Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Liikenteen rahoitus valtionomaisuudesta on kestämätön malli
Eduskunta käsittelee tänään budjetin lähetekeskustelussa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa. Valiokunnan sd-jäsenet nostavat esiin hallituksen rahoitusmallin kestämättömyyden.
– Ei ole hyvää taloudenhoitoa leikata liikennehankkeiden rahoituksesta kaikki mahdollinen ja pysyvästi puolittaa rahoitus tulevilta hallituksilta samalla, kun hallitus itse rahoittaa omat tarpeensa kertaluontoisesti valtionyhtiöistä. Tämä on vain ongelmien potkimista tulevaisuuteen, sanoo kansanedustaja Seppo Eskelinen.

– Hallitus ei edes tiedä, miten miljardipakettinsa valtionyhtiöistä rahoittaa ja tämä näkyy budjettiesityksessäkin. Useille hankkeille esitetään miljoonan euron rahoitusta ensi vuodelle. Käytännössä hallituksen kasvutoimet käynnistyvät vasta vuonna 2026, kertoo kansanedustaja Suna Kymäläinen.
– Säätytalolla aikanaan laadittua investointilistaa on arvioitu uudelleen. On hyvä, että hallitus on ottanut edes sen verran opposition kritiikistä vaarin, että nyt useimmat esitykset ovat myös vaikuttaviksi ja kiireellisiksi arvioituja. Tiukassa taloustilanteessa rahoitus on käytettävä tehokkaasti, toteaa kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.
– Hallitus on kyllä loistanut yksittäisissä asioissa, mutta kokonaistilanteen hoito on pahasti levällään. Asfaltin tuoksu on hyvä asia, mutta kun samalla korjausvelka vain kasvaa teiden rakenteissa ja rataverkolla, ei tyytyväisyyteen ole vielä aihetta. Suomessa on jo noin 900 huonokuntoista siltaa ja koko siltakannan kunnon on arvioitu laskevan, kertoo kansanedustaja Marko Asell.
– Kustannustason pysyvä nousu alalla haastaa koko valtiontaloutta. Viime syksynä korjausvelan arvioitiin nousseen yli miljardilla parissa vuodessa pelkästään kustannustason vuoksi. Kuoppien määrä teissä ja vaurioiden määrä rakenteissa ei siis kasvanut, vaan korjaamisen hinta. Väylävirasto on arvioi keväällä tarvittavan jopa 600 miljoonaa vuodessa lisää, jotta oltaisiin edes nykytasolla vuonna 2036, muistuttaa kansanedustaja Pinja Perholehto.
– Tuskin eduskunnasta löytyy erimielisyyttä siitä, etteikö liikenneväyliemme pitäisi olla paremmassa kunnossa kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeisiin samalla, kun pitää pystyä kehittämään joukkoliikennettä koko Suomessa talous- ja ilmastohaasteiden keskellä. Ehkä puheet kumipyörähallituksesta ja koko vastakkainasettelun voisi jo unohtaa. Yhteiset haasteemme odottavat ratkaisuja, päättää kansanedustaja Johan Kvarnström.
Yhteyshenkilöt
Seppo EskelinenKansanedustaja
Puh:050 514 3350seppo.eskelinen@eduskunta.fiAnna-Kristiina MikkonenKansanedustaja
Puh:050 477 4681anna-kristiina.mikkonen@eduskunta.fiMarko AsellKansanedustaja
Puh:050 512 1968marko.asell@eduskunta.fiPinja PerholehtoKansanedustaja
Puh:040 059 6521pinja.perholehto@eduskunta.fiJohan KvarnströmKansanedustaja - Riksdagsledamot
Puh:050 514 4080Suna KymäläinenKansanedustaja
Puh:050 512 0526Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA
Liikenne- ja viestintävaliokunnan Eskelinen ja Perholehto vaativat vauhtia taksiuudistuksen käsittelyyn5.11.2025 15:33:02 EET | Tiedote
– Tänään tulleen tiedon mukaan liikenne- ja viestintävaliokunta kokoontuu seuraavan kerran vasta ensi viikon perjantaina 14.11., koska hallituksen esityksiä ei ole tullut käsiteltäväksi. Etenkään taksilain uudistuksen osalta tällaiseen vatulointiin ei ole aikaa, vaan hallituksen pitäisi pistää asiaan vauhtia, vaativat liikenne- ja viestintävaliokunnan demarijäsenet Seppo Eskelinen ja Pinja Perholehto.
SDP:n Perholehto: Euroopalla mahdollisuus ottaa historiallinen askel aborttioikeuden turvaamisessa5.11.2025 14:20:48 EET | Tiedote
Euroopassa otettiin tänään merkittävä askel kohti aborttioikeuden turvaamista. Euroopan parlamentin naisten oikeuksien ja sukupuolten tasa-arvon valiokunta (FEMM) äänesti My Voice, My Choice -aloitteen päätöslauselman puolesta, joka tähtää todellisen EU-tasoisen aborttioikeuden varmistamiseen. – Aamupäivän äänestys oli kipeästi kaivattu valonpilkahdus eurooppalaiseen naisten oikeuksia koskevaa keskusteluun. On todella merkillepantavaa, että koko EU:n laajuinen aborttioikeus on nyt askeleen lähempänä toteutumista, iloitsee kansanedustaja Pinja Perholehto (sd.).
SDP:n Kumpula-Natri: Latvian kansa voitti populistisen konservatismin. Latvia ei aio erota Istanbulin sopimuksesta.5.11.2025 12:19:56 EET | Tiedote
SDP:n kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri kertoo, että Latvian kansalaiset onnistuivat pysäyttämään aikeet irtautua naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaan tähtäävästä Istanbulin sopimuksesta. Kansalaisten nopea ja laaja mobilisoituminen pakotti poliitikot perääntymään päätöksestään.
SDP:n Juha Viitala: Potkulaki ei luo työpaikkoja, se luo epävarmuutta5.11.2025 09:14:59 EET | Tiedote
SDP:n kansanedustaja Juha Viitala arvostelee jyrkästi hallituksen esitystä niin sanotuksi potkulaiksi, jolla alennettaisiin työntekijän irtisanomissuojaa. Viitalan mukaan hallitus ei kykene esityksessään osoittamaan, että lakimuutoksella olisi positiivisia vaikutuksia työllisyyteen, ja samalla se lisää merkittävästi epävarmuutta työmarkkinoilla.
SDP:n Riitta Kaarisalo: Potkulaki ei lisää työllisyyttä5.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Eduskunta kävi eilen lähetekeskustelun hallituksen esityksestä, jolla helpotetaan työntekijän irtisanomista. Kaarisalo toteaa, että esitystä ei voida perustella työllisyyden saati kasvun edellytysten parantamisella, vaan se on ristiriitainen molempien tavoitteiden suhteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme