Oima-palvelu tuo helpotusta henkilökohtaisen avun sekä perhe- ja omaishoidon hallintaan
Uusi palvelu helpottaa tuntikirjausten, kulukorvausten ja muiden dokumenttien hallintaa.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on ottamassa käyttöön uuden Oima-palvelun, joka on suunniteltu henkilökohtaisen avun, omais- ja perhehoitajien käyttöön. Oima-palvelu mahdollistaa sähköisen asioinnin, mikä helpottaa tuntikirjausten, kulukorvausten ja muiden dokumenttien hallintaa. Palvelua ei ole sidottu tiettyyn paikkakuntaan tai kellonaikaan, mikä tuo joustavuutta käyttäjille.
Palvelu otetaan käyttöön nopealla aikataululla
Oima-palvelun käyttöönotto tapahtuu nopealla aikataululla, sillä nykyinen Tilipalvelu Rantalaisen sopimus päättyy vuoden 2024 lopussa. Myös Populuksen käyttö päättyy vuoden 2024 lopussa. Hankintapäätös Oima-palvelusta tehtiin kesäkuussa 2024, ja tuotantokäyttö alkaa loka-marraskuun aikana.
Työnantajia ja työntekijöitä, joilla on voimassaoleva sopimus, on tiedotettu asiasta kirjeitse.
Asiointi suoraan hyvinvointialueen palvelupisteiden kautta onnistuu jatkossakin, mikäli asiointi sähköisen kanavan kautta ei ole mahdollista.
Edut asiakkaalle
- sähköinen asiointi
- mahdollisuus lisätä kuitit ja muut dokumentit palvelun kautta
- tuntikirjausten ja korjausten tekeminen itse.
Käyttöönoton tavoite
Oima-palvelun käyttöönoton tavoitteena on yhtenäistää palkkioiden suuruudet ja maksupäivät.
Koulutukset Oima-palvelun käyttöön
Oima järjestää yhteistyössä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kanssa koulutuksia Oima-palvelun käyttöön. Koulutukset järjestetään sähköisesti etäkoulutuksina. Koulutukseen voi osallistua kotoa käsin. Osallistumiseen tarvitaan vain tietokone tai muu päätelaite (älypuhelin tai tabletti).
Perhehoitajat
Aika: Ke 1.10. klo 17.30-18.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/poi-pxqr-icg
Vuorokausi- ja tuntipalkkiolliset hoitajat
Aika: Ma 30.9. klo 17.30–18.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/ixn-mdrq-rsh
Omaishoitajat
Aika: Ke 2.10. klo 17.30–18.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/nmm-thac-zim
Sijaisomaishoitajat
Aika: Ke 2.10. klo 18.30–19.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/tnx-ezms-yye
Henkilökohtainen apu:
Työantajat
Aika: To 24.10. klo 16.00–17.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/vhh-hitx-ygh
Työntekijät
Aika: Ti 24.10. klo 18.00–19.30
Linkki koulutukseen (Google Meet): https://meet.google.com/jvd-qcjj-xzt
Yhteyshenkilöt
Annukka Kuisminikäihmisten asiakasohjauksen tulosaluejohtaja
Puh:050 550 2263annukka.kuismin@omahame.fiTaija YlätaloTulosaluejohtaja, lastensuojelu
Puh:040 507 5442taija.ylatalo@omahame.fiRiikka Lammintausta-MäkeläTulosaluejohtaja, perhekeskuspalvelu
Puh:040 847 2044riikka.lammintausta-makela@omahame.fiJohanna PulkkinenTulosaluejohtaja, vammaispalvelut
Puh:040 304 7865johanna.pulkkinen@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Aluehallitus hyväksyi osaltaan talousarvioesityksen sekä kuntien kanssa neuvotellut kiinteistökaupat9.12.2025 14:40:37 EET | Uutinen
Maanantaina koolla ollut aluehallitus käsitteli useita laajoja asiakokonaisuuksia, jotka etenevät seuraavaksi aluevaltuuston käsiteltäväksi. Päätökset liittyvät kuntien kanssa tehtäviin kiinteistökauppoihin sekä ensi vuoden talousarvioon. Oma Hämeen vuoden 2026 talousarvio on laadittu tilanteessa, jossa vuosien 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on noin 109 miljoonaa euroa ja lain mukaan se on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueen menot kasvavat edelleen valtion rahoitusta nopeammin, ja rahoituksen arvioidaan heikkenevän vuosina 2026–2028. Aluehallitus esittää vuoden 2026 talousarviota ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaa aluevaltuustolle hyväksyttäväksi. Aluehallitus esittää lisäksi, että 30 miljoonan euron tasapainottamistoimista päätetään tarkemmin keväällä, kun lisäajan saaminen alijäämien kattamiseen on selvillä. Myös mahdollisesta lisärahoituksen hakemisesta päätetään myöhemmin muutostalousarvion yhteydessä. Oma Hämeellä on poikkeuksellisen paljon toimint
Oman terveystiimin digipolku otetaan käyttöön vaiheittain Janakkalasta alkaen9.12.2025 10:15:30 EET | Uutinen
Oma Häme ottaa uuden, OmaTerveys-tiimin, digipolun käyttöön vaiheittain 10. joulukuuta alkaen. Kokeilu aloitetaan Janakkalasta. Ensimmäisessä vaiheessa digipolku koskee niitä janakkalalaisia, joille on määritelty oma lääkäri. Janakkalan pilotin jälkeen digipolkua laajennetaan muillekin terveysasemille. Digipolun kautta asiakas tavoittaa sujuvasti viestitse oman terveysasemansa ja tiiminsä sekä saa tarvittaessa ammattilaisilta ohjausta ja neuvontaa terveyteen liittyen. Digipolun kautta voi asioida kiireettömissä asioissa. Viesteihin vastataan 3-5 arkipäivän kuluessa. Digipolku on käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Digipolku näkyy asiakkaalle Oma Häme -sovelluksessa nimellä OmaTerveys-tiimi. Jos asiakas tarvitsee kiireellisemmin vastauksen, hän voi soittaa omalle terveysasemalle omalle tiimilleen. Päivystyksellisissä asioissa on otettava yhteyttä numeroon 116 117 ja hätätilanteessa 112. Oma Häme kehittää jatkuvasti uusia digi
Joulun 2025 ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloajat on koottu verkkosivuille9.12.2025 09:49:35 EET | Uutinen
Osa Oma Hämeen terveysasemista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on kiinni.
RRP2-hanke päättyy – vaikuttava hyvinvoinnin edistämistyö jatkuu Oma Hämeessä5.12.2025 11:48:31 EET | Uutinen
Hyte-työn tulokset näkyvät niin ammattilaisten arjessa kuin asukkaiden palveluissa.
Ensilinja-projekti on päättymässä – mitä hyötyä se on tuonut sinulle?5.12.2025 08:58:51 EET | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vuonna 2024 käynnistetty Ensilinja-projekti on tuonut merkittäviä parannuksia palveluihin ja asiointiin. Tavoitteena on ollut, että asiakkaat saavat yhteyden helposti ja ratkaisun asiaansa asioinnin aikana – ja tässä olemme Oma Hämeessä onnistuneet melko mukavasti! Missä voit huomata muutoksia? Helppo yhteydenotto Puhelinnumeroja on keskitetty ja vähennetty: 122 aiempaa tärkeää puhelinnumeroa on nyt keskitetty 15 Ensilinja-numeroon. Chat-kanavia on tiivistetty viiteen, ja puhelin- ja chatpalveluiden aukioloaikoja on laajennettu. Oma Hämeen verkkosivut ja mobiilisovellus ohjaavat sinua entistä selkeämmin oikeaan palveluun. Ratkaisu asioinnin aikana 92 % yhteydenotoista ratkeaa heti – joko neuvonnalla, ohjauksella tai ajanvarauksella. Tämä tarkoittaa nopeampaa ja sujuvampaa asiointia sinulle kotoa käsin. Parempi palvelukokemus Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä puhelin- ja chat-palveluihin. Asiakkaiden antama viimeisin suositteluarvio (NPS) oli 77
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme