Varsinais-Suomen ELY-keskus

Under hösten kommer det att ske ändringar i trafiken till väntområdet för långtradare vid Rävsundsbron på Pargas sida

Dela

I och med byggandet av den nya Rävsundsbron ändras vägsträckningen på Skärgårdsvägen (landsväg 180) på Pargassidan, och trafiken börjar löpa längs sträckningens slutliga plats i höst. Därför måste en ny förbindelse byggas till väntområdet för tunga fordon på Pargas sida. Även trafikljusen kommer att flyttas till nya platser. Under arbetet med att flytta trafikljusen kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken i båda broändorna (Pargas och S:t Karins).

I och med byggandet av den nya Rävsundsbron ändras vägsträckningen på Skärgårdsvägen vid väntområdet för tunga fordon på Pargassidan. Därför måste en ny förbindelse från den nya vägsträckningen byggas till väntområdet för tunga fordon. Den nya infartsanslutningen till väntområdet blir smalare än den som finns just nu, vilket innebär att tunga fordon måste sakta ner ännu mer innan de svänger. Dessutom finns det höjdskillnader mellan den nya vägsträckningen och väntområdet, vilket innebär att trafiken går längs en relativt brant nedförsbacke från den nya vägförbindelsen till väntområdet.

Av kostnadsskäl kom man fram till denna lösning, när man bedömde att en nedförsbacke inte utgör någon särskild trafiksäkerhetsrisk. På vintern sköts långtradarparkeringens förbindelse med effektiverat vinterunderhåll. På långtradarparkeringen finns det mer sällan flera tunga fordon samtidigt, förbindelsen är enkelriktad och det finns ingen annan trafik.

På grund av den nya vägsträckningen på Skärgårdsvägen måste även trafikljusen för trafikarrangemangen på Rävsundsbron flyttas på Pargassidan. Trafikljusen är ur bruk under flyttnings- och installationsarbetet. Eftersom trafikljusens funktion är kopplad till varandra (trafikljusen i S:t Karins och Pargas), är även trafikljusen på S:t Karinssidan ur bruk under flyttningen av ljusen på Pargassidan. När trafikljusen är ur bruk kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken. Arbetet med att flytta trafikljusen tar enligt en preliminär uppskattning några dagar.

Den nya vägsträckningen och därmed även den nya förbindelsen till väntområdet för långtradare på Pargassidan tas i bruk under hösten. Vi informerar närmare om detta när tidtabellerna har preciserats.

Efterlevnaden av trafikbegränsningarna på Rävsundsbron har åter förslappats

Sommaren förlöpte utan större problem i fråga om iakttagandet av trafikbegränsningarna på Rävsundsbron. Trafikarrangemangen gjorde inte heller trafiken överbelastad, även om det finns fler trafikanter sommartid. Efter sommaren har man åter observerat att överträdelsen av begränsningarna för den tunga trafiken har ökat. Det har observerats att tunga fordon inte alltid kör till långtradarfilen och att en del har kört mot rött ljus. Detta har lett till att tunga fordon möts på bron. Utöver bristande efterlevnad av trafikljusen är en annan svag punkt att det eventuellt kan uppstå fel, varvid tunga fordon kan röra sig fritt i båda riktningarna samtidigt.

Trafikljusen fungerar i huvudsak bra, men enskilda felsituationer har inträffat av olika orsaker. Till exempel den här veckan har trafikljusen på Rävsundsbron blinkat gult på grund av att ljusen gått sönder. Kabeln mellan trafikljusen gick av natten mellan söndag och måndag i samband med slåtter och det tog fram till tisdag eftermiddag innan ljusen var reparerade. Trafikljusen blinkade även gult på sommaren ett par gånger på grund av elavbrott orsakade av åska. I dessa fall var det enklare att reparera ljusen och de kunde åtgärdas under samma dag.

Om trafikljusen går sönder skickas alltid en automatisk anmälan till den som underhåller trafikljusen och reparation av dem har hög prioritet. Alla fel kan inte förebyggas, men NTM-centralens mål är att minimera förhållandena som leder till fel. 

För närvarande är situationen alltså sådan att det under den senaste tiden ofta har förekommit möten med tunga fordon, och varje möte orsakar en stor belastning på bron. För att brons skick inte ska försämras ytterligare är det mycket viktigt att tunga fordon följer de fastställda trafikbegränsningarna. Om brons skick försämras ytterligare måste ytterligare begränsningar införas på bron.

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020600 

Nyckelord

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Förnyandet av Norrbys förbindelsebåtsbrygga inleds i Iniö3.10.2024 09:20:00 EEST | Pressmeddelande

NTM-centralen i Egentliga Finland inleder byggandet av en ny förbindelsebåtsbrygga i Norrby i Iniö vecka 42. Byggnadsarbetet pågår fram till slutet av 2024. Den nya förbindelsebåtsbryggan byggs på samma plats som den nuvarande bryggan. Bryggan är ur bruk under tiden arbetet pågår och som ersättande hamn fungerar Kanvik. Vi beklagar de olägenheter som byggnadsarbetet orsakar förbindelsefartygstrafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye