Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Liikenteen rahoitus valtionomaisuudesta on kestämätön malli

Jaa

Eduskunta käsittelee tänään budjetin lähetekeskustelussa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa. Valiokunnan sd-jäsenet nostavat esiin hallituksen rahoitusmallin kestämättömyyden.

– Ei ole hyvää taloudenhoitoa leikata liikennehankkeiden rahoituksesta kaikki mahdollinen ja pysyvästi puolittaa rahoitus tulevilta hallituksilta samalla, kun hallitus itse rahoittaa omat tarpeensa kertaluontoisesti valtionyhtiöistä. Tämä on vain ongelmien potkimista tulevaisuuteen, sanoo kansanedustaja Seppo Eskelinen.

Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Suna Kymäläinen, Marko Asell, Seppo Eskelinen, Johan Kvarnström.
Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Suna Kymäläinen, Marko Asell, Seppo Eskelinen, Johan Kvarnström. Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

– Hallitus ei edes tiedä, miten miljardipakettinsa valtionyhtiöistä rahoittaa ja tämä näkyy budjettiesityksessäkin. Useille hankkeille esitetään miljoonan euron rahoitusta ensi vuodelle. Käytännössä hallituksen kasvutoimet käynnistyvät vasta vuonna 2026, kertoo kansanedustaja Suna Kymäläinen.

– Säätytalolla aikanaan laadittua investointilistaa on arvioitu uudelleen. On hyvä, että hallitus on ottanut edes sen verran opposition kritiikistä vaarin, että nyt useimmat esitykset ovat myös vaikuttaviksi ja kiireellisiksi arvioituja. Tiukassa taloustilanteessa rahoitus on käytettävä tehokkaasti, toteaa kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.

– Hallitus on kyllä loistanut yksittäisissä asioissa, mutta kokonaistilanteen hoito on pahasti levällään. Asfaltin tuoksu on hyvä asia, mutta kun samalla korjausvelka vain kasvaa teiden rakenteissa ja rataverkolla, ei tyytyväisyyteen ole vielä aihetta. Suomessa on jo noin 900 huonokuntoista siltaa ja koko siltakannan kunnon on arvioitu laskevan, kertoo kansanedustaja Marko Asell.

– Kustannustason pysyvä nousu alalla haastaa koko valtiontaloutta. Viime syksynä korjausvelan arvioitiin nousseen yli miljardilla parissa vuodessa pelkästään kustannustason vuoksi. Kuoppien määrä teissä ja vaurioiden määrä rakenteissa ei siis kasvanut, vaan korjaamisen hinta. Väylävirasto on arvioi keväällä tarvittavan jopa 600 miljoonaa vuodessa lisää, jotta oltaisiin edes nykytasolla vuonna 2036, muistuttaa kansanedustaja Pinja Perholehto.

 – Tuskin eduskunnasta löytyy erimielisyyttä siitä, etteikö liikenneväyliemme pitäisi olla paremmassa kunnossa kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeisiin samalla, kun pitää pystyä kehittämään joukkoliikennettä koko Suomessa talous- ja ilmastohaasteiden keskellä. Ehkä puheet kumipyörähallituksesta ja koko vastakkainasettelun voisi jo unohtaa. Yhteiset haasteemme odottavat ratkaisuja, päättää kansanedustaja Johan Kvarnström.

Yhteyshenkilöt

Johan KvarnströmKansanedustaja - Riksdagsledamot

Puh:050 514 4080

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

Puolustusvaliokunnan Mika Kari: eduskuntakuulemiset Ottawan sopimuksesta irtautumisesta aloitettava1.4.2025 15:12:48 EEST | Tiedote

Puolustushallinto ja ulkoministeriö ovat selvittäneet jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumista. Arvio on, että sopimuksesta tulisi irtautua, jotta Suomi voi varata itselleen mahdollisuuden rakentaa jalkaväkimiinoihin perustuvaa suorituskykyä puolustuksensa vahvistamiseksi. SDP:n kansanedustaja, puolustusvaliokunnassa vuodesta 2011 asti toiminut Mika Kari pitää selvityksen arviota irtautumisesta muuttuneessa turvallisuustilanteessa perusteltuna ja katsoo olevan tärkeää, että eduskunta aloittaa kuulemiset asiassa ja että eduskunnassa huolellisesti kuullaan Puolustusvoimia ja muita asiantuntijoita.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye