Kansallinen Mediatutkimus: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä
Valtaosa aikakauslehdistä sai lisää lukijoita digitaalisissa kanavissaan, ja eniten kasvaneen Eevan viikkolukijamäärä kasvoi yli sadalla tuhannella. Aikakauslehtiä lukee kuukausittain printissä ja digissä 84 prosenttia suomalaisista.

Aikakauslehdistä 73 prosenttia sai uusia lukijoita digissä, kertoo tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2024). Mittauksessa oli mukana 59 aikakausmediaa, joiden digitatavoittavuutta voidaan verrata edellisvuonna julkaistuihin tuloksiin.
Eniten kasvoi Eeva, joka tavoittaa nyt digissä keskimääräisen viikon aikana peräti 101 400 lukijaa enemmän kuin edellisessä mittauksessa. Eeva.fissä vieraili keskimääräisen viikon aikana 172 900 lukijaa. Seuraavaksi eniten digissä kasvoivat Seura, Tekniikka&Talous, Apu ja Tiede.
Digitaalisella viikkotavoittavuudella tarkoitetaan keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärää.
Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan eniten kasvaneet aikakausmediat 2024
Lehti |
Muutos digitaalisessa viikkotavoittavuudessa |
|
1. | Eeva | + 101 400 |
2. | Seura | + 76 900 |
3. | Tekniikka&Talous | + 65 300 |
4. | Apu | + 47 800 |
5. | Tiede | + 41 800 |
6. | Hymy | + 33 700 |
7. | Yhteishyvä | + 29 400 |
8. | Tivi | + 26 000 |
9. | Pirkka | + 25 900 |
10. | Mikrobitti | + 24 100 |
Lähde: KMT 2024
Digitaaliselta tavoittavuudeltaan suurin aikakausmedia on tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2024) mukaan Me Naiset, joka tavoittaa yli miljoona kävijää keskimääräisen viikon aikana. Toiseksi suurin aikakausmedia digissä on Seiska, joka tavoittaa 904 200 lukijaa viikossa. Myös Kotilieden ja Talouselämän tavoittavuus on yli puoli miljoonaa keskimääräisen viikon aikana.
Suurimmat aikakausmediat digissä 2024
Digitaalinen viikkotavoittavuus | ||
1. | Me Naiset | 1 032 200 |
2. | Seiska | 904 200 |
3. | Kotiliesi | 597 200 |
4. | Talouselämä | 529 400 |
5. | Tekniikka&Talous | 494 300 |
6. | Anna | 470 500 |
7. | Kaksplus | 307 300 |
8. | Yhteishyvä | 284 800 |
9. | Tekniikan Maailma | 273 100 |
10. | Apu | 260 500 |
Lähde: KMT 2024
Aikakauslehtien kuukausittainen lukeminen säilyi hyvällä tasolla
KMT:ssä selvitetään aikakauslehtien lukemista yksittäisten lehtinimikkeiden ohella myös yleisellä tasolla. Yleisistä mediankäytön väittämistä selviää, että aikakauslehtien lukeminen on pysynyt kokonaisuutena hyvällä tasolla. Aikakauslehtiä lukee printissä tai digikanavissa kuukausittain 84 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista.

Painetun lehden lukeminen on vähentynyt trendinomaisesti, mutta digilukeminen on pysynyt vakaana ja jopa hieman noussut. Painettua lehteä lukee kuukausittain 67 prosenttia ja digikanavia 62 prosenttia.
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 15 vuotta täyttänyttä mannersuomalaista, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikö, Aikakausmedia
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiKaija Sinkotoimitusjohtaja, MediaAuditFinland
Puh:0400 489 876kaija.sinko@mediaauditfinland.fiKuvat
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Aikakausmedian lehdistökortti on nyt digitaalinen20.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedian lehdistökortti muuttui digitaaliseksi. Lehdistökortin avulla Aikakausmedian jäsenten julkaisuille työskentelevät toimittajat, valokuvaajat ja graafikot pystyvät osoittamaan ammatillisen asemansa erilaisissa työtilanteissa.
Editkilpailu 2024: Alko teki vuoden parhaan mainoksen, kampanjasarjan voitto Ankkalinnaan15.5.2025 19:58:12 EEST | Tiedote
Editgaalassa palkittiin vuoden parhaita aikakauslehtimainoksia ja -kampanjoita torstaina 15. toukokuuta. Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin mainospanostuksiaan merkittävästi kasvattanut Hartwall.
Tiedote: Aikakausmedia-alan parhaat palkittiin Editgaalassa – Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto15.5.2025 19:57:36 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät palkittiin Editgaalassa torstaina 15.5. Ravintola Töölössä Helsingissä. Tekniikan Maailman testijuttu palkittiin Vuoden aikakausmediajuttuna ja Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon.
Jokin näistä on Vuoden aikakauslehtimainos – tässä ovat Editkilpailun 2024 ehdokkaat31.3.2025 13:58:36 EEST | Tiedote
Vuoden aikakauslehtimainoksen tittelistä kilpailevat Alko, Baltic Sea Action Group ja Suomen World Vision. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa ehdolla ovat LUT-yliopistot ja Aku Ankka Juniori.
Tässä ovat Editkilpailun toimituksellisten sarjojen voittajaehdokkaat!31.3.2025 13:56:32 EEST | Tiedote
Aikakausmedia-alan parhaita tekijöitä ja toteutuksia palkitsevan Editkilpailun vuoden 2024 voittajaehdokkaat ovat nyt julki. Voittajat palkitaan 15. toukokuuta Editgaalassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme