Varha saa runsaasti asiakaspalautetta - varsinaissuomalaiset ovat palveluissa käytyään hyvin tyytyväisiä
Varsinaissuomalaiset antavat hyvinvointialueelle mielellään palautetta. Vuonna 2023 Varha sai asiakkailtaan yli 118 000 palautetta ja vuoden 2024 aikana elokuun loppuun mennessä Varhalle on tullut lähes 77 000 asiakaspalautetta. Suurin osa palautteenantajista kokee saaneensa apua hyvinvointialueelta oikea-aikaisesti, ja palvelu tai hoito on ollut hyödyllistä.

Varha on kerännyt systemaattisesti asiakaspalautetta jo yli puolentoista vuoden ajan. Palautteita kerätään monin tavoin eri asiakasryhmät huomioiden. Kaikki eri palautekanavia pitkin tulleet palautteet luetaan ja ne otetaan huomioon toimintaa kehitettäessä. Asiakas saa myös aina halutessaan vastauksen antamaansa palautteeseen.
Vuonna 2023 varsinaissuomalaiset antoivat Varhalle yli 118 000 asiakaspalautetta seuraavilla tavoin (Vuoden 2024 tiedot ajalta 1.1.–31.8.2024 suluissa):
- Toimipisteissä olevien palautelaitteiden kautta noin 50 000 palautetta (noin 28 000 palautetta),
- Tyks-sairaalapalveluiden tekstiviestikyselyllä yli 62 000 palautetta (n. 43 900 palautetta),
- paperiset palautelomakkeet otettiin käyttöön 11/2023 ja niitä tuli vuonna 2023 alle 100 (n. 1000 palautetta) ja
- varha.fi ja tyks.fi-verkkopalveluiden kautta erilliseen palautejärjestelmään yli 5 500 palautetta (noin 5000 palautetta).
-Jokainen kohtaaminen on Varhassa tärkeä. Suurin osa asiakaspalautteestamme kertoo, että Varhaan luotetaan. Henkilöstömme on siis onnistunut työssään erittäin hyvin, vaikka hyvinvointialueiden alku on työläs ja yhtenäistämiseen liittyviä haasteita on paljon. Arvoihimme kuuluu, että toimimme arvostavan yhdenvertaisesti ja ystävällisesti, hyvinvointialuejohtaja Tarmo Martikainen korostaa.
Varhan palvelun koki hyödylliseksi tai osittain hyödylliseksi 91 % palautteenantajista
Varhassa asiakaspalautetta kerätään THL:n määrittelemien kansallisten kysymysten mukaisesti. Keskeinen mittari asiakaskokemuksen tilan seuraamiseen on NPS-suositteluindeksi, joka lasketaan vähentämällä suosittelijoiden (arvosana 9 tai 10) vastauksista arvostelijoiden (arvosana 0–6) vastaukset prosenttiosuuksina. Suositteluindeksi muodostuu lukuasteikolla -100–100.
Varhassa vuoden 2023 NPS-luku oli laitepalautteiden perusteella palvelussa käynnin jälkeen 78 eli erittäin hyvä. Vuonna 2024 NPS-luku on pysynyt suunnilleen samalla tasolla. Lisäksi 83,7 prosenttia palautelaitteiden kautta vastanneista koki saaneensa apua silloin kun sitä tarvitsi. Varhasta saamansa hoidon tai palvelun koki hyödylliseksi tai osittain hyödylliseksi 91 prosenttia palautteenantajista. Eniten asiakkaiden myönteisiin kokemuksiin on vaikuttanut avointen vastausten perusteella henkilökunnan ystävällisyys, rauhallisuus ja ammattitaito.
Tyks-sairaalapalveluissa käytössä olevan tekstiviestipalautteen yleisarvosana palvelusta on vuonna 2023 keskiarvoltaan 9,2 (arvosteluasteikko 1–10) ja vuonna 2024 elokuun loppuun mennessä 9,34.
-Asiakaskokemus on meille erittäin tärkeä seurattava asia. Palautteista on selvästi nähtävissä, että asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Varhan palveluihin niissä asioidessaan. Iso osa kriittisestä palautteesta koskee palveluun tai hoitoon pääsyä, ja siinä meillä on vielä kehitettävää, asiakkuusjohtaja Pasi Oksanen sanoo.
Varhan toimipisteissä palautetta voi antaa palautelaitteilla, joita on käytössä yli 120 kappaletta, mm. terveysasemilla ja päivystyksissä, suun terveydenhuollon, kuntoutuksen, kuvantamisen, päihde- ja mielenterveyspalveluiden palveluissa sekä laboratorioissa. Tämän lisäksi toimipisteissä on mahdollisuus antaa palautetta myös paperisella palautelomakkeella. Sähköisesti palautetta voi jättää varha.fi ja tyks.fi-verkkopalveluiden kautta erillisellä palautejärjestelmällä palveluittain (varha.fi/palaute) sekä Tyks-sairaalapalveluissa tekstiviestipalautteen kautta. Kaikissa palautekanavissa palautetta voi jättää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Ilmianna Varhan hyvä palvelu
Hyvinvointialue kerää asiakkailtaan hyviä kokemuksia Varhan palveluista ja julkaisee niitä syksyn 2024 aikana sosiaalisessa mediassa Varhan Facebook-kanavalla: facebook.com/VarhaHyvinvointi Hyvän asiakaskokemuksen Varhan palveluissa voi ilmiantaa osoitteessa: varha.fi/ilmiannapalvelu
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pasi OksanenAsiakkuusjohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:040 574 5652pasi.j.oksanen@varha.fiKuvat
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varha erbjuder en ny typ av livsstilsrådgivning för att hantera prediabetes och övervikt24.10.2025 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde Varha erbjuder en ny typ av livsstilsrådgivning som riktar sig särskilt till personer med prediabetes och övervikt. Syftet med den nya verksamhetsmodellen är att genom livsstilsförändringar förebygga uppkomsten av diabetes och andra sjukdomar. Man söker sig till livsstilsrådgivningen genom att ta kontakt med sin egen hälsostation.
Varha tarjoaa uudenlaista elintapaohjausta esidiabeteksen ja ylipainon hallintaan24.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varha tarjoaa uudenlaista elintapaohjausta, joka on suunnattu erityisesti esidiabeetikoille ja ylipainoisille. Uudessa toimintamallissa pyritään elintapamuutoksen avulla estämään varsinaisen diabeteksen ja muiden sairauksien puhkeaminen. Elintapaohjaukseen hakeudutaan ottamalla yhteyttä omalle terveysasemalle.
Egenteam finns nu i Salo, Somero, Pargas och Kimitoön: Alla invånare i Egentliga Finland har nu ett egenteam på hälsostationen23.10.2025 11:09:57 EEST | Pressmeddelande
Invånarna inom Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) hänvisas nu i första hand till en yrkesperson i sitt egenteam när de sköter sina ärenden på hälsostationen. Det nya förfarandet stärker kontinuiteten i den icke-brådskande vården och förbättrar samtidigt informationsgången och patientsäkerheten. Ett egenteam utses automatiskt och kräver inga åtgärder av kunderna.
Omatiimit tulivat Saloon, Somerolle, Paraisille ja Kemiönsaareen: Jokaiselle varsinaissuomalaiselle on nyt nimetty omatiimi terveysasemalta23.10.2025 11:09:57 EEST | Tiedote
Varsinaissuomalaiset ohjataan nyt koko Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (Varha) ensisijaisesti oman hoitotiiminsä ammattilaiselle, kun he asioivat terveysasemalla. Uudistus parantaa kiireettömän hoidon jatkuvuutta ja siten tiedonkulkua ja potilasturvallisuutta. Potilaalta oman tiimin saaminen ei edellytä toimenpiteitä.
Varhas välfärdsområdesfullmäktige godkände besluten om servicenivån22.10.2025 20:38:38 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdesfullmäktige godkände riktlinjerna för beredningen av budgeten och ekonomiplanen 2026-2028. Beredningen görs så att Varhas ekonomi är i balans vid utgången av 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
