Underhållning, hänförelse och maktutövning vävs samman i Pauline Curnier Jardins verk, där kvinnan är huvudpersonen
Franska Pauline Curnier Jardins (f. 1980) första separatutställning i Finland förvandlar Kiasmas utställningssal till en grotesk temapark. Filmverken den gömmer i sitt inre erbjuder glimtar av kvinnors och på olika sätt marginaliserade människors roll i underhållning och som objekt för maktutövning. Hur kan kristendomens ritualer, sexarbete och åldrande te sig för dem?

Curnier Jardin och scenografen Rachel García har tillsammans skapat utställningens karnevalistiska kulisser, vars färger och ljus bjuder kallar betraktaren till sig. Utställningens ljudvärld skapar i utställningslokalerna en stämning som påminner om ett nöjesfälts. Under ytan avslöjas emellertid dystrare nyanser. Installationerna fungerar som scener för filmverken där underhållning och våld flätas samman. I verken är kvinnans kropp ett objekt för maktutövning, men kvinnorna tar också makten i egna händer.
Konstnären är intresserad av storslagen arkitektur skapad för underhållning, extas och våldsamma spektakel; en av installationerna påminner till sitt yttre om Colosseum, men samtidigt om en enorm gräddtårta. I temaparkens periferi finns två verk som behandlar sexarbete. Dessa verk har Curnier Jardin utfört i samarbete med kollektivet Feel Good Cooperative som stödjer sexarbetare i Rom och till vars grundande medlemmar hon hör.
Maktrelationerna i samhället visas i Curnier Jardins verk i ett bjärt, men ibland även komiskt ljus. I sin konst lyfter hon fram kvinnors och marginaliserade gruppers historia och dess relation till underhållning i en europeisk kontext – ett tema som hon har arbetat med genom hela sin karriär. Återkommande element i hennes verk är bland annat ritualer, parader, religiös hänryckning, köttslighet, våld, trauman och sex. Blodet som på utställningen tränger fram i olika sammanhang kan föra tankarna till krig och våld. Å andra sidan är blödning en vanlig del av särskilt kvinnors liv, och till exempel av födseln.
Utställningen har kuraterats av Kiasmas kuratorer Patrik Nyberg, Piia Oksanen och Max Hannus. Utställningen har genomförts med stöd av Institut français i Finland.
Konstnärens biografi
Pauline Curnier Jardin (född 1980 i Marseille, Frankrike) bor i Marseille och arbetar i Amsterdam, Zurich, Berlin och Rom.
Curnier Jardin tilldelades priset Preis der Nationalgalerie år 2019. Hennes verk har visats bland annat på Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart i Berlin, Art Basel, Haus der Kulturen der Welt i Berlin, Palais de Tokyo i Paris, Venedigbiennalen, Tate Modern i London, International Film Festival i Rotterdam, Performa 15 i New York och Centre Pompidou i Paris. Hon har också tilldelats NN Art Award och priset Prix Fondation d’Entreprise Ricard.
I ett tidigt skede av sin karriär bodde Curnier Jardin i Raumo, där hon deltog i RaumArs residensprogram år 2007. Hon stannade ytterligare ett år i Finland. Utställningen på Kiasma är Curnier Jardins första separatutställning i Finland.
Pauline Curnier Jardin
The dawn is red when the dew coagulates.
The Free Standing Joys
11.10.2024–23.2.2025
Nyckelord
Kontakter
Information för media:
Patrik Nyberg, kurator, +358 294 500 541, patrik.nyberg@kiasma.fi
Piia Oksanen, kurator, +358 294 500 538, piia.oksanen@kiasma.fi
Max Hannus, kurator, +358 294 500 641, max.hannus@kiasma.fi
Kiasma kommunikation:
Kiira Koskela, informatör, 050 47 86 861, kiira.koskela@kiasma.fi
Piia Laita, kommunikationschef, 0294 500 507, piia.laita@kiasma.fi
Bilder


Länkar
Museet för nutidskonst Kiasma
Mannerheimplatsen 2
00100 Helsingfors
Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. www.kansallisgalleria.fi/sv
Andra språk
Följ KIASMA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från KIASMA
I Dafna Maimons verk kan man känna igen sig själv, och det kan locka till skratt – utställningen Symptomer öppnar på Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. Besökaren får röra sig genom en sammetslik tarm och en visdomstand, och får se pastellmålningar vars motiv påminner om bland annat inre organ. På utställningen kan man också möta björndjur som hör till de segaste varelserna i världen, och i en musikal uppträder filosofen René Descartes, känd som en förespråkare av distinktionen mellan kropp och själ. Denna uppfattning utmanar Maimon på sin utställning. Utställningen Symptomer öppnar på Kiasma 25.4.2025.
Dafna Maimonin teoksista voi tunnistaa itsensä, ja se vähän naurattaa – Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa24.4.2025 09:48:44 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon on rakentanut Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Kävijä kulkee samettisen suolen ja viisaudenhampaan läpi ja näkee pastellimaalauksia, joiden kuva-aiheet muistuttavat esimerkiksi sisäelimiä. Näyttelyssä voi kohdata myös karhukaisen, maailman sitkeimpiin lukeutuvan otuksen, ja musikaalissa seikkailevan René Descartesin, joka tunnetaan mieli-ruumis-erottelun edistäjänä. Tämän näkemyksen Maimon haastaa näyttelyssään. Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa 25.4.2025.
Seeing ourselves reflected in Dafna Maimon’s art, we can’t help but smile – Symptoms opens at Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Press release
Dafna Maimon’s exhibition at Kiasma opens up the human body, inviting its varied components and symptoms to sprout up and sprawl out around us. Visitors pass through a velvety intestinal tunnel and a cave-sized wisdom tooth to see artworks such as a series of pastel paintings showing mysterious internal worlds. We also encounter an enlarged tardigrade, one of the world’s toughest microscopic creatures, as well as noted proponent of the mind-body split René Descartes, who appears in Maimon’s musical installation Homebody – and whose dualistic worldview is challenged throughout the exhibition. Symptoms opens at Kiasma on 25 April 2025.
Inbjudan till media: Dafna Maimons utställning Symptomer presenteras till pressen 24.4.202522.4.2025 08:52:00 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. I sina verk beskriver hon på ett milt humoristiskt sätt människan som i dagens vardagsjäkt inte alltid är medveten om sin egen kropps behov – men betraktaren kan i verken känna igen de beskrivna situationerna i sitt eget liv. Välkommen till presskonferensen för Dafna Maimons utställning Symptomer på Museet för nutidskonst Kiasma torsdagen den 24.4. Vänligen anmäl ditt deltagande: kiira.koskela@kiasma.fi
Kutsu medialle: Dafna Maimonin Oireita-näyttelyn tiedotustilaisuus to 24.4. Kiasmassa22.4.2025 08:52:00 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon rakentaa Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Hän kuvaa teoksissaan lempeän humoristisesti ihmistä, joka ei nykyarjen keskellä aina tunnista kehonsa tarpeita – mutta katsoja voi tunnistaa teoksissa kuvattuja tilanteita omasta elämästään. Tervetuloa tutustumaan Oireita-näyttelyyn ennakkoon tiedotustilaisuuteen 24.4.2025. Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum