Under hösten kommer det att ske ändringar i trafiken till väntområdet för långtradare vid Rävsundsbron på Pargas sida
I och med byggandet av den nya Rävsundsbron ändras vägsträckningen på Skärgårdsvägen (landsväg 180) på Pargassidan, och trafiken börjar löpa längs sträckningens slutliga plats i höst. Därför måste en ny förbindelse byggas till väntområdet för tunga fordon på Pargas sida. Även trafikljusen kommer att flyttas till nya platser. Under arbetet med att flytta trafikljusen kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken i båda broändorna (Pargas och S:t Karins).
I och med byggandet av den nya Rävsundsbron ändras vägsträckningen på Skärgårdsvägen vid väntområdet för tunga fordon på Pargassidan. Därför måste en ny förbindelse från den nya vägsträckningen byggas till väntområdet för tunga fordon. Den nya infartsanslutningen till väntområdet blir smalare än den som finns just nu, vilket innebär att tunga fordon måste sakta ner ännu mer innan de svänger. Dessutom finns det höjdskillnader mellan den nya vägsträckningen och väntområdet, vilket innebär att trafiken går längs en relativt brant nedförsbacke från den nya vägförbindelsen till väntområdet.
Av kostnadsskäl kom man fram till denna lösning, när man bedömde att en nedförsbacke inte utgör någon särskild trafiksäkerhetsrisk. På vintern sköts långtradarparkeringens förbindelse med effektiverat vinterunderhåll. På långtradarparkeringen finns det mer sällan flera tunga fordon samtidigt, förbindelsen är enkelriktad och det finns ingen annan trafik.
På grund av den nya vägsträckningen på Skärgårdsvägen måste även trafikljusen för trafikarrangemangen på Rävsundsbron flyttas på Pargassidan. Trafikljusen är ur bruk under flyttnings- och installationsarbetet. Eftersom trafikljusens funktion är kopplad till varandra (trafikljusen i S:t Karins och Pargas), är även trafikljusen på S:t Karinssidan ur bruk under flyttningen av ljusen på Pargassidan. När trafikljusen är ur bruk kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken. Arbetet med att flytta trafikljusen tar enligt en preliminär uppskattning några dagar.
Den nya vägsträckningen och därmed även den nya förbindelsen till väntområdet för långtradare på Pargassidan tas i bruk under hösten. Vi informerar närmare om detta när tidtabellerna har preciserats.
Efterlevnaden av trafikbegränsningarna på Rävsundsbron har åter förslappats
Sommaren förlöpte utan större problem i fråga om iakttagandet av trafikbegränsningarna på Rävsundsbron. Trafikarrangemangen gjorde inte heller trafiken överbelastad, även om det finns fler trafikanter sommartid. Efter sommaren har man åter observerat att överträdelsen av begränsningarna för den tunga trafiken har ökat. Det har observerats att tunga fordon inte alltid kör till långtradarfilen och att en del har kört mot rött ljus. Detta har lett till att tunga fordon möts på bron. Utöver bristande efterlevnad av trafikljusen är en annan svag punkt att det eventuellt kan uppstå fel, varvid tunga fordon kan röra sig fritt i båda riktningarna samtidigt.
Trafikljusen fungerar i huvudsak bra, men enskilda felsituationer har inträffat av olika orsaker. Till exempel den här veckan har trafikljusen på Rävsundsbron blinkat gult på grund av att ljusen gått sönder. Kabeln mellan trafikljusen gick av natten mellan söndag och måndag i samband med slåtter och det tog fram till tisdag eftermiddag innan ljusen var reparerade. Trafikljusen blinkade även gult på sommaren ett par gånger på grund av elavbrott orsakade av åska. I dessa fall var det enklare att reparera ljusen och de kunde åtgärdas under samma dag.
Om trafikljusen går sönder skickas alltid en automatisk anmälan till den som underhåller trafikljusen och reparation av dem har hög prioritet. Alla fel kan inte förebyggas, men NTM-centralens mål är att minimera förhållandena som leder till fel.
För närvarande är situationen alltså sådan att det under den senaste tiden ofta har förekommit möten med tunga fordon, och varje möte orsakar en stor belastning på bron. För att brons skick inte ska försämras ytterligare är det mycket viktigt att tunga fordon följer de fastställda trafikbegränsningarna. Om brons skick försämras ytterligare måste ytterligare begränsningar införas på bron.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020600
Nyckelord
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 284.7.2025 13:37:05 EEST | Tiedote
Viikolla 28 Varsinais-Suomen päällystyöt jatkuvat Salossa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla ja Karvialla. Erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Liedossa parannetaan risteysaluetta ja uusitaan suuri rumpu Liedon asemankulmalla maantiellä 2224.7.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa viikolla 28 risteysalueen parantamistyöt Liedossa asemankulmalla kohdassa, jossa Vanha Tampereentie (Mt 222), Tammentaantie (Mt 2224) ja Vintalantie (Mt 12283) risteävät. Lisäksi kohdalla uusitaan rumpu. Työt alkavat rummun uusimisella, rummun uusimisen ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle 7.-12.7.2025 väliseksi ajaksi.
Okran ulkopuolella Oripään lentokenttä täyttyy lentoharrastajista4.7.2025 09:48:16 EEST | Tiedote
Okra maatalousnäyttely on auki Oripään lentokentällä 2.–5. heinäkuuta. Nyt kentällä on kymmeniä tuhansia messuvieraita, mutta muun ajan vuodesta siellä keskitytään lentämään, liitämään ja rakentamaan lennokkeja.
Lounais-Suomessa ajankohtaan nähden vähän sinilevää (Varsinais-Suomi, Satakunta)3.7.2025 11:23:39 EEST | Tiedote
Sinileviä esiintyy Lounais-Suomessa heinäkuun alussa tavanomaista vähemmän. Vähäisesti sinilevää on havaittu kuluvalla viikolla ainoastaan neljällä vakioseurantapaikalla. Sään on ennustettu jatkuvan ajoittain tuulisena ja sateisena, mikä hillitsee yhtenäisten sinilevälauttojen muodostumista.
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum