Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi edelleen nousussa - Palvelukeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjontaan
Huhti-kesäkuun asiakaskokemuskatsaus ja omavalvontaraportti kertovat, mitkä asiat ovat palveluissamme kehittyneet ja missä on vielä tekemistä. Palvelujemme NPS-suositteluindeksi on nyt 62. Erityisen korkealla suositteluindeksi on palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla. Jonot ovat paikoin lyhentyneet ja henkilöstötilanne on parantunut.

Palvelukeskukset ovat avoimia kohtaamispaikkoja helsinkiläisille eläkeläisille ja työttömille. Palvelukeskuksista löytyy juttuseuraa, tekemistä tai tukea arkeen. Palvelukeskukset aloittivat asiakaskokemuksen mittaamisen pikapalautelaitteilla vuoden 2024 alussa, ja kesäkuun loppuun mennessä palautteita oli kertynyt jo 5500. Vastaajista 84 prosenttia suosittelisi palvelua läheiselleen. Kiitosta saivat palvelukeskusten monipuoliset toiminnot, kuten jumppa, kuntosali ja ruokailu. Monille tärkeintä oli ystävällinen palvelu, mukava ilmapiiri sekä hyvä seura. Kriittistä palautetta antoi 8 prosenttia vastanneista: yleisin syy heikolle arvosanalle oli ruoka.

Kaikkien palvelujemme NPS-suositteluindeksi on alkuvuonna 62, mikä on korkealla tasolla. Tulos on vielä noussut vuodesta 2023, jolloin NPS-mittarimme päätyi lukemaan 58. NPS-asteikko on -100 – +100, ja suositteluindeksiä 50 pidetään hyvänä tuloksena. Huhti-kesäkuun korkeimmat suosittelulukemat saimme sisätautien poliklinikalta (NPS 85) ja palvelukeskuksista (NPS 75).
Muita esimerkkejä myönteisestä kehityksestä
- Raskausdiabeteksen sairastaneet asiakkaat ovat tyytyväisiä uuteen digihoitomalliin. Kaikilla helsinkiläisillä raskausdiabeteksen sairastaneilla on nyt mahdollisuus osallistua jälkiseurantaan.
- Kouluterveydenhoitajien palveluja saa nyt paremmin sekä suomeksi että ruotsiksi.
- Sotebotti Hester sekä neuvolan chat- ja puhelinpalvelu palvelevat nyt ruotsiksi entistä kattavammin.
- Neuvolan psykologipalveluissa jonotusajat ovat lyhentyneet merkittävästi.
- Lastensuojelun sosiaalityössä on saavutettu lakisääteinen asiakasmitoitus.
- Lastenkotien ruokatilauksissa ja ruokalistassa huomioidaan lasten toiveita. Lasten toivomuksesta osastojen tilojen ja piha-alueiden viihtyisyyttä on lisätty ja lasten retkitoiveita on toteutettu.
- Helsingin sairaalaan saatiin hoitotyön kesäsijaisia paremmin kuin edeltävänä vuonna. Kevään ja kesän henkilöstötilanne oli hyvä, vaikka lääkäreiden rekrytointi on edelleen haasteellista.
- Suun terveydenhuollossa henkilöstötilanne on parantunut ja jonoja on purettu aktiivisesti.
- Olemme reagoineet työsuojelu- ja työturvallisuuspoikkeamiin entistä paremmin alkuvuoden havaintojen pohjalta.
Asukastilaisuuksissa puhuttiin Symppiksestä ja uusista keskuksista
Keväällä 2024 järjestimme kuusi asukastilaisuutta. Kolmessa asukastilaisuudessa käsiteltiin Itäkeskuksen Symppiksen muuttoa väliaikaisiin tiloihin. Symppis tarjoaa terveys- ja sosiaalineuvontaa päihteitä käyttäville henkilöille. Muut asukastilaisuudet liittyvät uusien terveys- ja hyvinvointikeskusten ja perhekeskusten rakentamiseen ja palveluihin. Hyödynnämme asukasilloissa käytyjä keskusteluja ja annettua palautetta palvelujen kehittämisessä. Syksyn aikana järjestämme asukasiltoja Kampin, Malmin, Haagan ja Myllypuron alueilla.
Tutustu raportteihin
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaPalvelu- ja henkilöstöviestintäpäällikkö
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsinki etsii uusia perhehoitajia19.11.2025 09:21:05 EET | Tiedote
Haemme uusia sijaisvanhempia, vastaanottoperheitä, perhehoitajan lomasijaisia ja tukiperheitä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 18.11. kokouksen päätöstiedote18.11.2025 18:17:23 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta piti ylimääräisen kokouksen tiistaina 18. marraskuuta. Lautakunta päätti tässä kokouksessa omalta osaltaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategiasta vuosille 2026–2029.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 18.11. kokouksen ennakkotiedote14.11.2025 13:23:29 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta pitää kokouksen tiistaina 18. marraskuuta klo 16.15. Lautakunta päättää tässä kokouksessa omalta osaltaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategiasta vuosille 2026–2029.
Stadin sote ja brankkari on ilmestynyt11.11.2025 09:08:29 EET | Tiedote
Vammaispalveluissa, perhekeskuksissa ja palvelukeskuksissa asiakkaiden ja työntekijöiden kohtaamiset saavat hyvää palautetta. Kieliagentit kannustavat puhumaan asiakkaiden kanssa ruotsia. Kontulan terveysneuvontapiste päihteiden käyttäjille aloitti. Stadin sote ja brankkari on jälleen täynnä mielenkiintoisia juttuja Helsingin sote- ja pelastuspalveluista.
Funktionshinderservicen samlar respons med hjälp av ett spel10.11.2025 07:00:00 EET | Pressmeddelande
Funktionshinderservicens klienter och anställda har tillsammans utvecklat praxis för att ge respons. Under hösten testas återkoppling med hjälp av ett spel, och det gemensamma spelet fortsätter nästa år. Även bemötandet från familjecentrens och servicecentralernas personal fick bra respons. Rekommendationsindex för social- och hälsovårdstjänsterna ligger nu på 67.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme