Puhelinnumerovaihdoksia Oma Hämeen palveluissa syksyn 2024 aikana
Oma Hämeen alueella on lähdetty kehittämään puhelinpalveluita asiakasystävällisemmiksi vähentämällä paikkakuntakohtaisia puhelinnumeroita ja korvaamalla niitä keskitetyillä puhelinnumeroilla.
Yksi keskitetty ensilinjan numero jokaiseen palveluun
Oma Hämeen alueella on lähdetty kehittämään puhelinpalveluita asiakasystävällisemmiksi vähentämällä paikkakuntakohtaisia puhelinnumeroita ja korvaamalla niitä keskitetyillä puhelinnumeroilla. Keskitetyt ensilinjan puhelinnumeromme toimivat yhteistyöverkostona, jonka kautta asiakkaan asia hoidetaan kerralla kuntoon tai otetaan ammattilaisten haltuun. Palveluiden ensilinjan numerot ovat ensisijaisia yhteydenottonumeroita erityisesti niille asukkaille, jotka eivät ole uuden asiansa tai tarpeensa suhteen jo palveluissa asiakkaana tai hoitosuhteessa. Ensilinjan puheluihin pyritään vastaamaan suoraan ja takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteessa.
Puhelinnumerot saattavat vaihtua jo tuttuunkin palveluun loppuvuoden aikana, kun Oma Hämeen alueella otetaan uusi puhelinjärjestelmä ja hyvinvointialueen puhelinnumerot käyttöön vanhojen kunta-aikaisten kiinteiden numeroiden tilalle. Numeroiden vaihtumisen jälkeen, vanhassa numerossa on tiedote, missä kerrotaan uusi puhelinnumero. Epäselvissä tilanteissa kehotamme asukkaita tarkistamaan yhteystiedot Oma Hämeen verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta.
Mitkä puhelinnumerot muuttuvat loppuvuoden aikana?
-
Äitiys- ja lastenneuvolan sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvonnan ensilinjanumerot otetaan käyttöön 1.10.24. Lokakuun jälkeen asiakkaita ohjataan ottamaan yhteyttä puhelimitse näihin keskitettyihin numeroihin tai chatin kautta, joihin vastaa hyvinvointialueen terveydenhoitajat. Neuvoloiden omat puhelinnumerot poistuvat sen jälkeen käytöstä.
-
Suun terveydenhuollon ensilinjaan tulee asiakkaille kaksi arki aikana toimivaa keskitettyä uutta puhelinnumeroa (kiireettömään ja kiireelliseen asiointiin) 9.10.24 alkaen. Suun terveydenhuollon vanhat käytössä olleet puhelinnumerot poistuvat sen jälkeen käytöstä. Suun terveydenhuoltoon voi asioida myös chatin kautta.
-
Ikäihmisten ensilinja aloittaa 30.9., jossa hyvinvointialueen asukkaat saavat yhden puhelinnumeron kautta asiakasohjausta ja neuvontaa. Keskitetty puhelinnumero tulee korvaamaan aikaisemmat seutukohtaiset puhelinnumerot.
-
Terveysasemien omien tiimien tai omahoitajien puhelinnumerot tulevat vaihtumaan loppuvuoden aikana. Tarkoituksena on keskittää kaikki satunnainen kiireelliseen ja päivystykselliseen hoitoon liittyvä puhelinasiointi 116117 –numeroon terveydenhuollossa lokakuun lopussa. Tämä palvelu on auki ympäri vuorokauden 24/7 periaatteella. Hätänumero tulee luonnollisesti pysymään 112 numerona. Terveysasemien sairaanhoitajien kanssa voi asioida kätevästi myös chatissa arkisin klo. 8-20.
Muissakin palveluissa tulee suunnitelmien tarkennuttua numeromuutoksia ja keskitettyjä ensilinjan puhelinnumeroita syksyn aikana. Kaikista muutoksista viestimme tarkemmin palvelukohtaisesti ja yleisviestinnän tasolla verkkosivuilla, perinteisen ja sosiaalisen median ja painetun materiaalin kautta. Ota viimeistään nyt seurantaan Oma Hämeen sosiaalisen median kanavat (Facebook, Instagram, TikTok). Järjestämme asukkaille ja medialle syksyn aikana tiedotustilaisuuksia.
Muutosten syksy
Keskitettyjen ensilinjan puhelinpalveluiden ja asiakkaan asian hoitaminen hyvinvointialuetasoisesti vaatii Oma Hämeen ammattilaisilta mm. osaamisen laajentamista, uusia toimintatapoja ja palveluiden yhdenmukaistamista. Seuraamme tiiviisti palveluiden muutosten sujuvuutta ja sitä, miten palveluissamme onnistumme. Mikäli ensilinjan puhelinpalveluissa asioimisessa ilmenee vaikeuksia, toivomme siitä välitöntä palautetta asiakkailtamme. Ensilinjan puhelinpalveluihimme on liitetty satunnaistettu palautekysely, mutta sen lisäksi palautetta kaikista palveluistamme on mahdollista jättää myös Oma Hämeen verkkosivujen kautta.
Kun saamme kaikki ensilinjan puhelinpalvelut käynnistettyä vuoden loppuun mennessä, tulee alueen ammattilaisilla olemaan laaja yhteistyöverkosto asiakkaiden asioiden hoitamiseen ensimmäisestä yhteydenotosta lähtien uuden puhelinjärjestelmän ja toimintamallien mahdollistamana. Asiakkaalle tämä tarkoittaa mm. joustavampaa ja helpompaa asiointia, yhden yhteydenoton riittämistä ja yhdenmukaisempia palveluita.
Yhteyshenkilöt
Heli AaltoAsiakkuusjohtaja
heli.aalto@omahame.fiTiina NikkanenProjektipäällikkö
tiina.nikkanen@omahame.fiKuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Oma Hämeelle vain yksi vaihdenumero käyttöön 3. marraskuuta alkaen29.10.2025 10:36:33 EET | Tiedote
Hyvinvointialueen vaihdepalvelu keskitetään yhteen numeroon 3. marraskuuta alkaen. Jatkossa Oma Hämeen vaihdenumero on 03 6291. Aiemmin käytössä ollut vaihdenumero 03 629 629 poistuu. Puhelinvaihdetta hoitaa Oma Hämeen oma henkilökunta palveluneuvonnasta. Puhelinvaihde palvelee arkisin klo 7-17. Puheluiden keskittäminen yhteen numeroon selkeyttää palvelua ja helpottaa asiakkaiden yhteydenottoa. Poistuvassa numerossa on muutoksesta nauhoitettu ohjeistus asiakkaille. Voit tiedustella Oma Hämeen palveluiden yhteystietoja myös Info-chatista. Chat on avoinna arkisin klo 9–13, ja sieltä saat apua yhteystietojen lisäksi myös esimerkiksi palveluiden sijainteihin ja yleisiin toimintaohjeisiin liittyvissä asioissa. Huomioithan, että emme käsittele chatissa potilastietoja emmekä ajanvaraukseen tai laskutukseen liittyviä asioita. Terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyvää ohjausta tai neuvontaa saat muista chat-palveluistamme. Lue lisää täältä: Chat- ja etävastaanottopalvelut - Oma Häme Voit aloi
Aluevaltuusto päätti strategian pohjasta ja keskusteli vilkkaasti ikäihmisten asumispalveluista29.10.2025 07:49:02 EET | Tiedote
Muutokset ikäihmisten asumispalveluihin hyväksyttiin äänestysten jälkeen.
Tavoitteena vahvat luut – Oma Häme julkaisi uuden osteoporoosin palvelupolun luustoviikon kunniaksi24.10.2025 14:19:51 EEST | Tiedote
Kanta-Hämeessä panostetaan osteoporoosin ehkäisyyn ja luustoterveyteen.
Moniviranomaisharjoitus vahvistaa viranomaisten yhteistoimintaa ja valmiutta kohdata häiriötilanteita24.10.2025 11:20:47 EEST | Tiedote
Hämeenlinnassa Nummen yhtenäiskoululla järjestettiin keskiviikkona 22. lokakuuta moniviranomaisharjoitus. Harjoitukseen osallistui Oma Hämeen lisäksi Hämeenlinnan kaupunki ja poliisi.
Aluehallitus käsitteli strategiaa ja ikäihmisten asumispalveluihin suunniteltuja muutoksia21.10.2025 15:52:44 EEST | Uutinen
Maanantaina 20.lokakuuta koolla ollut aluehallitus käsitteli ikäihmisten asumispalveluiden muutoksia. Tavoitteena on, että ikäihmisten lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen keskitetään kolmeen yksikköön/kiinteistöön vuoteen 2028 mennessä. Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle seuraavia muutoksia: Janakkalan Tapailakodin ja Hämeenlinnan Ilveskodin toiminnat siirretään Janakkalan ja Riihimäen sairaaloiden tiloihin kevään 2026 aikana. Birgittakoti muutetaan pitkäaikaisesta ympärivuorokautisesta yksiköstä yhteisöllisen asumisen yksiköksi. Lopen Salmelassa tuotetaan jatkossa lyhyt- tai pitkäaikaista yhteisöllistä asumista. Jokioisten Intalankartanon Onnela-yksikön (16 paikkaa) toiminta jatkuu eli aiemmin suunniteltuja muutoksia ei toteuttaisi. Sen sijaan Forssan arviointi- ja kuntoutusyksikön siirron aluehallitus päätti yksimielisesti palauttaa uudelleen valmisteltavaksi. Käsiteltävät muutokset ovat aluevaltuuston jo huhtikuussa 2024 tekemiä palveluverkkopäätöksiä. Nyt al
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

