Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi edelleen nousussa - Palvelukeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjontaan

Jaa

Huhti-kesäkuun asiakaskokemuskatsaus ja omavalvontaraportti kertovat, mitkä asiat ovat palveluissamme kehittyneet ja missä on vielä tekemistä. Palvelujemme NPS-suositteluindeksi on nyt 62. Erityisen korkealla suositteluindeksi on palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla. Jonot ovat paikoin lyhentyneet ja henkilöstötilanne on parantunut.

Tanssiva pari palvelukeskuksessa.
Palvelukeskuksissa on monenlaisia harrastusmahdollisuuksia. Kuva: Henri Vogt

Palvelukeskukset ovat avoimia kohtaamispaikkoja helsinkiläisille eläkeläisille ja työttömille. Palvelukeskuksista löytyy juttuseuraa, tekemistä tai tukea arkeen. Palvelukeskukset aloittivat asiakaskokemuksen mittaamisen pikapalautelaitteilla vuoden 2024 alussa, ja kesäkuun loppuun mennessä palautteita oli kertynyt jo 5500. Vastaajista 84 prosenttia suosittelisi palvelua läheiselleen. Kiitosta saivat palvelukeskusten monipuoliset toiminnot, kuten jumppa, kuntosali ja ruokailu. Monille tärkeintä oli ystävällinen palvelu, mukava ilmapiiri sekä hyvä seura. Kriittistä palautetta antoi 8 prosenttia vastanneista: yleisin syy heikolle arvosanalle oli ruoka.

Suositteluindeksi%20sosiaali-%2C%20ja%20terveyspalveluissa%2C%20kokonaistulos%20ajalta%201.1.-30.6.2024.%20NPS%2062%2C%20vastauksia%2058978.%20Suosittelijoita%2074%20prosenttia%2C%20neutraaleja%2011%20prosenttia%2C%20arvostelijoita%2015%20prosenttia.
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi tammi-kesäkuussa 2024.

Kaikkien palvelujemme NPS-suositteluindeksi on alkuvuonna 62, mikä on korkealla tasolla. Tulos on vielä noussut vuodesta 2023, jolloin NPS-mittarimme päätyi lukemaan 58. NPS-asteikko on -100 – +100, ja suositteluindeksiä 50 pidetään hyvänä tuloksena. Huhti-kesäkuun korkeimmat suosittelulukemat saimme sisätautien poliklinikalta (NPS 85) ja palvelukeskuksista (NPS 75).

Muita esimerkkejä myönteisestä kehityksestä

  • Raskausdiabeteksen sairastaneet asiakkaat ovat tyytyväisiä uuteen digihoitomalliin. Kaikilla helsinkiläisillä raskausdiabeteksen sairastaneilla on nyt mahdollisuus osallistua jälkiseurantaan.
  • Kouluterveydenhoitajien palveluja saa nyt paremmin sekä suomeksi että ruotsiksi.
  • Sotebotti Hester sekä neuvolan chat- ja puhelinpalvelu palvelevat nyt ruotsiksi entistä kattavammin.
  • Neuvolan psykologipalveluissa jonotusajat ovat lyhentyneet merkittävästi.
  • Lastensuojelun sosiaalityössä on saavutettu lakisääteinen asiakasmitoitus.
  • Lastenkotien ruokatilauksissa ja ruokalistassa huomioidaan lasten toiveita. Lasten toivomuksesta osastojen tilojen ja piha-alueiden viihtyisyyttä on lisätty ja lasten retkitoiveita on toteutettu.
  • Helsingin sairaalaan saatiin hoitotyön kesäsijaisia paremmin kuin edeltävänä vuonna. Kevään ja kesän henkilöstötilanne oli hyvä, vaikka lääkäreiden rekrytointi on edelleen haasteellista.
  • Suun terveydenhuollossa henkilöstötilanne on parantunut ja jonoja on purettu aktiivisesti.
  • Olemme reagoineet työsuojelu- ja työturvallisuuspoikkeamiin entistä paremmin alkuvuoden havaintojen pohjalta.

Asukastilaisuuksissa puhuttiin Symppiksestä ja uusista keskuksista

Keväällä 2024 järjestimme kuusi asukastilaisuutta. Kolmessa asukastilaisuudessa käsiteltiin Itäkeskuksen Symppiksen muuttoa väliaikaisiin tiloihin. Symppis tarjoaa terveys- ja sosiaalineuvontaa päihteitä käyttäville henkilöille. Muut asukastilaisuudet liittyvät uusien terveys- ja hyvinvointikeskusten ja perhekeskusten rakentamiseen ja palveluihin. Hyödynnämme asukasilloissa käytyjä keskusteluja ja annettua palautetta palvelujen kehittämisessä. Syksyn aikana järjestämme asukasiltoja Kampin, Malmin, Haagan ja Myllypuron alueilla.

Tutustu raportteihin

Yhteyshenkilöt

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella

Toinen linja 4A

PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)

www.hel.fi/sotepe

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 4.11.4.11.2025 19:04:57 EET | Tiedote

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kokous tiistaina 4. marraskuuta 2025. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla. Kaisa Kivistö terveysasemien ja sisätautien poliklinikan uusi johtajalääkäri Lautakunta valitsi Helsingin terveysasemien ja sisätautien poliklinikan uudeksi johtajalääkäriksi lääketieteen tohtori, lastentautien erikoislääkäri Kaisa Kivistön. Kaisa Kivistö työskentelee tällä hetkellä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen johtavana ylilääkärinä. Kivistö aloittaa uudessa tehtävässään vuoden 2026 alussa. Lautakunta päättää palvelustrategiasta 18.11. Lautakunta jatkaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategialuonnoksen käsittelyä ylimääräisessä kokouksessa tiistaina 18. marraskuuta. Lautakunta antaa palvelustrategiasta esityksen kaupunginhallitukselle. Lopullisesti sen hyväksyy kaupunginvaltuusto arviolta vuoden 2025 lopulla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye