Liikenteen asiakaspalvelu täyttää 18-vuotta!
2.10.2024 vietetään juhlapäivää, kun Liikenteen asiakaspalvelu täyttää 18-vuotta! Liikenteen asiakaspalvelu palvelee väyliemme käyttäjiä ympäri vuorokauden ja käsittelee vuodessa noin 60–70 000 yhteydenottoa. Tällä hetkellä asiakkaiden yhteydenotoissa puhututtaa eniten lupa-asiat, joukkoliikenne ja päällysteiden kunto.

Liikenteen asiakaspalvelu on valtakunnallinen Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia väylien kunnosta ympäri vuorokauden. Tällä viikolla vietetään Liikenteen asiakaspalvelun 18-vuotisjuhlaviikkoa!
Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voit jättää kysymyksiä ja palautetta väylistä 24/7
Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia väylien kunnosta ympäri vuorokauden.
Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä klo 9–15 numerossa 0295 020 600.
Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi: "Palauteväylä" ja "Kysy neuvoa" -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta. Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee vuosittain 60–70 000 yhteydenottoa, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho. Lisäksi Palauteväylä-portaalin kautta välitetään 30–40 000 yhteydenottoa suoraan kunnossapitourakoihin.
Aspassa käsitellään keskimäärin noin 5500 yhteydenottoa kuussa, mutta kuukausikohtainen määrä voi vaihdella 4000–9000 yhteydenottoon riippuen mm. keliolosuhteista. Sään ääri-ilmiöt, kuten runsaat sateet, myrskyt tai kuivuus aiheuttavat piikkejä yhteydenottomääriin, sillä ne vaikuttavat suoraan asiakkaiden elämään sekä maaseudulla että kaupungeissa.
Tällä hetkellä pinnalla asiakkaiden yhteydenotoissa ovat lupa-asiat, joukkoliikenne ja päällysteiden kunto
1. Lupa-asiat. Monet rakennustyöt ja kaivuuhankkeet halutaan saada valmiiksi sulan maan aikana, joten lupien saamisesta ja aikatauluista kysytään juuri nyt paljon. Myös erikoiskuljetuslupia haetaan runsaasti.
2. Joukkoliikennepalaute. Syksyn tullen ihmisten liikkumistarpeet muuttuvat, sillä opiskelijoita aloittaa uusissa opiskelupaikoissa ja kesäpyöräilijät siirtyvät jossain kohtaa joukkoliikenteen käyttäjiksi. Määrärahojen rajallisuudesta johtuen ELY-keskuksen ei ole mahdollista hankkia liikennettä kaikille yhteysväleille, joista markkinaehtoinen tarjonta puuttuu tai jossa sitä ei ole riittävän paljon. Liikenteen asiakaspalvelu saa myös paljon toiveita uusista reiteistä ja vuoroista.
3. Sorateiden ja päällysteiden kunto. Tämä on sulan maan aikana yleisin yhteydenoton syy. Asiakkaat toivovat sorateille tasausta tai päällysteen reikien paikkausta vielä ennen talven tuloa.
Asiakkailta paljon positiivista palautetta
Aspan puhelinpalvelu on saanut runsaasti positiivista palautetta asiakastyytyväisyyskyselyissä. Yleisin aspan saama arvosana on täysi kymppi. Asiakkaat kehuvat, että aspan palvelu on ystävällistä, nopeaa ja asiantuntevaa. "Olemme erittäin kiitollisia saamastamme asiakaspalautteesta ja palvelemme asiakkaitamme suurella sydämellä myös seuraavat vuodet! ", iloitsee koko Liikenteen asiakaspalvelun väki!
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Kelirikko- ja painorajoituskausi käynnistyi Keski- ja Itä-Suomessa (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)1.4.2025 08:56:49 EEST | Tiedote
Kelirikkokausi on alkanut ja kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä on jo paikoin pystytetty teiden varsille. Kelirikon lopullinen vaikeusaste riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat helpottaa tilannetta. Eri teiden ja jopa tieosien välillä voi esiintyä voimakasta paikallista vaihtelua.
Lapin matkailuyrityksille suunnattu määräaikainen JTF-haku 31.3.–11.5.202531.3.2025 10:39:15 EEST | Tiedote
Rahoitusta voi hakea Lapin ympärivuotista matkailua edistäviin ohjelmapalveluhankkeisiin, jotka monipuolistavat matkailualueen palvelutarjontaa ja pidentävät sesonkia. Matkailualan yrityksiä halutaan kannustaa toteuttamaan innovatiivisia hankkeita, joiden avulla voidaan uudistaa alaa ja kehittää uusia tuotteita ja palveluja kansainvälisille asiakkaille.
Tillsammans mot bättre vattenförvaltning - föreslå lösningar och påverka Skärgårdshavets tillstånd!27.3.2025 12:21:02 EET | Pressmeddelande
Översiktsplanerna för att minska närings- och partikelbelastningen i Skärgårdshavsprogrammets pilotområden har färdigställts, och arbetet framskrider nu i samarbete med markägare för att genomföra verksamma vattenskyddsåtgärder. Planerna utgör grunden för åtgärderna, men lösningarna utvecklas tillsammans med markägarna, med lyhördhet för deras behov och utmaningar. Översiktsplanerna underlättar prioriteringen och verkställandet av verksamma åtgärder på avrinningsområdet och koordineringen av arbetet. och underlättar för olika aktörer att delta i arbetet. Ett brett samarbete är nyckeln till en förbättrad status för Skärgårdshavet, och alla aktörer i området är välkomna att delta.
Yhdessä kohti parempaa vesienhallintaa – ehdota ratkaisuja ja vaikuta Saaristomeren tilaan!27.3.2025 12:21:02 EET | Tiedote
Saaristomeri-ohjelman pilottialueiden yleissuunnitelmat ravinne- ja kiintoainekuormituksen vähentämiseksi ovat valmistuneet, ja työ etenee nyt yhteistyössä maanomistajien kanssa vaikuttavien vesiensuojelutoimien toteuttamiseen. Suunnitelmat tarjoavat pohjan toimenpiteille, mutta ratkaisuja kehitetään yhdessä maanomistajien kanssa heidän tarpeitaan ja haasteitaan kuunnellen. Yleissuunnitelmat helpottavat vaikuttavien toimenpiteiden priorisointia ja toteutusta, valuma-alueilla, työn koordinointia ja helpottaa eri toimijoiden osallistumista työhön. Laaja yhteistyö on avain Saaristomeren tilan parantamiseen, ja kaikki alueen toimijat ovat tervetulleita mukaan.
Vattendrag som är känsliga för åtgärder inom skogsbruket – Dataunderlaget är till hjälp vid planeringen av åtgärder inom skogsbruket27.3.2025 09:55:00 EET | Pressmeddelande
Det nationella dataunderlaget över vattendrag som är känsliga för åtgärder inom skogsbruket är färdigt. Syftet med dataunderlaget är att hjälpa till att beakta vattendrag som är känsliga för åtgärder inom skogsbruket, redan i det skedet då man börjar planera skötselåtgärder. Dataunderlaget har sammanställts i samarbete mellan NTM-centralerna och Finlands miljöcentral (SYKE) och de geografiska objekten kan granskas på en karta. Dataunderlaget är avsett för att underlätta planeringsarbetet, så att skadlig inverkan på vattendrag kan förebyggas och minskas.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme