Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Liikenteen rahoitus valtionomaisuudesta on kestämätön malli

Jaa

Eduskunta käsittelee tänään budjetin lähetekeskustelussa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa. Valiokunnan sd-jäsenet nostavat esiin hallituksen rahoitusmallin kestämättömyyden.

– Ei ole hyvää taloudenhoitoa leikata liikennehankkeiden rahoituksesta kaikki mahdollinen ja pysyvästi puolittaa rahoitus tulevilta hallituksilta samalla, kun hallitus itse rahoittaa omat tarpeensa kertaluontoisesti valtionyhtiöistä. Tämä on vain ongelmien potkimista tulevaisuuteen, sanoo kansanedustaja Seppo Eskelinen.

Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Suna Kymäläinen, Marko Asell, Seppo Eskelinen, Johan Kvarnström.
Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Suna Kymäläinen, Marko Asell, Seppo Eskelinen, Johan Kvarnström. Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

– Hallitus ei edes tiedä, miten miljardipakettinsa valtionyhtiöistä rahoittaa ja tämä näkyy budjettiesityksessäkin. Useille hankkeille esitetään miljoonan euron rahoitusta ensi vuodelle. Käytännössä hallituksen kasvutoimet käynnistyvät vasta vuonna 2026, kertoo kansanedustaja Suna Kymäläinen.

– Säätytalolla aikanaan laadittua investointilistaa on arvioitu uudelleen. On hyvä, että hallitus on ottanut edes sen verran opposition kritiikistä vaarin, että nyt useimmat esitykset ovat myös vaikuttaviksi ja kiireellisiksi arvioituja. Tiukassa taloustilanteessa rahoitus on käytettävä tehokkaasti, toteaa kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.

– Hallitus on kyllä loistanut yksittäisissä asioissa, mutta kokonaistilanteen hoito on pahasti levällään. Asfaltin tuoksu on hyvä asia, mutta kun samalla korjausvelka vain kasvaa teiden rakenteissa ja rataverkolla, ei tyytyväisyyteen ole vielä aihetta. Suomessa on jo noin 900 huonokuntoista siltaa ja koko siltakannan kunnon on arvioitu laskevan, kertoo kansanedustaja Marko Asell.

– Kustannustason pysyvä nousu alalla haastaa koko valtiontaloutta. Viime syksynä korjausvelan arvioitiin nousseen yli miljardilla parissa vuodessa pelkästään kustannustason vuoksi. Kuoppien määrä teissä ja vaurioiden määrä rakenteissa ei siis kasvanut, vaan korjaamisen hinta. Väylävirasto on arvioi keväällä tarvittavan jopa 600 miljoonaa vuodessa lisää, jotta oltaisiin edes nykytasolla vuonna 2036, muistuttaa kansanedustaja Pinja Perholehto.

 – Tuskin eduskunnasta löytyy erimielisyyttä siitä, etteikö liikenneväyliemme pitäisi olla paremmassa kunnossa kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeisiin samalla, kun pitää pystyä kehittämään joukkoliikennettä koko Suomessa talous- ja ilmastohaasteiden keskellä. Ehkä puheet kumipyörähallituksesta ja koko vastakkainasettelun voisi jo unohtaa. Yhteiset haasteemme odottavat ratkaisuja, päättää kansanedustaja Johan Kvarnström.

Yhteyshenkilöt

Johan KvarnströmKansanedustaja - Riksdagsledamot

Puh:050 514 4080

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Kymäläinen: Hallituksen päätös Savonlinnan monialaisen päivystyksen alasajosta on törkeä virhe11.10.2025 12:19:30 EEST | Tiedote

Eduskunta hylkäsi perjantaina 10.10. hallituspuolueiden äänin 95–85 kansalaisaloitteen Oulaskankaan yöpäivystyksen säilyttämisestä. Päätös sinetöi paitsi Oulaskankaan, myös muiden hyvinvointialueiden yöpäivystysten ja sairaalapalveluiden lakkautukset. Savonlinnan osalta tämä tarkoittaa monialaisen ympärivuorokautisen päivystystoiminnan supistumista ja leikkausten loppumista. SDP:n kansanedustaja Suna Kymäläinen pitää päätöstä vakavana virheenä ja suorana heikennyksenä itäsuomalaisten terveyspalveluihin.

SDP:n Seppo Eskelinen: Hallitus heikentää Itä-Suomen turvallisuutta jälleen11.10.2025 10:47:42 EEST | Tiedote

– Hallitus heikentää jälleen Itä-Suomen tilannetta, kun sairaalaverkon heikennykset osuvat kipeästi Varkauteen ja Iisalmeen, sanoo kansanedustaja Seppo Eskelinen (sd). Perjantaina hallituspuolueiden äänin siunattiin ympärivuorokautisen päivystyksen alasajo vuoden 2026 alusta alkaen Varkaudessa ja Iisalmessa. – On täysin käsittämätöntä kuin Itä-Suomeen satelee hallituksen puolelta iskuja toisensa perään, vaikka nyt pitäisi nimenomaan tukea aluetta, kun rajan sulkeutuminen on merkinnyt rajamaakunnissa isoa talouden heikennystä, Eskelinen jatkaa. Tämä leikkauspolitiikka on lyhytnäköistä ja voi varmuudella sanoa, että se kostautuu pidemmällä aikavälillä korkeampina kustannuksina, kun ihmiset eivät saa hoitoa ajoissa, etäisyydet palveluihin kasvavat ja samalla alueellinen eriarvoisuus lisääntyy. – Nämä toimet kokonaisuudessaan ovat jälleen kerran surullinen osoitus hallituksen piittaamattomuudesta Itä-Suomea kohtaan, Eskelinen päättää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye