Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Helsingin perusopetus sai kiitosta asiakaskyselyssä – huoltajien tyytyväisyys kouluihin ja opetukseen yhä korkealla tasolla

Jaa

Perusopetuksen asiakaskyselystä selviää, että oppilaat ja heidän huoltajansa ovat tyytyväisiä kouluun ja opetukseen. Pienten koululaisten iltapäivätoiminta sai erityisen hyvää palautetta. Kysely toteutettiin Helsingin kaupungin suomen- ja ruotsinkielisissä kouluissa sekä erityiskouluissa helmi–maaliskuussa 2024.

Kahden vuoden välein toteutettavan asiakaskyselyn tulokset ovat edelleen erittäin hyvät


Helsingin perusopetusta arvioivat ensimmäisen, viidennen ja kahdeksannen luokan oppilaat sekä heidän huoltajansa. Kyselyyn vastasi lähes 8000 oppilasta ja 4000 huoltajaa.

”Kiitämme kaikkia oppilaita ja heidän huoltajiaan kyselyyn vastaamisesta”, kommentoivat suomenkielisen perusopetuksen perusopetusjohtaja Outi Salo ja ruotsinkielisen perusopetuksen päällikön sijainen Agneta Eklund.

Kyselyyn vastanneiden huoltajien kokonaistyytyväisyys kouluun ja opetukseen on edelleen korkealla tasolla ja pysyi samalla tasolla kuin edellisestä mittauksesta kaksi vuotta sitten. Oppilaiden tyytyväisyys laski hieman edellisestä mittauksesta. Huoltajien kokonaistyytyväisyys oli 6,0 ja oppilaiden 5,5 asteikolla 1–7.

Yhteistuloksen suurin ero on 1. ja 8. luokan tyttöjen antamissa arvioissa (6,07 – 4,61). Väittämien kanssa samaa mieltä olivat eniten ekaluokkalaiset 81 %​, kun 8.-luokkalaisten lukema oli 59 %. Huoltajienkin osalta oli huomattavissa samaa: 1.-luokkalaisten huoltajat ovat väittämien kanssa eniten (5,96) samaa mieltä, kun taas 8.-luokkalaisten huoltajat vähiten (5,66). ​

Huoltajien arviot oppilaiden hyvinvoinnista, oppimisympäristöstä sekä kodin ja koulun yhteistyöstä pysyivät ennallaan

Huoltajien tyytyväisyys ekaluokkalaisten koulun aloitukseen 6,1 pysyi lähes edellisen mittauksen 6,2 tasolla asteikolla 1–7. Vanhempien antama kouluarvosana iltapäivätoiminnan laadulle ja tyytyväisyydelle on edelleen 8,5.

Kodin ja koulun yhteistyötä huoltajat arvioivat esimerkiksi kertomalla, tiedottaako koulu toiminnastaan aktiivisesti tai onko opettajaa helppo lähestyä lapseen liittyvissä asioissa. Hyvinvointikysymyksissä tiedusteltiin esimerkiksi, kohdellaanko lasta koulussa arvostavasti, tuetaanko kaverisuhteita ja puututaanko kiusaamiseen.

”Huoltajien hyvät arviot hyvinvoinnista, oppimisympäristöstä sekä kodin ja koulun yhteistyöstä kertovat, että kouluissa on tehty tuloksellista työtä oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin eteen. Tästä työstä kiitos kuuluu erityisesti opettajille, jotka tekevät joka päivä erinomaista työtä oppilaiden kanssa”, Salo korostaa.

Oppilaiden vastauksissa iltapäivätoiminta sai parhaan arvion ja vastauksissa korostui myös kavereiden merkittävä rooli

Oppilaskyselyn kokonaistulos oli 5,4 asteikolla 1–7. Oppilaiden arvio mahdollisuudestaan osallistua oli 4,7, opiskelu ja sen tuki sai arvosanaksi 5,4, hyvinvointi 5,7, tilat ja kouluympäristö 5,5 ja kokonaistyytyväisyys 5,5. Iltapäivätoiminta sai kuudesta osa-alueesta parhaimman tuloksen, 6,0.

Osallistuminen, opiskelu ja sen tuki, hyvinvointi, tilat ja kouluympäristö sekä kokonaistyytyväisyys laskivat hieman edellisestä kyselyssä, ja iltapäivätoimintaan liittyvissä arvioissa pysyttiin edellisen mittauksen tasossa.

Korkeimmat tulokset saatiin alla oleviin yksittäisiin kysymyksiin

  • minulla on kavereita koulussa (6,53)
  • minulla on iltapäivätoiminnassa kavereita (6,32)
  • saan koulussa apua, jos oppiminen on minulle vaikeaa (6,03)
  • saan apua kotitehtävien tekoon, silloin kun sitä tarvitsen (6,02)


Kun taas matalimmat tulokset saatiin näihin kysymyksiin

  • koulussa on minua kiinnostavia kerhoja (4,01)
  • voin joskus valita itse miten oppitunnilla työskennellään (4,30)
  • arviointi auttaa minua oppimaan (4,70)
  • minusta tuntuu yleensä kivalta mennä kouluun (4,92)

Yli 8000 avovastausta


Opiskelua ja sen tukea oppilas arvioi pohtimalla, saako hän koulussa apua, jos oppiminen on vaikeaa, tai saako hän koulussa kehuja ja kannustusta. Hyvinvointikysymyksissä kartoitettiin kaverisuhteita, kiusaamiseen puuttumista sekä sitä, onko koulussa aikuista, jolle oppilas voi puhua asioistaan.

Tiloihin ja kouluympäristöön liittyen oppilaat vastasivat esimerkiksi turvallisuuden kokemukseen koulussa sekä siihen, opiskeleeko luokka myös koulurakennuksen ulkopuolella.

Oppilaat vastasivat myös kysymyksiin ”mikä koulussasi on erityisen hyvää” ja ”miten koulustasi voitaisiin tehdä vielä parempi”. Avovastauksia edelliseen kertyi 4059 ja jälkimmäiseen 3932. Oppilaiden vastauksissa erityisen hyväksi koettiin kaikissa ikäluokissa kaverit. Ensimmäisen vuosiluokan oppilaat toivoivat eniten koulupäivään lisää leikkiä ja liikuntaa, ja vanhemmat oppilaat ystävällisyyttä ja vähemmän riitatilanteita.

Suurin osa huoltajista ja oppilaista vastaa kyselyyn suomeksi


Huoltajilta vastauksia saatiin kuudella kielellä. Huoltajien kyselyyn vastattiin ylivoimaisesti eniten suomeksi (3526), mutta arvioita saatiin myös englanniksi (168), ruotsiksi (185), venäjäksi (48), arabiaksi (16) ja viroksi (10). Huoltajista aktiivisimmin vastasivat ekaluokkalaisten vanhemmat.

Valtaosa oppilaista vastasi kyselyyn suomeksi. Ruotsinkielisiä vastauksia kertyi 568 ja englanninkielisiä 267.

Ekaluokkalaisten kyselyn tukena toimivat ”hymynaamat”, ja ekaluokkalaisilta kysyttiin koulun lisäksi iltapäivätoiminnasta. 5.- ja 8.-luokkalaisten kyselyssä oli yhteensä 25 väittämää, kaksi avokysymystä sekä yksi palautekysymys.

Koulut käsittelevät omia tuloksiaan rehtorin johdolla ja tiedottavat niistä myös huoltajille


Asiakaskysely on tärkeä väline Helsingin perusopetuksen kehittämisessä. Tuloksia käydään läpi syksyllä 2024 yhdessä niin oppilaiden kanssa kouluissa kuin huoltajien kanssa vanhempainilloissa. Asiakaskyselyn vastausprosentti nousi huoltajilla 26 prosenttiin ja laski oppilailla 52 prosenttiin, kun vuonna 2022 vastausprosentit olivat 25 ja 57.

”Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla seuraamme koulujen toimintaa ja saamme kyselystä tärkeää kehittämispalautetta niin kaupunkitasoisesti kuin jokaisen koulun kohdalla erikseen. Kyselyn tulokset antavat arvokasta tietoa kouluyhteisölle oman toiminnan kehittämiseen yhdessä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Etenkin oppilaiden avovastauksissa on kiitosta ja kehittämisehdotuksia, joita on hyvä tarkastella yhteisesti koululla”, kertoo Eklund.

Lisätiedot:

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 1.10.202427.9.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 1. lokakuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa useita tilahankkeita, kuten päätös Länsi-Herttoniemeen osoitteeseen Siilitie 14 toteutettavien varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lisä- ja väistötilojen tarveselvityksestä päätös osoitteeseen Laajalahdentie 23 toteutettavien Munkkivuoren ja Munkkiniemen ala-asteiden ruokailutilana toimivien lisätilojen tarveselvityksestä päätös Pasilaan osoitteeseen Radiokatu 20 sijoittuvien päiväkoti Hertan korvaavien vuokratilojen tarveselvityksestä päätös suomenkielisen päiväkodin perustamisesta Herttoniemen peruspiiriin osoitteeseen Abraham Wetterin tie 15 päätös ruotsinkielisen päiväkodin perustamisesta Herttoniemen peruspiiriin osoitteeseen Abraham Wetterin tie 15 päätös osoitteeseen Moisiontie 3 toteutettavan Helsingin medialukion lisätilan tarveselvityksestä Lautakunnan kokouksen päätös

Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 24.9.202420.9.2024 09:44:02 EEST | Tiedote

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 24. syyskuuta klo 16.30. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Jaoston esityslistalla on muun muassa päätös oppilaan koulupaikan määräytymisestä ja oppilaaksiottamisen perusteista suomenkielisessä perusopetuksessa 1.1.2025 alkaen. Lisäksi esityslistalla on muutos Helsingin paikallisen opetussuunnitelmaan koskien toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuuksia. Ehdotetun muutoksen myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä olisi 15 oppilasta. Jaoston kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye