Tutkimus paljastaa: digilaitteiden käyttö oppitunneilla vaatii oppilailta ongelmanratkaisutaitoja
FM Minttu Vänttisen väitöstutkimus osoittaa, että oppilaat kohtaavat digiteknologiaa hyödyntäviä tehtäviä suorittaessaan monenlaisia haasteita. Näiden ratkaiseminen vertaisryhmissä vaatii, että oppilaat jakavat huomionsa yhtäaikaisesti teknologian, tehtävän ja toisten oppilaiden välillä.

Mediassa on vuoroin hehkutettu, vuoroin parjattu digitaalisen teknologian käyttöä kouluissa, mutta siitä, mitä digilaitteiden äärellä luokkahuoneissa oikeastaan tapahtuu, on vähän tutkittua tietoa. Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkijan Minttu Vänttisen tutkimus tarkastelee peruskoulun englannin oppitunneilla tapahtuvaa oppilaiden välistä vuorovaikutusta teknologiaa hyödyntävien tehtävien aikana.
"Koska tutkimusaineistosta löytyi paljon ongelmatilanteita, päätin keskittyä siihen, miten oppilaat ratkaisevat niitä keskenään", Vänttinen kertoo.
Tutkimus osoittaa, että digiteknologian käytön ongelmat liittyvät muuhunkin kuin teknologiseen osaamiseen. Haasteita voi syntyä esimerkiksi laitteen käyttövuorojen neuvottelussa tai ryhmädynamiikassa. Tilanteet voivat vaatia pitkiä ongelmanratkaisuprosesseja.
"Esimerkiksi mobiililaitteiden pieni koko hankaloittaa näytön näkemistä ryhmätehtävissä, jolloin yksittäinen oppilas voi jäädä ulkopuoliseksi. Toisaalta kaverilta voi olla vaikea saada apua, kun tämä keskittyy laitteeseensa."
Digilaitteiden käyttö koulussa mahdollistaa vuorovaikutus- ja ongelmaratkaisutaitojen kehittymisen
Ongelmanratkaisu vaatiikin keskittymistä useaan asiaan samanaikaisesti. Oppilaat esimerkiksi järjestelevät istumapaikkansa uudelleen, kääntävät laitetta herättääkseen kaverin huomion ja ratkaisevat erimielisyyksiä samalla, kun pyrkivät keskittymään tehtävään. Toisaalta tilanteet tarjoavat mahdollisuuden kehittää vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Tutkimus tarjoaa uutta tietoa teknologiarikasteisten luokkahuoneiden vuorovaikutuksesta. Tuloksia voidaan soveltaa digisovellusten, laitteiden ja opetuksen kehittämiseen esimerkiksi huomioimalla, mitä ominaisuuksia laitteelta vaaditaan oppimistehtävissä.
"On hyvä pohtia, mihin tarkoituksiin digilaitteet sopivat ja mikä on kunkin tehtävän päämäärä. Oppilaat tarvitsevat myös aikaa teknologian käytön harjoitteluun opetuksen sisältötavoitteiden lisäksi", Vänttinen muistuttaa.
FM Minttu Vänttisen englannin oppiaineen väitöskirjan "Resolving trouble in peer interaction around digital technology: Multimodal negotiations of interactional space in face-to-face and hybrid classrooms" tarkastustilaisuus pidetään lauantaina 21.9.2024 klo 12.00 vanhassa juhlasalissa S212. Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Kristian Mortensen (University of Southern Denmark) ja kustoksena dosentti Leila Kääntä (Jyväskylän yliopisto). Tilaisuuden kieli on englanti, lektio suomeksi.
Taustatietoa:
Minttu Vänttinen toimii yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa. Ennen väitöstutkimustaan hän toimi peruskoulun kieltenopettajana. Tutkimusta ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, ReCLaS-projekti, sekä Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta ja kieli- ja viestintätieteiden laitos.
Lisätietoja:
Minttu Vänttinen
puh. 0504356653
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Vihreä kulutus painottuu brändeihin ja muotiin – Suomi erottuu vaatimattomilla vihreillä kuluttajilla12.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston ja LUT-yliopiston tutkimuksen mukaan vihreä kuluttaminen on yleisempää Suomessa kuin Ruotsissa ja Iso-Britanniassa, mutta myös ei-vihreiden kuluttajien määrä on huomattava. Vihreät kuluttajat olivat tyypillisesti paitsi ekologisuutta arvostavia, myös brändi- ja muotitietoisia. Näillä niin sanotuilla premium-vihreillä kuluttajilla oli keskivertoa paremmat tulot ja he olivat nuorempia kuin muut kuluttajat.
Liikunta ja kuidut muokkaavat suolistomikrobiston toimintaa – edistävät maksan ja koko kehon terveyttä12.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Yhteiselo ihmisen ja mikrobien välillä näkyy erityisesti suolistossa, jossa bakteerien tuottamat aineenvaihduntatuotteet vaikuttavat koko kehon terveyteen. Väitöstutkimuksessa selvitettiin, miten suolistomikrobisto reagoi liikuntaan ja ravitsemukseen sekä miten nämä muutokset voivat lievittää metabolista rasvamaksatautia. Tutkimus osoitti, että sekä fyysinen aktiivisuus että prebioottikuitujen lisääminen ruokavalioon muokkaavat mikrobiston aineenvaihduntaa, mikä voi parantaa metabolista terveyttä.
Väitöstutkimuksen mukaan ryhmälauluopetus edistää nuorten hyvinvointia kehollisuuden ja hengitystietoisuuden kautta9.5.2025 09:48:03 EEST | Tiedote
Ryhmälauluopetus voi vahvistaa nuorten itsetuntoa, lievittää stressiä ja vähentää sosiaalista ahdistusta, todetaan FM, MuM Mari Koistisen musiikkikasvatuksen väitöstutkimuksessa.
Viisaus ei ole pelkkää tietämistä8.5.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus haastaa arkikäsitykset viisaudesta. Toisin kuin usein ajatellaan, pelkkä tieto ei tee ihmistä viisaaksi.
Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme