Oma Häme

Huoli asunnottomuudesta ja yömajojen tarve Kanta-Hämeessä nousi esiin sosiaalisen raportoinnin kautta

Jaa

Sosiaalinen raportointi on keino kerätä tietoa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä ja asioista.

Sosiaalisia ilmiöitä ja asioita voivat olla esimerkiksi arjessa näkyvät haasteet tai vaikka kehittämistarve hyvinvointialueen palveluissa.

Raportoinnin kautta saadaan tärkeää tietoa arjen eri ilmiöistä

Sosiaalisen raportoinnin lomakkeen avulla vastaaja voi kertoa huomioistaan ja esittää omia ratkaisuvaihtoehtojaan.

- Tähän mennessä lomakkeeseen on vastannut 74 henkilöä ja vastauksissa on noussut monenlaisia huolia ihmisten avuntarpeesta, palvelujen puutteista ja palvelujen laadusta, sanoo projektiasiantuntija Anu Ropponen.

Erityisesti raportoijia huoletti asunnottomuus ja siihen liittyvät palveluvajeet ja -tarpeet. Kanta-Hämeestä puuttuu yömajatyyppisiä palveluja ja kriisiasumiseen tarkoitettuja tiloja.

- Kanta-Hämeessä laaditaan nyt tarkempi sosiaalinen raportti asumiseen liittyvistä ongelmista ja etsitään niihin ratkaisuja. Tätä tutkimusteemaa on työstetty kesän aikana yhdessä Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden sekä Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa, kertoo erityisasiantuntija Katri Pellinen.

Tietoa toivotaan sekä asukkailta että ammattilaisilta

Sosiaalisen raportoinnin lomaketta voivat asukkaiden lisäksi käyttää esimerkiksi eri alojen työntekijät, virkamiehet ja järjestöjen edustajat. Raportit kootaan yhteen muutaman kerran vuodessa ja kerätty tieto annetaan poliittisten päättäjien ja viranomaisten käyttöön. Tuloksista tiedotetaan kaksi kertaa vuodessa.

Tiedon avulla voidaan vaikuttaa palveluihin ja päästään kiinni ongelmiin jo silloin, kun ne ovat vasta aluillaan.

Mistä sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy?

Sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy Oma Hämeen verkkosivuilta ja siihen vastataan nimettömästi.

Napsauta tästä sivulle, jolta sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Aluehallitus hyväksyi osaltaan talousarvioesityksen sekä kuntien kanssa neuvotellut kiinteistökaupat9.12.2025 14:40:37 EET | Uutinen

Maanantaina koolla ollut aluehallitus käsitteli useita laajoja asiakokonaisuuksia, jotka etenevät seuraavaksi aluevaltuuston käsiteltäväksi. Päätökset liittyvät kuntien kanssa tehtäviin kiinteistökauppoihin sekä ensi vuoden talousarvioon. Oma Hämeen vuoden 2026 talousarvio on laadittu tilanteessa, jossa vuosien 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on noin 109 miljoonaa euroa ja lain mukaan se on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueen menot kasvavat edelleen valtion rahoitusta nopeammin, ja rahoituksen arvioidaan heikkenevän vuosina 2026–2028. Aluehallitus esittää vuoden 2026 talousarviota ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaa aluevaltuustolle hyväksyttäväksi. Aluehallitus esittää lisäksi, että 30 miljoonan euron tasapainottamistoimista päätetään tarkemmin keväällä, kun lisäajan saaminen alijäämien kattamiseen on selvillä. Myös mahdollisesta lisärahoituksen hakemisesta päätetään myöhemmin muutostalousarvion yhteydessä. Oma Hämeellä on poikkeuksellisen paljon toimint

Oman terveystiimin digipolku otetaan käyttöön vaiheittain Janakkalasta alkaen9.12.2025 10:15:30 EET | Uutinen

Oma Häme ottaa uuden, OmaTerveys-tiimin, digipolun käyttöön vaiheittain 10. joulukuuta alkaen. Kokeilu aloitetaan Janakkalasta. Ensimmäisessä vaiheessa digipolku koskee niitä janakkalalaisia, joille on määritelty oma lääkäri. Janakkalan pilotin jälkeen digipolkua laajennetaan muillekin terveysasemille. Digipolun kautta asiakas tavoittaa sujuvasti viestitse oman terveysasemansa ja tiiminsä sekä saa tarvittaessa ammattilaisilta ohjausta ja neuvontaa terveyteen liittyen. Digipolun kautta voi asioida kiireettömissä asioissa. Viesteihin vastataan 3-5 arkipäivän kuluessa. Digipolku on käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Digipolku näkyy asiakkaalle Oma Häme -sovelluksessa nimellä OmaTerveys-tiimi. Jos asiakas tarvitsee kiireellisemmin vastauksen, hän voi soittaa omalle terveysasemalle omalle tiimilleen. Päivystyksellisissä asioissa on otettava yhteyttä numeroon 116 117 ja hätätilanteessa 112. Oma Häme kehittää jatkuvasti uusia digi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye