Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sairaanhoitaja on katsonut helsinkiläisten perustietoja ilman syytä

Jaa

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sisäisessä omavalvonnassa on tullut keväällä 2024 ilmi, että psykiatriapalvelujen sairaanhoitaja on loppuvuonna 2021 kirjautunut Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmässä noin 170 helsinkiläisen tietoihin ilman perusteltua syytä.

Ihmisvilinää Helsingin keskustassa.
Marja Väänänen

Tietomurron tehnyt työntekijä ei ole käynyt asiakkaiden terveystiedoissa, vaan niin sanotulla Identity-raportilla, joka on Apotti- asiakas- ja potilastietojärjestelmässä käyttäjälle ensimmäisenä avautuva asiakkaan perustietoja kuvaava aloitusnäyttö. Hän on nähnyt 170 helsinkiläisen nimen, henkilötunnuksen, osoitteen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron.

Tietomurrosta on ilmoitettu asianosaisille

Tapahtuman tultua ilmi asian selvittäminen aloitettiin välittömästi. Asia on käsitelty Helsingin kaupungin tietoturvaloukkausprosessin mukaisesti. Sairaanhoitaja ei ole enää kaupungin palveluksessa.

Helsingin kaupunki on tehnyt tietoturvaloukkauksesta ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon. Kaupunki on myös lähettänyt tietoturvaloukkauksesta ilmoituksen niille henkilöille, joita asia koskee. Ilmoituksessa kerrotaan myös, mistä he saavat halutessaan lisätietoa.  

Lisätietopyynnöt

 Jaana Juutilainen-Saari, viestintä- ja osallisuuspäällikkö, p. 050 380 9738, sotepeviestinta@hel.fi.   

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Ihmisvilinää Helsingin keskustassa.
Marja Väänänen
Lataa

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella

Toinen linja 4A

PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)

www.hel.fi/sotepe

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi edelleen nousussa - Palvelukeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjontaan19.9.2024 09:21:28 EEST | Tiedote

Huhti-kesäkuun asiakaskokemuskatsaus ja omavalvontaraportti kertovat, mitkä asiat ovat palveluissamme kehittyneet ja missä on vielä tekemistä. Palvelujemme NPS-suositteluindeksi on nyt 62. Erityisen korkealla suositteluindeksi on palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla. Jonot ovat paikoin lyhentyneet ja henkilöstötilanne on parantunut.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye