Tvåstegsdiken önskas hjälpa till att förbättra Skärgårdshavets tillstånd
De nya samfällda dikningsinvesteringarna, som ingår i EU:s landsbygdsfinansiering, är investeringar som främjar miljöns tillstånd och ett hållbart produktionssätt på gårdar. Dikningsinvesteringar som dimensionerats rätt och planerats väl i närheten av Skärgårdshavet är betydande miljögärningar.

EU:s landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 medförde en ny stödform: en samfälld dikningsinvestering som söks hos NTM-centralen. Janita Leppänen, ledande finansieringsexpert vid landsbygdsenheten vid NTM-centralen i Egentliga Finland, berättar att stödansökan har börjat livligt efter en långsam start. Under den tidigare finansieringsperioden beviljades stöd för grundtorrläggning, som var en populär stödform i Egentliga Finland. En ny gemensam dikningsinvestering kräver lite nytt tänkande.
– Det nya stödet innehåller fler krav på miljökonsekvenser. För ansökningarna behövs ett utlåtande från NTM-centralens ansvarsområde för miljö, som bedömer om miljökonsekvenserna är tillräckliga. I allmänhet har dessa projekt så betydande konsekvenser att de alltid ligger i spetsen för urvalsförfarandet, säger hon.
Den andra nya infallsvinkeln är samarbete. Projektet ska alltid gynna minst två gårdar. Gårdsspecifik landsbygdsfinansiering kan beviljas för normal täckdikning och reglerad dränering.
Understödet för samfällda dikningsinvesteringar är 40 procent av projektets totala kostnader. Stöd beviljas endast för det avsnitt som har jordbruksverksamhet.
Gemensam dikningsinvestering görs i Tövsala av sju gårdar
Gårdarna vid Isolahdenoja i Tövsala har fått ett positivt stödbeslut från NTM-centralen i Egentliga Finland för en samfälld dikningsinvestering, där ett tvåstegsdike anläggs i diket Isolahdenoja.
– Vi hoppas på att få börja grävarbetet nästa vinter. Vi lät göra en kartläggning av musslor i projektområdet och härnäst väntar vi på att få tillstånd för trädfällning av Forststyrelsen, berättar Sami Aaltonen som deltar i projektet.
Under tidens lopp har bland annat sockerbetor odlats runt Isolahdenoja, men de senaste åren har det varit nästan omöjligt.
– Sockerbetan skördas på hösten och i och med höstregnen stiger ofta dikets yta så mycket att en stor del av åkrarna blir i obrukbart skick. Det har förekommit många problem även på våren, då diket svämmar över på nästan alla åkrar.
På grund av de besvärliga odlingsförhållandena odlas främst hö i närheten av diket. Med tvåstegsdiket finns det förhoppningar om att man igen kan odla olika grödor på ett mångsidigare sätt.
Aaltonen berättar att diket senast rensades över 20 år sedan, och att man inte heller då rensade diket längs hela sträckan. När tanken på en gemensam dikningsinvestering uppstod ringde han till alla gårdar längs diket. De gick gärna med i investeringen, eftersom diket nu är så stockat att situationen är besvärlig för alla. De totala kostnaderna för projektet är över 40 000 euro och för det har det beviljats stöd på 40 procent. Jordbrukarna väckte den gamla dikningssammanslutningen till liv för projektet. Tmi Heikki Mustonen deltog med planeringshjälp.
Nyttoområdet för investeringen är 66 hektar, varav åkrarnas andel är 28 hektar. Fårans avrinningsområde är 550 hektar, varav cirka 40 procent är åker och resten huvudsakligen skog.
När diket är i skick förväntar sig jordbrukarna en tydlig förbättring av markkvaliteten och dessutom bedöms projektet ha en positiv inverkan på miljön när utsköljningar minskar.
Tvåstegsdiken blir allt populärare
Vattenhushållningsexpert Niklas Lindeman som arbetar inom NTM-centralens ansvarsområde för miljö berättar att tvåstegsdiken är effektiva i de områden där de lämpar sig geografiskt. I tvåstegsdiket görs en översvämningsplatå med växttäcke på ena eller båda sidorna av diket, där näringsämnena som följer med avrinningsvattnet hålls kvar. Översvämningsplatåerna förhindrar också att översvämningsvattnet stiger upp på åkrarna.
Utöver dikningsstödet finns det ett annat ekonomiskt incitament för tvåstegsdiken.
– I tvåstegsdiket är det på vissa villkor möjligt att få åkerstöd ända till mitten av diket. Stödområdet minskar alltså inte, även om en del av åkern grävs bort, berättar Lindeman.
Lindeman tror att fler tvåstegsdiken i utfallsdiken kan ha en positiv inverkan på Skärgårdshavets tillstånd. I bästa fall lämpar sig tvåstegsdiket för både små och stora diken.
Förutom tvåstegsdiken kan positiva miljökonsekvenser uppstå till exempel genom ensidig dikesgrävning, att plantera växtlighet på en grävd slänt och avlägsna vandringshinder. Det lönar sig att hålla dikena så nära naturtillståndet som möjligt. Slingrande fåror ska inte rätas ut i onödan och diket ska inte grävas för djupt. Ibland räcker det också slåtter för att iståndsätta diket.
NTM-centralens experter kommenterar gärna dikningsplanerna redan innan ansökan lämnas in.
Tilläggsuppgifter om samfällda dikningsinvesteringar
NTM-centralen i Egentliga Finland
- Finansiering
Janita Leppänen, janita.leppanen@ely-keskus.fi
- Miljökonsekvenser
Niklas Lindeman, niklas.lindeman@ely-keskus.fi
Bilder



Länkar
NTM-centralen i Egentliga Finland
NTM-centralerna främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter i regionerna. Uppgifterna indelas i tre delområden: näringar, arbetskraft och kompetens; trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser.
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Porin seudun huolestuttavaa onnettomuustilannetta halutaan parantaa uudella liikenneturvallisuussuunnitelmalla14.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Väkilukuun suhteutettuna Porin seudulla tapahtuu lähes kaksi kertaa enemmän henkilövahinkoon johtavia liikenneonnettomuuksia verrattuna koko maan keskiarvoon. Nyt valmistuneen liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteena on parantaa seudun liikenteen turvallisuutta. Suunnitelmaa laativat Harjavalta, Huittinen, Kokemäki, Merikarvia, Nakkila, Pomarkku, Pori ja Ulvila yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Suunnitelman laatimisessa hyödynnettiin myös asukkaiden näkemyksiä ja kokemuksia.
Päällystystyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viikolla 209.5.2025 13:25:56 EEST | Tiedote
Päällystystöitä ja päällystystä valmistelevia töitä on käynnissä ensi viikolla (vk 20) ympäri maakuntia. Päällystyksiä on käynnissä Varsinais-Suomen osalta Salossa, Paimiossa, Paraisilla, Mynämäellä ja Liedossa. Satakunnassa päällystystöitä on käynnissä Porissa ja Kankaanpäässä.
Valtatien 1 Isokylän tunneli Salossa suljetaan huoltotyön takia 13.-14.5.2025 illan ja yön ajaksi7.5.2025 09:03:24 EEST | Tiedote
Salossa Isokylän tunnelissa tehdään ilta- ja yötyönä molempien tunneliputkien huoltotöitä tiistai-illan 13.5. klo 18 ja keskiviikkoaamun 14.5. klo 6 välisenä aikana. Työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi tunneli suljetaan liikenteeltä huoltotyön ajaksi. Valtatien 1 liikenne ohjataan huoltotyön ajaksi maastoon viitoitetulle varareitille.
Liikennekatko Säkyläntiellä (mt 204) 17.–18.5. Vähä-Säkylän risteyssillan purkutöiden vuoksi6.5.2025 10:31:23 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittanut huhtikuussa Vähä-Säkylän risteyssillan uusimistyöt Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Seuraavana työvaiheena on vanhan sillan purkaminen. Purkutöiden ajaksi joudutaan katkaisemaan liikenne sillan alittavalta Säkyläntieltä (mt 204) 17.-18.5.2025. Säkyläntien liikenne ohjataan kiertoreitille Turuntien (mt 12692) kautta purkutöiden ajaksi.
Valtatiellä 1 (E18) laajennetaan Makarlan levähdysaluetta Piikkiössä6.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinan Piikkiössä valtatie 1:llä Makarlan levähdysalueen laajennustyöt, jossa paikoitusaluetta laajennetaan ja uudelleenjärjestellään. Rakennustyöt alkavat viikolla 19 ja rakennustöiden on tarkoitus valmistua elokuussa 2025. Levähdysalueen laajennus on merkittävä helpotus raskaan liikenteen kuljettajille, jotka tarvitsevat sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum