Del två av kampanjen KokkolaWorks startar
Karleby stad, Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite, regionens utbildningsorganisationer Centria, Kpedu och universitetscentret Chydenius samt 13 företag inom KIP-området samarbetar inom ramen för kampanjen KokkolaWorks som pågår hela året. Syftet med samarbetet är att öka dragningskraften och främja aktörernas och branschernas tillgång till arbetskraft.

Den gemensamma kampanjen för de offentliga sektorerna och företagen i Karleby, KokkolaWorks, fortsätter i september. ”Det har känts fint att följa med hur den Karlebybördiga skådespelaren och manusförfattaren Nicklas Pohjola har skapat ett helt galleri av fantastiska karaktärer. I den sista kortfilmen i serien sammanfattas den betydelse som Karlebys och Yxpilas starka sociala gemenskap och kulturen har haft också för Nickes eget karriärval. Kulturbranschen är en del av Karlebys mångsidiga näringsstruktur och utbildningsutbud”, beskriver Karleby stads marknadsförings- och kommunikationschef Päivi Korpisalo.
I höst publiceras fyra kortfilmssketcher där vi via Nickes karaktärer får bekanta oss med Karleby, livet i staden, företagen som erbjuder jobb och enskilda arbetsuppgifter.
Mediesatsning på personer i arbetsför ålder som är positivt inställda på att flytta
KokkolaWorks-kampanjens videoserie har åtta avsnitt. Avsnitten publiceras i sin fulla längd på kampanjsidan KokkolaWorks.fi. Dessutom kommer karaktärerna och kampanjens igenkännbara utseende att synas och höras i kanaler på sociala medier, biografer, utomhusreklamer samt radio. Kampanjen är indelad i två delar, av vilka den första startade i maj och den senare startar i början av september.
KokkolaWorks-kampanjkonceptet förenar bra jobb och gott liv i Karleby på ett naturligt sätt. ”Var dig själv” är ett löfte om att det är lätt att komma till Karleby samt att bo och trivas här. Under kampanjen förmedlas information om lediga arbetsplatser och om Karlebyregionen i stort: alternativ som gäller boende, hobbymöjligheter, kultur- och idrottsutbud etc.
I Karlebyregionen kommer efterfrågan på arbetskraft att öka ytterligare inom den nära framtiden i och med att stora investeringar förverkligas i regionen. Företagen växer och deras näringsstruktur ändras, vilket ökar behovet av kunnig arbetskraft när det gäller expertuppgifter, uppgifter inom produktion och uppgifter inom social- och hälsovårdsbranschen.
Kampanjen riktar sig till arbetsföra personer i åldern 20–55 år och geografiskt sett ligger fokus på västra och södra Finland, särskilt områden som ligger längs stambanan. Målgruppen omfattar ca 28 procent av befolkningen. Kampanjens totala budget är 316 000 euro, varav mediernas andel är 160 000 euro.
Kontakter
Päivi KorpisaloMarknadsförings- och kommunikationschef
Tel:044 780 9095paivi.korpisalo@kokkola.fiLänkar
Information om utgivare
Karleby. Vi har en bredare horisont
Karleby stad är Mellersta Österbottens tvåspråkiga landskapscentrum med ca 48 000 invånare. Loket för näringslivet i Karleby är det även internationellt betydande klustret inom kemisk industri. Det kompletteras av Finlands största hamn för spår- och Panamax-trafik samt ett mångsidigt nätverk av företagsaktörer. Också mångsidiga evenemang, turismen och fritidsboende lockar besökare till staden.
Kung Gustav II Adolf grundade staden för 400 år sedan vid Bottniska vikens kust. Havet har medfört starka traditioner inom handel och logistik genom sjöfart och skeppsbyggande till industrin och bildningen. Läget vid havet och flygförbindelser, vid huvudbanan och väg E8 säkerställer att såväl människor, varor som idéer rör på sig.
Andra språk
Följ Kokkolan kaupunki
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kokkolan kaupunki
Genomförandeplanering av ny skola och daghem i Halkokari inleds – informationsmöte för kommunmedlemmarna5.11.2025 14:12:29 EET | Pressmeddelande
Karleby stad ordnar ett informationsmöte i Halkokarin koulus matsal (Matrosgatan 2, före detta Hakalahden koulus fastighet) torsdagen den 13.11 kl. 18.
Halkokarin uuden koulun ja päiväkodin toteutussuunnittelu alkaa – infotilaisuus kuntalaisille 13.11.5.11.2025 14:12:29 EET | Tiedote
Kokkolan kaupunki järjestää infotilaisuuden Halkokarin koulun ruokasalissa (Matruusinkatu 2, entinen Hakalahden koulun kiinteistö) torstaina 13.11. klo 18.
Nöjen för barn och barnfamiljer under Strålande!-veckorna4.11.2025 12:43:09 EET | Pressmeddelande
Strålande!-kulturveckorna för barn och unga erbjuder mycket program under 7–20.11, allt från konserter till badkväll för hela familjen. Årets tema är ”Ilo – Glädje”. Största delen av evenemangen är gratis.
Iloa lapsille ja lapsiperheille Loistavaa! -viikoilla4.11.2025 12:43:09 EET | Tiedote
Loistavaa! – lasten ja nuorten kulttuuriviikot tarjoavat 7.–20.11. runsaasti ohjelmaa konserteista aina koko perheen uinti-iltaan. Tämän vuoden teemana on ”Ilo – Glädje”. Tapahtumat ovat suurimmaksi osaksi maksuttomia.
Flyg bland fåglarna och spring in i sportens värld – höstens publika visningar bjuder in dig till museet!29.10.2025 11:00:17 EET | Pressmeddelande
Hösten på K.H.Renlund Museum erbjuder fascinerande perspektiv på utställningarna som visas. Det finns inspirerande publika visningar som fördjupar dig i både fågelvärlden och sportens mångsidiga historia i Karleby och Mellersta Österbotten. Visningarna arrangeras på både finska och svenska – välj din och kom och lyssna på berättelser om natur och sport!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum