Oma Häme

Huoli asunnottomuudesta ja yömajojen tarve Kanta-Hämeessä nousi esiin sosiaalisen raportoinnin kautta

Jaa

Sosiaalinen raportointi on keino kerätä tietoa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä ja asioista.

Sosiaalisia ilmiöitä ja asioita voivat olla esimerkiksi arjessa näkyvät haasteet tai vaikka kehittämistarve hyvinvointialueen palveluissa.

Raportoinnin kautta saadaan tärkeää tietoa arjen eri ilmiöistä

Sosiaalisen raportoinnin lomakkeen avulla vastaaja voi kertoa huomioistaan ja esittää omia ratkaisuvaihtoehtojaan.

- Tähän mennessä lomakkeeseen on vastannut 74 henkilöä ja vastauksissa on noussut monenlaisia huolia ihmisten avuntarpeesta, palvelujen puutteista ja palvelujen laadusta, sanoo projektiasiantuntija Anu Ropponen.

Erityisesti raportoijia huoletti asunnottomuus ja siihen liittyvät palveluvajeet ja -tarpeet. Kanta-Hämeestä puuttuu yömajatyyppisiä palveluja ja kriisiasumiseen tarkoitettuja tiloja.

- Kanta-Hämeessä laaditaan nyt tarkempi sosiaalinen raportti asumiseen liittyvistä ongelmista ja etsitään niihin ratkaisuja. Tätä tutkimusteemaa on työstetty kesän aikana yhdessä Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden sekä Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa, kertoo erityisasiantuntija Katri Pellinen.

Tietoa toivotaan sekä asukkailta että ammattilaisilta

Sosiaalisen raportoinnin lomaketta voivat asukkaiden lisäksi käyttää esimerkiksi eri alojen työntekijät, virkamiehet ja järjestöjen edustajat. Raportit kootaan yhteen muutaman kerran vuodessa ja kerätty tieto annetaan poliittisten päättäjien ja viranomaisten käyttöön. Tuloksista tiedotetaan kaksi kertaa vuodessa.

Tiedon avulla voidaan vaikuttaa palveluihin ja päästään kiinni ongelmiin jo silloin, kun ne ovat vasta aluillaan.

Mistä sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy?

Sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy Oma Hämeen verkkosivuilta ja siihen vastataan nimettömästi.

Napsauta tästä sivulle, jolta sosiaalisen raportoinnin lomake löytyy

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Ensilinja-projekti on päättymässä – mitä hyötyä se on tuonut sinulle?5.12.2025 08:58:51 EET | Uutinen

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vuonna 2024 käynnistetty Ensilinja-projekti on tuonut merkittäviä parannuksia palveluihin ja asiointiin. Tavoitteena on ollut, että asiakkaat saavat yhteyden helposti ja ratkaisun asiaansa asioinnin aikana – ja tässä olemme Oma Hämeessä onnistuneet melko mukavasti! Missä voit huomata muutoksia? Helppo yhteydenotto Puhelinnumeroja on keskitetty ja vähennetty: 122 aiempaa tärkeää puhelinnumeroa on nyt keskitetty 15 Ensilinja-numeroon. Chat-kanavia on tiivistetty viiteen, ja puhelin- ja chatpalveluiden aukioloaikoja on laajennettu. Oma Hämeen verkkosivut ja mobiilisovellus ohjaavat sinua entistä selkeämmin oikeaan palveluun. Ratkaisu asioinnin aikana 92 % yhteydenotoista ratkeaa heti – joko neuvonnalla, ohjauksella tai ajanvarauksella. Tämä tarkoittaa nopeampaa ja sujuvampaa asiointia sinulle kotoa käsin. Parempi palvelukokemus Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä puhelin- ja chat-palveluihin. Asiakkaiden antama viimeisin suositteluarvio (NPS) oli 77

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye