Liikenteen asiakaspalvelu täyttää 18-vuotta!
2.10.2024 vietetään juhlapäivää, kun Liikenteen asiakaspalvelu täyttää 18-vuotta! Liikenteen asiakaspalvelu palvelee väyliemme käyttäjiä ympäri vuorokauden ja käsittelee vuodessa noin 60–70 000 yhteydenottoa. Tällä hetkellä asiakkaiden yhteydenotoissa puhututtaa eniten lupa-asiat, joukkoliikenne ja päällysteiden kunto.

Liikenteen asiakaspalvelu on valtakunnallinen Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia väylien kunnosta ympäri vuorokauden. Tällä viikolla vietetään Liikenteen asiakaspalvelun 18-vuotisjuhlaviikkoa!
Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voit jättää kysymyksiä ja palautetta väylistä 24/7
Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia väylien kunnosta ympäri vuorokauden.
Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä klo 9–15 numerossa 0295 020 600.
Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi: "Palauteväylä" ja "Kysy neuvoa" -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta. Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee vuosittain 60–70 000 yhteydenottoa, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho. Lisäksi Palauteväylä-portaalin kautta välitetään 30–40 000 yhteydenottoa suoraan kunnossapitourakoihin.
Aspassa käsitellään keskimäärin noin 5500 yhteydenottoa kuussa, mutta kuukausikohtainen määrä voi vaihdella 4000–9000 yhteydenottoon riippuen mm. keliolosuhteista. Sään ääri-ilmiöt, kuten runsaat sateet, myrskyt tai kuivuus aiheuttavat piikkejä yhteydenottomääriin, sillä ne vaikuttavat suoraan asiakkaiden elämään sekä maaseudulla että kaupungeissa.
Tällä hetkellä pinnalla asiakkaiden yhteydenotoissa ovat lupa-asiat, joukkoliikenne ja päällysteiden kunto
1. Lupa-asiat. Monet rakennustyöt ja kaivuuhankkeet halutaan saada valmiiksi sulan maan aikana, joten lupien saamisesta ja aikatauluista kysytään juuri nyt paljon. Myös erikoiskuljetuslupia haetaan runsaasti.
2. Joukkoliikennepalaute. Syksyn tullen ihmisten liikkumistarpeet muuttuvat, sillä opiskelijoita aloittaa uusissa opiskelupaikoissa ja kesäpyöräilijät siirtyvät jossain kohtaa joukkoliikenteen käyttäjiksi. Määrärahojen rajallisuudesta johtuen ELY-keskuksen ei ole mahdollista hankkia liikennettä kaikille yhteysväleille, joista markkinaehtoinen tarjonta puuttuu tai jossa sitä ei ole riittävän paljon. Liikenteen asiakaspalvelu saa myös paljon toiveita uusista reiteistä ja vuoroista.
3. Sorateiden ja päällysteiden kunto. Tämä on sulan maan aikana yleisin yhteydenoton syy. Asiakkaat toivovat sorateille tasausta tai päällysteen reikien paikkausta vielä ennen talven tuloa.
Asiakkailta paljon positiivista palautetta
Aspan puhelinpalvelu on saanut runsaasti positiivista palautetta asiakastyytyväisyyskyselyissä. Yleisin aspan saama arvosana on täysi kymppi. Asiakkaat kehuvat, että aspan palvelu on ystävällistä, nopeaa ja asiantuntevaa. "Olemme erittäin kiitollisia saamastamme asiakaspalautteesta ja palvelemme asiakkaitamme suurella sydämellä myös seuraavat vuodet! ", iloitsee koko Liikenteen asiakaspalvelun väki!
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Tillstånds- och tillsynsverket som tillhör de största ämbetsverken i Finland inleder sin verksamhet den 1 januari 202618.12.2025 14:05:23 EET | Pressmeddelande
Det nya sektorsövergripande Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet i början av 2026. Valviras, regionförvaltningsverkens och NTM-centralernas verksamhet upphör. I fortsättningen sköter Tillstånds- och tillsynsverket de tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter som hittills har skötts vid regionförvaltningsverken, NTM-centralernas ansvarsområden för miljö och naturresurser och Valvira.
Suomen suurimpiin virastoihin kuuluva uusi Lupa- ja valvontavirasto aloittaa 1.1.202618.12.2025 14:02:38 EET | Tiedote
Uusi monialainen Lupa- ja valvontavirasto aloittaa toimintansa vuoden 2026 alussa. Valviran, aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten toiminta päättyy. Lupa- ja valvontavirasto hoitaa jatkossa niitä lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä, joita on tähän asti hoidettu aluehallintovirastoissa, ELY-keskusten ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueilla ja Valvirassa.
Projektansökan som gäller utvecklingsprogrammet för växtunderlags- och ströproduktion är nu öppen18.12.2025 10:00:44 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Södra Österbotten (fr.o.m. 1.1.2026 Livskraftscentralen i Södra Österbotten) har öppnat en ny finansieringsansökan för tiden 15.12.2025 – 15.2.2026. För ansökan har reserverats cirka 800 000 euro. Finansieringen beviljas av jord- och skogsbruksministeriet.
Understöd beviljades för projekt inom temat hantering av vattnet i städerna och minskning av skadliga ämnen17.12.2025 10:40:08 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Södra Savolax beviljade sammanlagt cirka 1,7 miljoner euro i understöd till 12 projekt inom temat Hantering av vattnet i städerna och minskning av skadliga ämnen. Temat är en del av miljöministeriets Ahti-program.
Kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen -teeman hankkeille myönnettiin avustuksia17.12.2025 10:40:08 EET | Tiedote
Etelä-Savon ELY-keskus myönsi avustusta 12 hankkeelle yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa Kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen -teemassa. Teema on osa ympäristöministeriön Ahti-ohjelmaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme