Rikligt med respons från Varhas kunder – invånarna i Egentliga Finland mycket nöjda med servicen
Invånarna i Egentliga Finland ger gärna respons till välfärdsområdet. Varha har fått mer än 118 000 responssvar från sina kunder 2023 och nästan 77 000 till slutet av augusti i år. De flesta har upplevt att servicen eller vården har varit till hjälp och att den getts i rätt tid.

Varha har samlat in kundrespons systematiskt i över ett och ett halvt år. Den samlas in via många olika kanaler för att kunna nå ut olika kundgrupper. All respons behandlas och den beaktas när verksamheten utvecklas. Kunden får också alltid, om hen så önskar, ett svar på sin respons.
År 2023 fick Varha över 118 000 responssvar från invånarna i Egentliga Finland enligt följande (uppgifter för perioden 1.1–31 .8.2024 inom parentes):
- cirka 50 000 (ca 28 000) via reponsautomater på verksamhetsställen
- över 62 000 (ca 43 900) via ÅUCS-sjukhustjänsternas sms-respons
- responsblanketter till pappers infördes 11/2023 och färre än 100 lämnades in 2023 (ca 1 000)
- över 5 500 (ca 5 000) via responssystemet på webbplatserna varha.fi och tyks.fi.
-Varje bemötande inom Varha är viktigt. Merparten av responsen visar att kunderna litar på Varha. Vår personal har alltså lyckats synnerligen bra i sitt arbete. En jämlik och vänlig service är en central del av våra värderingar, betonar välfärdsområdesdirektör Tarmo Martikainen.
91 % av dem som gav respons upplevde att servicen var till hjälp eller delvis till hjälp
Välfärdsområdet samlar in kundrespons enligt nationella frågor som fastställts av THL. En central indikator för att mäta kundupplevelser är rekommendationsindexet NPS. Det beräknas så att kritikernas svar (de som gett vitsordet 0–6) subtraheras från ambassadörernas svar (de som gett vitsordet 9 eller 10) i procentandelar. Rekommendationsindexet ligger på skalan -100–100.
Enligt den respons som getts i Varhas responsautomater efter besök låg NPS-talet 2023 på 78, vilket är en mycket hög nivå. Talet har hållits på ungefär samma nivå i år. Dessutom upplevde 83,7 procent av dem som gett respons att de fått hjälp i rätt tid. 91 procent upplevde att servicen eller vården varit till hjälp eller delvis till hjälp. Kundernas positiva erfarenheter påverkades mest av personalens vänlighet, lugn och yrkesskicklighet.
Det allmänna vitsordet i sms-responsen för ÅUCS-sjukhustjänsterna var i medeltal 9,2 (bedömningsskala 1–10) 2023 och 9,34 under jan–aug 2024.
-Kundupplevelsen är en viktigt indikator för oss. Det framgår tydligt av responsen att kunderna är mycket nöjda med den service de får hos Varha. Merparten av den negativa responsen gäller tillgång till service eller vård och det här något vi behöver förbättra, säger kunddirektör Pasi Oksanen.
På Varhas verksamhetsställen kan respons ges via responsautomater. Det finns 120 automater på bland annat hälsostationer, jourer och laboratorier samt på verksamhetsställen med mun- och tandvård, rehabilitering, bilddiagnostik, missbruks- och mentalvårdstjänster. Det finns också papperblanketter för respons. Elektronisk respons kan ges per tjänst på varha.fi och tyks.fi via ett responssystem (varha.fi/respons). ÅUCS-sjukhustjänsterna använder ett sms-system för respons. Responsen kan ges på svenska, finska och engelska i alla kanaler.
Tipsa om god service i Varha
Under hösten 2024 ber välfärdsområdet om respons på erfarenheter av god service hos Varha. Responsen kommer att publiceras på Varhas Facebook-kanal: facebook.com/VarhaHyvinvointi. Respons om god service hos Varha kan ges på adressen varha.fi/ilmiannapalvelu.
Nyckelord
Kontakter
Pasi OksanenChef för klientrelationerVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:040 574 5652pasi.j.oksanen@varha.fiBilder
Egentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varha erbjuder en ny typ av livsstilsrådgivning för att hantera prediabetes och övervikt24.10.2025 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde Varha erbjuder en ny typ av livsstilsrådgivning som riktar sig särskilt till personer med prediabetes och övervikt. Syftet med den nya verksamhetsmodellen är att genom livsstilsförändringar förebygga uppkomsten av diabetes och andra sjukdomar. Man söker sig till livsstilsrådgivningen genom att ta kontakt med sin egen hälsostation.
Varha tarjoaa uudenlaista elintapaohjausta esidiabeteksen ja ylipainon hallintaan24.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varha tarjoaa uudenlaista elintapaohjausta, joka on suunnattu erityisesti esidiabeetikoille ja ylipainoisille. Uudessa toimintamallissa pyritään elintapamuutoksen avulla estämään varsinaisen diabeteksen ja muiden sairauksien puhkeaminen. Elintapaohjaukseen hakeudutaan ottamalla yhteyttä omalle terveysasemalle.
Egenteam finns nu i Salo, Somero, Pargas och Kimitoön: Alla invånare i Egentliga Finland har nu ett egenteam på hälsostationen23.10.2025 11:09:57 EEST | Pressmeddelande
Invånarna inom Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) hänvisas nu i första hand till en yrkesperson i sitt egenteam när de sköter sina ärenden på hälsostationen. Det nya förfarandet stärker kontinuiteten i den icke-brådskande vården och förbättrar samtidigt informationsgången och patientsäkerheten. Ett egenteam utses automatiskt och kräver inga åtgärder av kunderna.
Omatiimit tulivat Saloon, Somerolle, Paraisille ja Kemiönsaareen: Jokaiselle varsinaissuomalaiselle on nyt nimetty omatiimi terveysasemalta23.10.2025 11:09:57 EEST | Tiedote
Varsinaissuomalaiset ohjataan nyt koko Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (Varha) ensisijaisesti oman hoitotiiminsä ammattilaiselle, kun he asioivat terveysasemalla. Uudistus parantaa kiireettömän hoidon jatkuvuutta ja siten tiedonkulkua ja potilasturvallisuutta. Potilaalta oman tiimin saaminen ei edellytä toimenpiteitä.
Varhas välfärdsområdesfullmäktige godkände besluten om servicenivån22.10.2025 20:38:38 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdesfullmäktige godkände riktlinjerna för beredningen av budgeten och ekonomiplanen 2026-2028. Beredningen görs så att Varhas ekonomi är i balans vid utgången av 2028.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
