvat myös eri kilpailutuksella valitut suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Lentoasema–Tikkurila.
– Itäosan allianssissa on valtava määrä osaamista ja kokemusta, jota hyödynnämme hankkeen parhaaksi. Allianssimallisissa hankkeissa on mahdollista optimoida nopeastikin ratkaisuja, jotka parantavat projektin laatua, vastuullisuutta ja kustannustehokkuutta sekä pitävät yllä hyvää yhteishenkeä. Tekeminen perustuu yhteistyöhön ja avoimuuteen, summaa kilpailutuksessa mukana ollut Kreaten operatiivinen johtaja Sami Laakso.
Kilpailijoiden ensimmäinen yhteishanke
Historian ensimmäinen yhteistyöhanke GRK:n ja Kreaten välillä on käynnistynyt hyvin, kun yhteistyö kahden yhtiön osaajien välillä sujui kilpailutusvaiheessa erinomaisesti.
Itäosan allianssin projektipäällikkönä toimii Jonna Tuomiranta GRK:lta ja apulaisprojektipäällikkönä Sami Kari Kreatelta. Muu organisaatio kootaan yhtiöiden henkilöstöstä kehitysvaiheen aikana.
– Tarjousvaiheen alusta asti GRK:n ja Kreaten yhteistyö lähti sujumaan erinomaisesti. GREAT Vantaa -ryhmittymämme sisällä onnistuttiin tehokkaasti häivyttämään yritysten väliset rajat ja työskentelimme integroituneena tiiminä tarjouksen jättöön saakka. Meillä on hyvät lähtökohdat jatkaa samaa mallikkaasti alkanutta yhteistyötä pian alkavassa projektissa, kertoo Tuomiranta.
Ryhmittymä käynnistää hankkeen huippuvireessä
GRK ja Kreate ovat vahvistaneet rata- ja raideosaamistaan pitkäjänteisesti sekä jatkaneet henkilöstön rekrytointeja rakennusalan laskusuhdanteesta huolimatta. Kummallakin yhtiöllä on tavoitteena hakea kannattavaa kasvua rata- ja raiderakentamisen markkinasta sekä kehittää infrarakentamisesta kestävämpää.
– Keskitymme itäosan rakentamisessa tehokkuuden ja laadun lisäksi vastuulliseen tekemiseen. Vantaan kaupungilla on tavoitteet rakentamisen vähäpäästöisyydelle ja kestävyydelle, joihin rakentajina sitoudumme. Meillä on tarjota edistyneitä ratkaisuja rakentamiseen, kuten GRK:n tuottamaa biohiiltä ja Kreaten EEJ-hyväksyttyä KreMu-mursketta. Tavoitteena on resurssitehokkuus ja ympäristövaikutusten vähentäminen myös rakentamisessa, Laakso kertoo.
Monipuolista osaamista löytyy ympäristö- ja suunnittelupuolen lisäksi infra- ja raiderakentamisen allianssiurakoiden parista. Esimerkiksi GRK on ollut viimeksi mukana Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa, ja molempien yhtiöiden henkilöstöltä löytyy vankkaa kokemusta myös Raide-Jokerista.
– Meillä oli hyvä tekemisen meininki kilpailutuksen aikana ja porukka teki täysillä töitä yhteisen tavoitteemme eteen. Molemmista yhtiöistä löytyy vahvaa osaamista ja työnjako suunnitellaan niin, että henkilöstön ammattitaito tukee hankkeen kustannustehokasta toteuttamista ja tekemisen huippuvirettä, Tuomiranta lupaa.
Toteutus tasaosuuksilla
GRK:lla ja Kreatella on 50/50 osuus Vantaan ratikan noin 8,5 kilometrin mittaisen itäosan rakentamisesta. Hankkeeseen kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset. Lisäksi itäosalla toteutetaan uusia siltoja muun muassa Kehä III:n ja Porvoonväylän yli. Uudet raitiotiepysäkit ovat Kuusikko, Lahdenväylä, Kaskela, Hakunila, Hepokuja, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä ja Länsimäki.
– Vantaan ratikka on Suomen mittakaavassa erittäin merkittävä infrahanke, joka tuo positiivista näkyvyyttä rakennusalalle luomalla muun muassa työpaikkoja. Hankkeen moninaiset vaikutukset näkyvät myös pitkällä aikavälillä, kun uusi liikenneyhteys tukee kaupungistumista ja kestävää kehitystä sekä houkuttelee investointeja reitin varrelle, summaa Tuomiranta.
Rakentamisen odotetaan alkavan 2025
Itä- ja länsiosien kehitysvaiheen sopimukset allekirjoitetaan, kun valtion rahoitus hankkeeseen on varmistunut ja Helsingin hallinto-oikeus on ratkaissut kaksi hanketta koskevaa valitusta. Tavoitteena on aloittaa kehitysvaihe syksyllä 2024, rakentaminen kehitysvaiheen jälkeen vuonna 2025 ja kaupallinen liikenne vuonna 2029.
Itäosan hankekokonaisuuden tavoitekustannus määritellään vasta vuonna 2025 laadittavaan toteutusvaiheen allianssisopimukseen. Vantaan kaupunki on tiedottanut, että Vantaan ratikan rakentamisen allianssihankinnan arvo on yhteensä noin 660 miljoonaa euroa.
– Hienoa, että ratikkahanke etenee nyt myös Vantaalla. Odotamme innolla yhteistyön ja merkittävän hankkeen käynnistymistä myös rakentamisen saralla, toteavat Laakso ja Tuomiranta yhteen ääneen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami LaaksoOperatiivinen johtajaKreate Oy
Puh:+358 50 380 3105sami.laakso@kreate.fiJonna TuomirantaVantaan ratikan itäosan projektipäällikköGRK
Puh:+358 50 539 3932jonna.tuomiranta@grk.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat



Tietoja ryhmittymän yhtiöistä
Kreate tarjoaa rakentamisen ratkaisut siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate toimii Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää noin 500 ammattilaista. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihto vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. GRK työllistää noin 1 000 ammattilaista.
GRK ja Kreate ovat arvostettuja infra-alan yhtiöitä, jotka nousivat rakennusalan kärkisijoille tuoreessa T-median Luottamus&Maine-tutkimuksessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate hakee Ruotsissa kasvua: uusi toimitusjohtaja nimitetty17.2.2025 09:45:00 EET | Tiedote
Kenneth Wahlqvist on nimitetty Kreate Sverigen toimitusjohtajaksi 1.4.2025 alkaen. Hän on tehnyt yli 30 vuoden uran Skanskalla johtaen muun muassa mittavia rakennushankkeita ja infrarakentamisen liiketoimintayksikköä. Kreatella Wahlqvist keskittää energiansa Ruotsin kasvutavoitteiden varmistamiseen sekä Kreate Sverigen liiketoiminta-alueiden ja organisaatiorakenteen kehittämiseen.
Käytetystä hiekoitushiekasta seulotaan kierrätystuote Kreaten kiertotalousalueella30.1.2025 09:59:53 EET | Tiedote
Vaativan infran rakentaja Kreate on jo vuosia ollut aktiivinen kiertotalouden edistäjä. Viimeisin virstanpylväs saavutettiin tammikuussa 2025, kun yhtiö sai omalla kiertotalousalueellaan seulotulle hiekoitushiekalle Ei enää jätettä -statuksen tiettävästi ensimmäisenä rakennusalan toimijana Suomessa. Kierrätetyn hiekoitushiekan uudelleenkäyttö vähentää ympäristövaikutuksia ja jätteen määrää sekä tuo tuntuvaa säästöä hiekoittamisesta aiheutuviin kuluihin.
Kreate Skanskan kumppaniksi rakentamaan Koskelan varikkoa – toteutusvaiheen sopimuksen arvo lähes 58 miljoonaa euroa10.12.2024 14:37:26 EET | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Skanskan kanssa toteutusvaiheen sopimuksen Koskelan uuden varikon rakentamisesta. Sopimuksen mukaisesti Kreate toteuttaa hankkeen rata- ja sähköratatyöt, vaihteiden ohjausjärjestelmän sekä kiertotalouden ratkaisut. Koskelan varikko on Kreaten ensimmäinen raitiotiehanke, mikä vahvistaa yhtiön tavoitetta kasvattaa raideympäristössä tehtävän liiketoiminnan osuutta kokonaisliikevaihdosta.
Innovoinnilla ja työsuunnittelulla vaikutusta rakennushankkeiden valmistumiseen – Kreate kiri kaksi merkittävää hanketta etuajassa maaliin28.11.2024 09:30:11 EET | Tiedote
Kaksi Kreaten väylärakentamisen kohdetta valmistui merkittävästi etuajassa. Oulussa Poikkimaantien urakkaosat luovutetaan tilaajalle vajaan vuoden etuajassa ja Helsingissä Nihdin esirakentaminen luovutettiin seitsemän kuukautta etuajassa. Molemmissa hankkeissa urakoitsijan onnistunut työsuunnittelu ja uudet ratkaisuehdotukset siivittivät onnistuneeseen lopputulokseen.
Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa13.11.2024 12:06:56 EET | Tiedote
Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden nostot tavanomaista ahtaamassa ja jyrkemmässä maastossa onnistuivat suunnitellusti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme