SSO toteuttaa ahkerasti rooliaan kotiseudun elinvoiman edistäjänä – edulliset hinnat ja palveluiden kehittäminen avainroolissa
Osuuskaupan alkuvuosi sujui odotusten mukaisesti. Kesän onnistumisen taustalla oli asiakasmäärien kasvu – niin vakituiset kuin vapaa-ajan asukkaat luottivat osuuskaupan mainioon palvelutarjontaan ja edulliseen hintatasoon.

– SSO:ssa keskimääräisestä 30 euron ostoskorista jäi meille strategiamme mukaisesti erittäin maltillinen osuus – keskimäärin vain 2 prosenttia eli noin 0,6 euroa ja olemme tästä varsin ylpeitä – onnistuimme maksimoimaan asiakkaan saaman hyödyn. SSO:n asiakasomistajat saivat edullisten hintojen päälle Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen muodossa rahallista hyötyä 1-6/2024 vielä viimevuotistakin enemmän, 8,2 miljoonaa euroa, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.
Osuustoiminnan hyöty palautuu aina kotiseudulle, kun investoinnit tuovat elinvoimaa ja lisäävät alueen vetovoimaa. – Tammi-kesäkuun osalta tulos ennen veroja oli 5,4 miljoonaa euroa. Heinäkuun hyvät kelit ja markkinaa keskimäärin parempi kaupankäynnin kehitys ennustaa loppuvuodesta tuloksellisesti odotetun mukaista, jatkaa Finér.
SSO:n marketkaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa kaksi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Haastava taloustilanne korosti hintakilpailukyvyn ja asiakkaita kiinnostavan valikoiman merkitystä. Myös ruuan verkkokaupan aktiivisessa kehittämisessä ollaan onnistuttu erinomaisesti. Liikennekaupassa näkyy toisaalta ihmisten vilkastunut liikkuminen, ja ABC Lohja laajensi palvelunsa takaisin korona-aikaa edeltävään ympärivuorokautiseen aukioloon. Liikennekaupan liikevaihdon lasku tuli polttonestekaupasta, jossa hinnat laskivat vuoden takaisesta tasosta. Matkailu- ja ravitsemiskauppaan vaikuttaa ihmisten heikentynyt ostovoima, mutta samalla kauppaa piristää ihmisten kaipuu paikallisten tapahtumien äärelle – tätä todisti Rantajamien historiallisen hyvä kävijämäärä. Autokaupan haastavaan markkinatilanteeseen nähden SSO:n autokaupoissa on tehty aktiivista myyntiä ympäri Suomen ja Raisioon avattu uusi autotalo on otettu hyvin vastaan. Toimet ovatkin siivittäneet autokaupan hyvään myynninkehitykseen.
SSO:n liikevaihto toimialoittain | ||
Liikevaihto 1-6/2024 | % | |
milj. eur. | ed.v.v. | |
market- ja tavaratalokauppa | 160 | + 2 |
liikennekauppa | 38 | - 8 |
matkailu- ja ravitsemiskauppa | 6 | + 7 |
autokauppa | 59 | + 5 |
muu | 4 | |
yhteensä | 267 | + 1 |
– Yhdessä alueen asukkaiden kanssa kehittäneet palvelujamme ja tehneet omasta seudustamme parempaa paikkaa elää. Esimerkkejä uusista ja uudistetuista palveluista olivat Lohjan ABC:n uusi ruuan verkkokaupan noutolokerikko, Sinun Keittiön Puoti sekä Lohjan Prisman iso uudistus. Alkuvuoden riemastuttavin investointi lienee kymmenien sympaattisten kuljetusrobottien uusi kotiinkuljetusmahdollisuus. Elokuun alussa Nummelaan avattiin uusi Sale palvelemaan nopean asioinnin tarpeisiin. Syksyllä uudistamme vielä Sale Karjalohjan niin talotekniikan kuin osuvamman valikoiman ja palvelun näkökulmasta, kertoo Finér.
− Alkuvuodesta asiakasomistajat valitsivat SSO:lle uuden edustajiston, jonka yksi tärkeimmistä tehtävistä on olla mukana varmistamassa asiakaslähtöinen päätöksenteko. Pyrimme aktiivisesti lisäämään asiakkaiden vuorovaikutusmahdollisuuksia – päivittäisten myymäläkohtaamisten ollessa edelleen se luontaisin. Ja niitä hyviä kohtaamisia meillä kertyykin kuukausittain miljoonia, iloitsee Finér.
− Koko vuoden osalta ennakoimme SSO:n liikevaihdon kasvavan ja tuloksen toteutuvan viime vuoden tasolla. Koko kesäkauden osalta odotuksemme ovat korkealla – hyvien kelien ansiosta kauppa kävi myös heinäkuussa hyvin, kesäasukkaat viihtyivät mökeillään ja esimerkiksi Rantajamit onnistuivat erinomaisesti, Finér toteaa.
Tulevaisuuden ammattilaiset kesätöissä
SSO:laisten määrä kasvoi hieman edellisvuodesta. Kesäkuun lopussa SSO:laisia oli 1401. SSO tarjosi tänä kesänä jälleen myös kesätyöpaikan 440 nuorelle. Kesätöiden pituus vaihteli 15–17-vuotiaiden S-kesisten 2-6 viikon harjoitteluista koko kesän kestäneisiin kesätöihin yli 18-vuotiaille
–Tänä kesänä panostimme erityisesti kesätyöntekijä prosessiin. Aloitimme jo talvella esihenkilöiden ja työkummien kanssa hyvän kesätyö kokemuksen pohtimisen. Järjestimme nuorille kesäetkot kolmella paikkakunnalla toukokuussa. Kesäetkoilla kerrottiin työskentelystä SSO:lla. Samalla oli mahdollisuus tutustua tuleviin työkavereihin. Tarjosimme myös työkengät kaikille kesätyöntekijöille, sanoo SSO:n henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo.
SSO:n neljä valmentajaa huolehtivat tänäkin kesänä täysi-ikäisten kesätyöntekijöiden perehdyttämisestä muun muassa käytössä olevien järjestelemien käyttöön, kassatoimintoihin, ergonomiaan sekä työarjen sujuvuuden varmistamiseen. Kesätyöntekijät ovat tuoneet esiin, miten turvalliselta oppiminen on tuntunut, kun valmentaja on kulkenut rinnalla ensimmäisinä päivinä ja kannustanut uuden edessä. – Saimme perehdytyksestä todella hyvää palautetta. Eräskin nuori totesi, ettei missään muualla en ole saanut näin hyvää perehdytystä, iloitsee Somersalo.
– Keväällä olemme myös aloittaneet kulttuurin kehittämisen ohella johtamisen kehittämisprojektin. Laajennettu johtoryhmämme kiertää syksyn aikana tapaamassa koko henkilökuntaamme Ihmiset ensin -kiertueillamme kuulemassa ihmistemme ajatuksia ja ideoineet yhdessä tulevaa. Tilaisuudet ovat olleen huikean inspiroivia ja olemme ylpeitä ihmisistämme, jotka tekevät tätä työtä täydellä sydämellä joka päivä, jatkaa Somersalo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér, p. 040 540 2006
SSO:n henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo, p. 044 770 5175
SSO:n asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen, p. 044 770 5365
Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on läntisellä Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa kahdeksan kunnan alueella toimiva, paikallisten ihmisten omistama kasvava alueosuuskauppa. SSO:n toiminnan tarkoituksena on tuottaa palveluja ja etuja yli 72 000 asiakasomistajalleen. SSO:n tavoitteena on pysyä kehityksen kärjessä kaikilla toimialoillaan: market- ja tavaratalokaupassa, liikennekaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä autokaupassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suur-Seudun Osuuskauppa SSO
Riemu, ranta ja rakkaus – Lohjan Aurlahdessa Rantajameillaan 3.–5.7.1.7.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Kesän kohokohta kutsuu jälleen Aurlahteen. Kolmen päivän ajan nautitaan musiikista, yhteisöllisyydestä ja kesästä parhaimmillaan, kun lavalle nousevat muun muassa Käärijä, Kaija Koo, Eppu Normaali ja Bess. Luvassa on pieni suuri festivaali, jossa riemua, rantaa ja rakkautta riittää jokaiselle Jamittelijalle.
Juhannuksena nautitaan hyvästä ruoasta ja kiireettömästä yhdessäolosta19.6.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Juhannus tuo mukanaan kiirettä kauppoihin, herkkuja juhlapöytiin ja taukoja tien päällä – SSO:n toimialoilla keskikesän juhla näkyy monin tavoin. Marketit täyttyvät grillattavista ja vesimeloneista, ravintoloissa nautitaan aatonaaton tunnelmasta, ja ABC-asemat palvelevat juhannusmatkalaisia laajoin aukioloin. Kaupunkijuhannuksen viettäjille robokuljetus tuo eväät suoraan puistoon.
Kyläkauppa on kylän sydän12.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Kyläkauppapäivää vietetään jälleen 14. kesäkuuta. Tapahtuma nostaa esiin kyläkauppojen merkityksen paikallisina palvelukeskuksina ja yhteisön kokoontumispaikkoina.
Tänä kesänä otetaan hyöty irti asiakasomistajien digipalveluista SSO:n Digiässä-kiertueella29.5.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Asiakasomistajien arkea helpottaviin monipuolisiin digipalveluihin, ABC-mobiiliin, S-mobiiliin sekä S-kaupat-sovellukseen, voi nyt tutustua SSO:n Digiässä-kiertueella kesä-elokuussa. Mobiilineuvojien lisäksi kesäisissä tapahtumissa on luvassa onnenpyörän pyöritystä, arvontaa ja hyviä kiertuepäivän tarjouksia.
Yhteisöllinen työvuorosuunnittelu helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista26.5.2025 10:59:38 EEST | Tiedote
Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa on jo pitkään tehty töitä yrityskulttuurin kehittämisen ja paremman työelämän rakentamisen kanssa, tiiviisti henkilökuntaa kuunnellen ja osallistaen. Sysäys uuden työvuorosuunnittelumallin pilotoinnille sai myös alkunsa henkilökunnan toiveesta sujuvoittaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista. Uudessa, yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallissa, työntekijät valitsevat itse omat työvuoronsa ennalta sovittujen yhteisten pelisääntöjen mukaisesti. Tämä mahdollistaa työn ja vapaa-ajan paremman yhteen sovittamisen jokaisen elämään sopivalla tavalla. Onnistuneen pilotin pohjalta malli otetaan syksyllä käyttöön kuudessa SSO:n toimipaikassa, kuuden jo ennestään mukana olevan lisäksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme