Oma Häme

Huoli asunnottomuudesta ja yömajojen tarve Kanta-Hämeessä nousi esiin sosiaalisen raportoinnin kautta

Jaa

Sosiaalinen raportointi on keino kerätä tietoa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä ja asioista.

Sosiaalisia ilmiöitä ja asioita voivat olla esimerkiksi arjessa näkyvät haasteet tai vaikka kehittämistarve hyvinvointialueen palveluissa.

Raportoinnin kautta saadaan tärkeää tietoa arjen eri ilmiöistä

Sosiaalisen raportoinnin lomakkeen avulla vastaaja voi kertoa huomioistaan ja esittää omia ratkaisuvaihtoehtojaan.

- Tähän mennessä lomakkeeseen on vastannut 74 henkilöä ja vastauksissa on noussut monenlaisia huolia ihmisten avuntarpeesta, palvelujen puutteista ja palvelujen laadusta, sanoo projektiasiantuntija Anu Ropponen.

Erityisesti raportoijia huoletti asunnottomuus ja siihen liittyvät palveluvajeet ja -tarpeet. Kanta-Hämeestä puuttuu yömajatyyppisiä palveluja ja kriisiasumiseen tarkoitettuja tiloja.

- Kanta-Hämeessä laaditaan nyt tarkempi sosiaalinen raportti asumiseen liittyvistä ongelmista ja etsitään niihin ratkaisuja. Tätä tutkimusteemaa on työstetty kesän aikana yhdessä Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden sekä Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa, kertoo erityisasiantuntija Katri Pellinen.

Tietoa toivotaan sekä asukkailta että ammattilaisilta

Sosiaalisen raportoinnin lomaketta voivat asukkaiden lisäksi käyttää esimerkiksi eri alojen työntekijät, virkamiehet ja järjestöjen edustajat. Raportit kootaan yhteen muutaman kerran vuodessa ja kerätty tieto annetaan poliittisten päättäjien ja viranomaisten käyttöön. Tuloksista tiedotetaan kaksi kertaa vuodessa.

Tiedon avulla voidaan vaikuttaa palveluihin ja päästään kiinni ongelmiin jo silloin, kun ne ovat vasta aluillaan.

Mistä sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy?

Sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy Oma Hämeen verkkosivuilta ja siihen vastataan nimettömästi.

Napsauta tästä sivulle, jolta sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Diabeetikko: tarkista onko sinulla viallisia FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreita12.9.2025 12:48:28 EEST | Tiedote

Osa FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreista saattaa antaa virheellisiä korkean glukoosin lukemia. Tämä voi aiheuttaa mahdollisen terveysriskin diabetesta sairastaville henkilöille. Ne potilaat, jotka käyttävät FreeStyle Libre 3 -sovellusta, voivat saada ilmoituksen ongelmasta myös sovelluksen kautta. Ongelma ei vaikuta FreeStyle Libre 3 -lukulaitteeseen eikä -sovellukseen tai muihin Libre-tuotteisiin (FreeStyle Libre 2, FreeStyle Libre 2 Plus ja FreeStyle Libre 3). Toimi näin: Käy tarkistamassa osoitteesta www.FreeStyleConfirm.com, kuuluuko käyttämäsi sensori viallisiin sensoreihin. Mene kohtaan ”Tarkista sensorin sarjanumero”. Viallinen sarjanumero on T60002911. Jos sarjanumero on sama, lopeta sensorin käyttö välittömästi ja hävitä kyseiset sensorit. Jos käytät parhaillaan FreeStyle Libre 3 Plus -sensoria, sarjanumero löytyy sovelluksesta tai lukulaitteesta. Sarjanumero löytyy myös sensorin asettimen ja sensoripakkauksen pohjassa olevista merkinnöistä.Kuva, jossa on ohjeet FreeStyle Libre

Asiakaslähtöinen lähipalvelumalli laajenee Oma Hämeessä4.9.2025 10:45:00 EEST | Tiedote

Oma Häme aikoo ottaa lähipalvelumallin vaiheittain laajempaan käyttöön tämän syksyn aikana. Tavoitteena on, että vuoden 2026 alussa lähipalvelumalli on käytössä koko laajuudessaan Tammelassa, Humppilassa, Rengossa ja Ypäjällä. Lähipalvelumallia on testattu keväällä 2025 Tammelassa. Pilotissa testattiin mallia käytännössä ja kerättiin arvokasta tietoa asiakasmääristä, palvelutarpeesta sekä asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista. Pilotin aikana havaittiin, että suurin osa asiakkaista jatkoi asiointia Forssan terveyskeskuksessa, mutta yksittäisille asiakkaille Tammelan lähipalvelupiste tarjosi välttämättömän vaihtoehdon. Näitä havaintoja on hyödynnetty mallin jatkokehityksessä. Asiakaslähtöisen lähipalvelumallin ohjaavia periaatteita esitellään aluehallitukselle maanantaina 8. syyskuuta. Aluehallitukselle esitetään, että se merkitsee periaatteet ja lähipalvelumallin laajentamisen tiedoksi. Aluevaltuusto päätti keväällä 2024, että Oma Häme ottaa lähipalvelumallin käyttöön osana palvelu

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye