Palojoenkulmaan aukeaa Porin kaupungin, Satakunnan hyvinvointialueen ja Kelan yhteinen palvelupiste 16.9.
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Porin kaupungin, Satakunnan hyvinvointialueen ja Kelan yhteinen palvelupiste Yrjönkadun Palojoenkulmassa aloittaa toimintansa 16.9. Jatkossa asiakas saa samasta paikasta ja samalla kertaa tarvitsemansa aikuissosiaalityön, kotoutumisen, työllisyyden hoidon ja sosiaaliturvan palvelut.
Aikuissosiaalityön, kotoutumisen, monialaisten työllisyyspalveluiden sekä sosiaaliturvan asiakaspalvelua ja asiantuntijuutta on keskitetty Palojoenkulmaan, johon avataan Porin kaupungin, Satakunnan hyvinvointialueen ja Kelan yhteinen palvelupiste. Palvelupiste sijaitsee osoitteessa Yrjönkatu 23, ja se avaa ovensa asiakkaille 16.9.
Tavoitteena helpottaa asiakkaan arkea uusilla yhteistyö- ja toimintatavoilla
Palojoenkulman yhteisessä palvelupisteessä Porin kaupunki tarjoaa monialaisia työvoimapalveluita ja kotoutumispalveluita työnhakijoille. Satakunnan hyvinvointipalvelut puolestaan tuottaa aikuisten sosiaalipalveluita, kuten työllistymistä tukevia sosiaalipalveluita. Kela neuvoo etuuksiin sekä sosiaaliturvaan liittyvissä asioissa.
– Asiakkaille muutos on huomattava, sillä jatkossa he saavat kokonaisvaltaisempaa palvelua eri organisaatioilta samasta palvelupisteestä. Yhteiset tilat ja palvelutavat sujuvoittavat yhteistyötä, ja asiakkaan tilanne voidaan huomioida monipuolisemmin. Asiakkaan arki helpottuu, kun eri alojen asiantuntijat huomioivat asiakkaan tilanteen kokonaisuutena. Tärkeintä on asiakas ja hänen asiointinsa sujuvuus ja laadukas palvelu, sanoo sosiaalityön vastuualuejohtaja Krista Virtanen Satakunnan hyvinvointialueelta.
Toimivat, turvalliset ja viihtyisät tilat asiakkaille ja henkilökunnalle
Usean organisaation yhteinen toimitila säästää toimitilakustannuksia sekä mahdollistaa tilojen tehokkaan ja joustavan käytön. Mukana olevat organisaatiot ovat kehittäneet moniammatillista palvelua ja toimintatapoja yhdessä jo usean vuoden ajan.
Kela omistaa Palojoenkulmassa 2 000 m2 toimitilan, jota on nyt uudistettu ja nykyaikaistettu. Yhteiseen työympäristöön muuttaa yhteensä noin 185 Porin kaupungin, Satakunnan hyvinvointialueen ja Kelan työntekijää. Taustatiloissa on 82 työpistettä sekä vetäytymis- ja neuvottelutiloja. Tilaratkaisussa on noudatettu valtion tilankäytön tehostamisen tavoitteita.
– Olemme suunnitelleet yhteistä palvelupistettä ja työympäristöä yhteistyössä hankkeen osapuolien kanssa, ja suunnittelussa on ollut mukana työntekijöitä sekä asiakkaiden edustajia. Uskon tilojen sopivan hyvin yhteistyöllemme ja mahdollistavan myös entistä paremman asiakaspalvelun niin kasvokkain kuin etänä, kertoo hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Riitta Hanka Kelasta.
– Tavoitteenamme oli luoda muunneltavat ja joustavat tilat, joita voimme hyödyntää monipuolisesti eri tarpeisiin myös tulevaisuudessa. Olemme esimerkiksi huomioineet, että TE-palveluiden järjestäminen siirtyy kuntien vastuulle 1.1.2025. Uuteen palvelupisteeseen sijoittuvat monialaiset työllisyyspalvelut. TE-palveluiden toinen toimipiste on Porin Leijonassa Yrjönkatu 6:ssa, jossa tarjotaan elinkeino- ja työnvälityspalveluita. Jos asiakkaalle on epäselvää kummassa toimipisteessä hänen tulisi asioida, hän voi kysyä sitä omalta virkailijaltaan tai työllisyyspalveluiden infopuhelimesta, kertoo työllisyyspäällikkö Jenni Ketonen Porin kaupungilta.
Palojoenkulman yhteinen palvelupiste avoinna arkisin klo 9–16
Palojoenkulman yhteinen palvelupiste on avoinna ma–pe klo 9–16. Asiakkaita palvellaan infopisteellä ja palveluhuoneissa ajanvarauksella. Kela palvelee ilman ajanvarausta ma–ti ja to–pe klo 12–15.30.
Lisäksi tilassa on useita asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja digipalvelupisteitä. Sähköiseen asiointiin saa tarvittaessa apua Palojoenkulman palveluoppailta.
Yhteyshenkilöt
Sari Tanskanenasiakaspalvelukeskuksen päällikköKela, asiakkaan lähipalvelujen tulosyksikkö
Puh:050 551 8162sari.tanskanen@kela.fiRiitta Hankaratkaisukeskuksen päällikköKela, valtakunnallisten asiakkuuspalvelujen tulosyksikkö
Puh:040 809 2848riitta.hanka@kela.fiJenni KetonentyöllisyyspäällikköPorin kaupunki, elinvoima- ja ympäristötoimiala
Puh:044 701 2667jenni.ketonen@pori.fiJouni SalonenrakennuspäällikköPorin kaupunki, tekninen toimiala
Puh:044 701 1575jouni.salonen@pori.fiKrista Virtanen-OlejniczakvastuualuejohtajaSatakunnan hyvinvointialue, aikuisten sosiaalityö
Puh:044 701 6113krista.virtanen@sata.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme