Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen
Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki. Teknisesti haastavia kohteita toteuttaneet, hyvämaineiset yhtiöt tarttuvat yhteen Suomen merkittävimmistä infrakohteista vankalla ammattitaidolla.

Vantaan ratikan rakentaminen jakaantuu kahteen allianssiin, jotka kilpailutettiin samanaikaisesti. Vantaan kaupunkitilalautakunnan päätöksen mukaan GRK:n ja Kreaten muodostama ryhmittymä toteuttaa itäosan rakentamisen välillä Tikkurila–Länsimäki. Allianssiin kuuluvat myös eri kilpailutuksella valitut suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Lentoasema–Tikkurila.
– Itäosan allianssissa on valtava määrä osaamista ja kokemusta, jota hyödynnämme hankkeen parhaaksi. Allianssimallisissa hankkeissa on mahdollista optimoida nopeastikin ratkaisuja, jotka parantavat projektin laatua, vastuullisuutta ja kustannustehokkuutta sekä pitävät yllä hyvää yhteishenkeä. Tekeminen perustuu yhteistyöhön ja avoimuuteen, summaa kilpailutuksessa mukana ollut Kreaten operatiivinen johtaja Sami Laakso.
Kilpailijoiden ensimmäinen yhteishanke
Historian ensimmäinen yhteistyöhanke GRK:n ja Kreaten välillä on käynnistynyt hyvin, kun yhteistyö kahden yhtiön osaajien välillä sujui kilpailutusvaiheessa erinomaisesti.
Itäosan allianssin projektipäällikkönä toimii Jonna Tuomiranta GRK:lta ja apulaisprojektipäällikkönä Sami Kari Kreatelta. Muu organisaatio kootaan yhtiöiden henkilöstöstä kehitysvaiheen aikana.
– Tarjousvaiheen alusta asti GRK:n ja Kreaten yhteistyö lähti sujumaan erinomaisesti. GREAT Vantaa -ryhmittymämme sisällä onnistuttiin tehokkaasti häivyttämään yritysten väliset rajat ja työskentelimme integroituneena tiiminä tarjouksen jättöön saakka. Meillä on hyvät lähtökohdat jatkaa samaa mallikkaasti alkanutta yhteistyötä pian alkavassa projektissa, kertoo Tuomiranta.
Ryhmittymä käynnistää hankkeen huippuvireessä
GRK ja Kreate ovat vahvistaneet rata- ja raideosaamistaan pitkäjänteisesti sekä jatkaneet henkilöstön rekrytointeja rakennusalan laskusuhdanteesta huolimatta. Kummallakin yhtiöllä on tavoitteena hakea kannattavaa kasvua rata- ja raiderakentamisen markkinasta sekä kehittää infrarakentamisesta kestävämpää.
– Keskitymme itäosan rakentamisessa tehokkuuden ja laadun lisäksi vastuulliseen tekemiseen. Vantaan kaupungilla on tavoitteet rakentamisen vähäpäästöisyydelle ja kestävyydelle, joihin rakentajina sitoudumme. Meillä on tarjota edistyneitä ratkaisuja rakentamiseen, kuten GRK:n tuottamaa biohiiltä ja Kreaten EEJ-hyväksyttyä KreMu-mursketta. Tavoitteena on resurssitehokkuus ja ympäristövaikutusten vähentäminen myös rakentamisessa, Laakso kertoo.
Monipuolista osaamista löytyy ympäristö- ja suunnittelupuolen lisäksi infra- ja raiderakentamisen allianssiurakoiden parista. Esimerkiksi GRK on ollut viimeksi mukana Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa, ja molempien yhtiöiden henkilöstöltä löytyy vankkaa kokemusta myös Raide-Jokerista.
– Meillä oli hyvä tekemisen meininki kilpailutuksen aikana ja porukka teki täysillä töitä yhteisen tavoitteemme eteen. Molemmista yhtiöistä löytyy vahvaa osaamista ja työnjako suunnitellaan niin, että henkilöstön ammattitaito tukee hankkeen kustannustehokasta toteuttamista ja tekemisen huippuvirettä, Tuomiranta lupaa.
Toteutus tasaosuuksilla
GRK:lla ja Kreatella on 50/50 osuus Vantaan ratikan noin 8,5 kilometrin mittaisen itäosan rakentamisesta. Hankkeeseen kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset. Lisäksi itäosalla toteutetaan uusia siltoja muun muassa Kehä III:n ja Porvoonväylän yli. Uudet raitiotiepysäkit ovat Kuusikko, Lahdenväylä, Kaskela, Hakunila, Hepokuja, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä ja Länsimäki.
– Vantaan ratikka on Suomen mittakaavassa erittäin merkittävä infrahanke, joka tuo positiivista näkyvyyttä rakennusalalle luomalla muun muassa työpaikkoja. Hankkeen moninaiset vaikutukset näkyvät myös pitkällä aikavälillä, kun uusi liikenneyhteys tukee kaupungistumista ja kestävää kehitystä sekä houkuttelee investointeja reitin varrelle, summaa Tuomiranta.
Rakentamisen odotetaan alkavan 2025
Itä- ja länsiosien kehitysvaiheen sopimukset allekirjoitetaan, kun valtion rahoitus hankkeeseen on varmistunut ja Helsingin hallinto-oikeus on ratkaissut kaksi hanketta koskevaa valitusta. Tavoitteena on aloittaa kehitysvaihe syksyllä 2024, rakentaminen kehitysvaiheen jälkeen vuonna 2025 ja kaupallinen liikenne vuonna 2029.
Itäosan hankekokonaisuuden tavoitekustannus määritellään vasta vuonna 2025 laadittavaan toteutusvaiheen allianssisopimukseen. Vantaan kaupunki on tiedottanut, että Vantaan ratikan rakentamisen allianssihankinnan arvo on yhteensä noin 660 miljoonaa euroa.
– Hienoa, että ratikkahanke etenee nyt myös Vantaalla. Odotamme innolla yhteistyön ja merkittävän hankkeen käynnistymistä myös rakentamisen saralla, toteavat Laakso ja Tuomiranta yhteen ääneen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami LaaksoOperatiivinen johtajaKreate Oy
Puh:+358 50 380 3105sami.laakso@kreate.fiJonna TuomirantaVantaan ratikan itäosan projektipäällikköGRK
Puh:+358 50 539 3932jonna.tuomiranta@grk.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat



Tietoja ryhmittymän yhtiöistä
Kreate tarjoaa rakentamisen ratkaisut siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate toimii Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää noin 500 ammattilaista. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihto vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. GRK työllistää noin 1 000 ammattilaista.
GRK ja Kreate ovat arvostettuja infra-alan yhtiöitä, jotka nousivat rakennusalan kärkisijoille tuoreessa T-median Luottamus&Maine-tutkimuksessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.
Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote
Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.
Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä11.4.2025 09:45:28 EEST | Tiedote
Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98 miljoonaa kruunua eli noin 9 miljoonaa euroa.
Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa27.3.2025 11:49:30 EET | Tiedote
Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme