Kansallinen Mediatutkimus: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä
Valtaosa aikakauslehdistä sai lisää lukijoita digitaalisissa kanavissaan, ja eniten kasvaneen Eevan viikkolukijamäärä kasvoi yli sadalla tuhannella. Aikakauslehtiä lukee kuukausittain printissä ja digissä 84 prosenttia suomalaisista.

Aikakauslehdistä 73 prosenttia sai uusia lukijoita digissä, kertoo tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2024). Mittauksessa oli mukana 59 aikakausmediaa, joiden digitatavoittavuutta voidaan verrata edellisvuonna julkaistuihin tuloksiin.
Eniten kasvoi Eeva, joka tavoittaa nyt digissä keskimääräisen viikon aikana peräti 101 400 lukijaa enemmän kuin edellisessä mittauksessa. Eeva.fissä vieraili keskimääräisen viikon aikana 172 900 lukijaa. Seuraavaksi eniten digissä kasvoivat Seura, Tekniikka&Talous, Apu ja Tiede.
Digitaalisella viikkotavoittavuudella tarkoitetaan keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärää.
Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan eniten kasvaneet aikakausmediat 2024
|
Lehti |
Muutos digitaalisessa viikkotavoittavuudessa |
|
| 1. | Eeva | + 101 400 |
| 2. | Seura | + 76 900 |
| 3. | Tekniikka&Talous | + 65 300 |
| 4. | Apu | + 47 800 |
| 5. | Tiede | + 41 800 |
| 6. | Hymy | + 33 700 |
| 7. | Yhteishyvä | + 29 400 |
| 8. | Tivi | + 26 000 |
| 9. | Pirkka | + 25 900 |
| 10. | Mikrobitti | + 24 100 |
Lähde: KMT 2024
Digitaaliselta tavoittavuudeltaan suurin aikakausmedia on tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2024) mukaan Me Naiset, joka tavoittaa yli miljoona kävijää keskimääräisen viikon aikana. Toiseksi suurin aikakausmedia digissä on Seiska, joka tavoittaa 904 200 lukijaa viikossa. Myös Kotilieden ja Talouselämän tavoittavuus on yli puoli miljoonaa keskimääräisen viikon aikana.
Suurimmat aikakausmediat digissä 2024
| Digitaalinen viikkotavoittavuus | ||
| 1. | Me Naiset | 1 032 200 |
| 2. | Seiska | 904 200 |
| 3. | Kotiliesi | 597 200 |
| 4. | Talouselämä | 529 400 |
| 5. | Tekniikka&Talous | 494 300 |
| 6. | Anna | 470 500 |
| 7. | Kaksplus | 307 300 |
| 8. | Yhteishyvä | 284 800 |
| 9. | Tekniikan Maailma | 273 100 |
| 10. | Apu | 260 500 |
Lähde: KMT 2024
Aikakauslehtien kuukausittainen lukeminen säilyi hyvällä tasolla
KMT:ssä selvitetään aikakauslehtien lukemista yksittäisten lehtinimikkeiden ohella myös yleisellä tasolla. Yleisistä mediankäytön väittämistä selviää, että aikakauslehtien lukeminen on pysynyt kokonaisuutena hyvällä tasolla. Aikakauslehtiä lukee printissä tai digikanavissa kuukausittain 84 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista.

Painetun lehden lukeminen on vähentynyt trendinomaisesti, mutta digilukeminen on pysynyt vakaana ja jopa hieman noussut. Painettua lehteä lukee kuukausittain 67 prosenttia ja digikanavia 62 prosenttia.
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 15 vuotta täyttänyttä mannersuomalaista, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikö, Aikakausmedia
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiKaija Sinkotoimitusjohtaja, MediaAuditFinland
Puh:0400 489 876kaija.sinko@mediaauditfinland.fiKuvat
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
20 vuotta täyttävässä Editkilpailussa palkitaan Suomen parhaat aikakausmediat – ilmoittautuminen on nyt käynnissä!1.12.2025 08:49:13 EET | Tiedote
Uudistuneessa Editkilpailussa palkitaan aikakausmedioita ja niiden tekijöitä kahdettakymmenettä kertaa. Juhlavuoden kisassa on 12 sarjaa.
Printti ei kuole sitten millään – uudessa kilpailussa etsitään vuoden parasta printtimainosta1.12.2025 08:45:38 EET | Tiedote
Printti on parhaimmillaan edelleen kaunein ja rohkein, mainonnan eliittisuoritus. Siksi se ansaitsee oman kilpailunsa. Ilmoittautuminen uuteen kisaan on nyt käynnissä.
Tiedote: Aikakausmedia toi printtilehden takaisin – ”Ala ansaitsee oman lehden”28.11.2025 07:50:00 EET | Tiedote
Perusteellisesti uudistunut Ajankuva ilmestyy jälleen. Ensimmäinen uudistettu numero on nyt saatavilla.
Kansallinen Mediatutkimus 2025: Näitä tilattavia aikakauslehtiä luetaan eniten22.9.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Tilattavista aikakauslehdistä luetuimmat ovat Seiska, Me Naiset ja Kotiliesi, joista kukin tavoittaa yli puoli miljoonaa lukijaa eri kanavissa. Eniten yleisöään kasvatti Tekniikka&Talous, joka sai peräti yli 131 000 uutta lukijaa.
Aikakausmedia rahoittaa jälleen alaa hyödyttäviä tutkimuksia – jaossa yhteensä 30 000 euroa11.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedia jakaa jälleen tutkimusapurahaa aikakausmedia-alaa hyödyttäviin tutkimuksiin. Tutkimusrahaa on jaossa 30 000 euroa ja sitä voi hakea kuka tahansa. Haku on käynnissä 30. syyskuuta saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

