Helsingfors föreslås få ett trevligare gångcentrum och förbättringar i kollektivtrafiken
Helsingfors vill förbättra trivseln i stadskärnan, stadskärnans livskraft och tillgänglighet. I trafiksystemplanen för stadskärnan betraktas centrum som en helhet. I den nya planen föreslås betydande reformer av områdets trafikarrangemang, speciellt för att förbättra gångmiljön. En central ändring jämfört med nuläget är reservering av Brunnsgatan för kollektivtrafik, gångtrafik och vistelse.

I höst fattar Helsingfors beslut om riktlinjer för om Brunnsgatan fredas för kollektiv- och ledsagartrafik, gångtrafik och vistelse. Detta föreslås i trafiksystemplanen för stadskärnan som stadsmiljönämnden behandlar på sitt möte den 17 september.
Enligt förslaget utvecklas omgivningen av centralstationen i Helsingfors till en trivsammare gatumiljö med nya tjänster, planteringar och terrasser. Efter ändringarna blir omgivningen av järnvägsstationen en tätare del av promenadcentrumet. Genomfart av personbilar förbjuds på Brunnsgatan och därefter kan man köra bli genom centrum längs Esplanaderna. Både Norra och Södra Esplanaden skulle ha två körfält.
Trafiksystemplanen föreslår också mer omfattande förbättringar av stadskärnans lokala gatunät, gångbarhet samt de offentliga utrymmens komfort. Syftet med utvecklingen är att förbättra gångbarheten på lugna gator och att utveckla affärslokalernas attraktivitet i positiv riktning.
”Helsingfors utvecklar stadskärnan till en upplevelserik vistelseort. Så att stadskärnan bevarar sin livskraft och kan erbjuda ett större utbud av tjänster än tidigare, ska den locka besökare till att trivas. Vi vill vara en internationellt konkurrenskraftig storstad även i detta avseende”, förklarar Ville Lehmuskoski, sektorchef för Helsingfors stadsmiljösektor.
Den nya omgivningen av Brunnsgatan färdigställs på 2030-talet
Helsingfors stadsfullmäktige fattade 2021 beslut om att ambitiöst utvidga promenadcentrumet och stadskärnan där man kan promenera. Trafiksystemplanen och miljöplanen som stöder den har utarbetats för att främja målet.
Vid planeringen har staden ägnat särskild uppmärksamhet åt att trafikreformerna bidrar till stadskärnans livskraft och att man ännu bättre kan nå tjänsterna i området med kollektivtrafik och till fots. Avsikten är att förbättra förbindelserna för byten i kollektivtrafiken särskilt i närhet av centralstationen och Kampens terminal.
Goda körförbindelser till alla fastigheter i centrum bevaras när planen genomförs. En stor reform är att man i fortsättningen kunde köra via alla infarter till underjordiska parkeringsanläggningar som anknyter till centrums servicetunnel. Möjligheten till detta utreds just nu.
De mest negativa följderna av de nya trafikarrangemangen riktas trots detta till service- och godstrafiken samt de personer som vill köra personbil genom stadskärnan. För dessa personer syns ändringarna som längre restider.
”Bedömningen visar att genomförandet av planen dock medför fler positiva än negativa följder för Helsingfors livskraft. För de flesta blir restider kortare, och helheten förstärker centrumets livskraft. Konsekvenserna av genomförandet av trafiksystemplanen har bedömts i omfattande grad med olika intressenter och med hjälp av olika undersökningar”, berättar Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering.
Om stadsmiljönämnden godkänner trafiksystemplanen för stadskärnan, förs planen vidare till stadsstyrelsen för beslutsfattande under hösten.
Efter detta kräver reformerna ännu mycket plan-, trafik-, gatuplanering och annan detaljerad planering för att genomföras. Reformerna kan i huvudsak träda i kraft i början av 2030-talet. Före detta är avsikten att på Brunnsgatan reparera metrostationens tak som är i dåligt skick och genomföra arrangemangen för en snabbspårväg som planeras för området.
Kontakter
Marek Salermo, trafikingenjör
Stadsmiljösektorn
telefon: 09 310 37106
marek.salermo@hel.fi
Ville Lehmuskoski, sektorchef
Stadsmiljösektorn
telefon: 09 310 37100
ville.lehmuskoski@hel.fi
Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering
Stadsmiljösektorn
telefon: 09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi
Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Myllypuron metroaseman vieressä tehdään yötyötä – aseman toinen sisäänkäynti suljetaan lokakuussa16.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen viereen rakennetaan viisikerroksista laajennusosaa, joka ulottuu osittain myös metroradan päälle. Rakennukseen tulee myös uusi metron lippuhalli ja sisäänkäynti. Rakennus valmistuu arviolta vuonna 2028.
Helsingfors bjuder in invånarna att fira bilens lediga dag15.9.2025 13:36:44 EEST | Pressmeddelande
Fredagen den 19 september ordnar Helsingfors stad en förfest för bilens lediga dag på Medborgartorget. Evenemanget riktar sig till helsingforsare i alla åldrar. På programmet står bland annat avgiftsfri snabbservice av cykel samt lyckohjul och tipsrunda för barn. Evenemanget är en del av den årliga Mobilitetsveckan.
Helsinki kutsuu asukkaat viettämään Auton vapaapäivää15.9.2025 13:36:44 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki järjestää perjantaina 19. syyskuuta kaikenikäisille kaupunkilaisille suunnatun tapahtuman Kansalaistorilla Auton vapaapäivän etkojen merkeissä. Ohjelmassa on muun muassa maksutonta polkupyörän pikahuoltoa sekä onnenpyörä ja rastirata lapsille. Tapahtuma on osa vuosittain järjestettävää Liikkujan viikkoa.
Helsinki invites residents to celebrate Car-Free Day15.9.2025 13:36:44 EEST | Press release
On Friday 19 September, the City of Helsinki is organising a kick-off event for the Car-Free Day for city residents of all ages at Kansalaistori. The programme features activities such as free express bike maintenance, a wheel of fortune and an activity track for children. The event is part of the annual European Mobility Week.
Helsingfors utreder invånarnas åsikter om gatornas och parkernas skick, säkerhet och trivsel via en invånarenkät15.9.2025 10:28:20 EEST | Pressmeddelande
Vilken park i Helsingfors är i behov av förbättring, finns det farliga platser i trafiken eller har någon cykelväg blivit i dåligt skick? Staden begär invånarna besvara en enkät om gatornas och parkernas skick, säkerhet och trivsel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum