Idea Group

Suomalaisen Aromtechin kasvua siivittää vilkastunut vaihdevuosikeskustelu – kasvutavoite lähes 70 %

Jaa

Suomalainen terveystuotteiden valmistaja Aromtech Oy tähtää vahvaan kasvuun kahden seuraavan vuoden aikana. Terveyteen ja erityisesti naisten vaihdevuosiin liittyvä keskustelu on lisännyt kiinnostusta yhtiön hormonittomiin, kotimaisiin marjaöljyihin perustuviin tuotteisiin. Yhtiön öljyt valmistetaan Tornion tehtaalla. Kasvun vauhdittamiseksi Aromtech ottaa myös tuotejakelun omiin käsiinsä.

Aromtech valmistaa ja markkinoi tyrnin ja mustaherukan siemenöljyjä sisältäviä lääkinnällisiä tuotteita ja ravintolisiä apteekkien ja terveystuotekauppojen kautta. Tuotteet lievittävät limakalvojen, ihon ja silmien kuivuutta, ja tärkeä kohderyhmä ovat erityisesti vaihdevuosi-ikäiset naiset. Osa tuotteista sopii myös koko perheen käytettäväksi. Aromtechin tuotteet perustuvat laajoihin tieteellisiin tutkimuksiin ja kliinisiin kokeisiin.  

Aromtechin tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoaan nykyisestä kuudesta miljoonasta eurosta kymmeneen miljoonaan euroon vuoteen 2026 mennessä. Kasvun tukemiseksi Aromtech ottaa ensi vuoden alussa kotimaan jakelun omiin käsiinsä.  

– Tämä on meille merkittävä strateginen muutos, sillä olemme useita vuosia käyttäneet ulkopuolista kumppania jakelussa. Tuotteemme ovat tieteellisesti tutkittuja, ja haluamme päästä itse kouluttamaan jälleenmyyjiä ja muutenkin paremmin palvelemaan asiakkaitamme. Meillä on aikaisempaa kokemusta hyvin toimivasta omasta jakelusta, ja uskomme tämän muutoksen osaltaan vahvistavan kasvuamme, korostaa Aromtechin toimitusjohtaja Helena Korte

Aromtech hakee kasvua Suomen lisäksi erityisesti Ruotsista. Ensi vuoden alusta alkaen jakelusta Ruotsissa ja Norjassa vastaa ruotsalainen RFSU, joka haluaa täydentää valikoimaansa vaihdevuosi-ikäisille suunnatuilla tuotteilla.  

Vaihdevuosista keskustellaan vihdoin  

Aromtechin kasvua siivittää myös vaihdevuosista käytävän keskustelun vilkastuminen ja väestön ikääntyminen. Teemasta on tehty jopa kansalaisaloite eduskunnalle.  

– Vielä joitakin vuosia sitten vaihdevuosista keskusteltiin hyvin vähän, jos ollenkaan, mutta nykyään vaihdevuosi-ikäisten hyvinvoinnista puhutaan avoimemmin. Vaihdevuosien tuomat vaivat voivat huonontaa elämänlaatua hyvinkin paljon ja aiheuttaa sairauspoissaoloja ja työkyvyn heikkenemistä, kertoo Helena Korte. 

Ennaltaehkäisyn ja itsehoidon merkitys tutkituilla tuotteilla korostuu, kun vaihdevuosi-ikäisiä on enemmän ja ihmiset elävät pidempään.   

– Tuotteemme sopivat usein käytettäväksi kuivuuden hoidossa lääkehoidon tukena, tai joillekin apu voi olla riittävä myös ilman hormonaalisia tuotteita. Kaikille hormonivalmisteet eivät sovi tai niitä ei haluta käyttää.  

USA:n markkinat avautuivat   

Aromtech valmistaa tuotteita omalla Membrasin-tuotemerkillään ja sopimusvalmistuksena asiakkaan brändillä. Membrasinin osuus liikevaihdosta on lähes 40 prosenttia. Tuotteita viedään yli 20 maahan, ja liikevaihdosta 75 prosenttia tulee viennistä. Tärkeimpiä vientimaita Suomen ja Ruotsin lisäksi ovat USA, Benelux-maat, Ranska, Tanska ja Islanti, joissa tuotteita myydään Membrasin-brändillä. 

– Pohjoismaat ja erityisesti Suomi ja Ruotsi ovat kotimarkkinaamme, jossa tuotteita on myyty jo yli 25 vuotta. Tämän markkinan osuus on noin 25 prosenttia liikevaihdostamme, kertoo Helena Korte.  

Membrasin-tuotteet ovat menestyneet hyvin myös Pohjois-Amerikan markkinoilla, jossa tuotteet ovat olleet vuodesta 2018 lähtien. Tuotteita myydään esimerkiksi Amazonissa ja Walmartissa, ja tähän mennessä tuotteita on myyty Yhdysvalloissa kuluttajille yli 25 miljoonalla dollarilla. 

Myyntiä tuetaan myös rekrytoinneilla. Leena Viljanen on nimitetty Suomen liiketoimintajohtajaksi elokuun alusta alkaen. Hänen vastuulleen kuuluvat muun muassa kotimaan liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen. Leenalla on monipuolinen, yli 20 vuoden kokemus lääke- ja laitemyynnin ja markkinoinnin tehtävistä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.  

Lisätietoja:  

Helena Korte, toimitusjohtaja, Aromtech Oy, p. 0407446172, helena.korte@aromtech.com  

Tietoja julkaisijasta

Aromtech Oy on suomalainen 25 vuotta sitten toimintansa aloittanut terveystuotteita ja niiden ainesosia kehittävä ja valmistava yritys, jonka kotipaikka on Tornio. Tuotteiden aktiiviaineina ovat erityisesti marjojen siemenöljyt, jotka valmistetaan Aromtech Oy:n tehtaalla käyttäen luontoystävällistä liuotinvapaata SFE-menetelmää (ylikriittinen uutto, supercritical fluid extraction). Raaka-aineina käytetään luomumarjojen lisäksi mahdollisimman paljon elintarviketeollisuuden sivuvirtoja. Yritys on alusta saakka tehnyt yhteistyötä yliopistojen, tutkimuslaitosten sekä lääkäreiden kanssa tuotteiden kehityksessä ja kliinisessä tutkimuksessa. Aromtech Oy:n liikevaihto vuonna 2023 oli 6 miljoonaa euroa. Yhtiössä työskentelee noin 25 henkilöä.

www.aromtech.com https://membrasin.com/fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Idea Group

Kirami FinVision® -sauna Zero erbjuder exceptionellt energieffektiva utomhusbastubad även off-grid – Bastun är också representerad på Expo 2025 i Osaka11.6.2025 11:53:02 EEST | Pressmeddelande

Kirami FinVision® -sauna Zero erbjuder exceptionellt energieffektiva utomhusbastubad – även off-grid. Den finska tillverkaren av badtunnor och bastur, Kirami, fortsätter att utveckla sin banbrytande Kirami FinVision® -bastuserie. Denna världens första helt självförsörjande off-grid elektriska bastun, som lanserades 2024, finns nu i en förbättrad version med ett nytt namn – Zero – samt flera praktiska och visuella uppgraderingar. Bastun är den enda finska utomhusbastun som visas upp även i Japan på Expo 2025 Osaka världsutställningen.

Kirami FinVision® -sauna Zero tarjoaa ulkosaunojille poikkeuksellisen energiapihit löylyt myös sähköverkon ulkopuolella – Sauna esillä myös Osakan maailmannäyttelyssä11.6.2025 11:53:02 EEST | Tiedote

Suomalainen kylpytynnyri- ja saunavalmistaja Kirami on kehittänyt uraauurtavaa Kirami FinVision® -sauna -mallistoaan edelleen. Vuonna 2024 lanseerattu, maailman ensimmäinen täysin omavarainen off-grid-sähkösauna on nyt saatavilla parannettuna versiona, uudella nimellä Zero ja useilla käytännöllisillä sekä visuaalisilla uudistuksilla. Sauna on ainoana suomalaisena ulkosaunana esillä myös Japanissa EXPO 2025 Osaka -maailmannäyttelyssä.

Kirami FinVision® -sauna Zero offers exceptionally energy-efficient outdoor sauna experiences even off-grid – Sauna on display also at the Expo 2025 Osaka11.6.2025 11:53:02 EEST | Press release

Finnish hot tub and sauna manufacturer Kirami continues to develop its groundbreaking Kirami FinVision® -sauna range. Launched in 2024, the world’s first fully self-sufficient off-grid electric sauna is now available in an improved version with a new name – Zero – and several practical and visual upgrades. The sauna is the only Finnish outdoor sauna on display at the EXPO 2025 Osaka in Japan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye