Alkon syyskuun myyntitiedote – glögikausi alkanut
Alkon syyskuun vertailukelpoinen kokonaislitramyynti laski noin 10 prosenttia verrattuna edellisen vuoden syyskuun vastaaviin myyntipäiviin. Glögisesonki on käynnistynyt.

Alkon syyskuun litramyynti laski ilman myyntipäiväkorjausta 18 prosenttia. Syyskuussa oli yksi perjantai ja lauantai myyntipäiviä vähemmän verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Tämä huomioiden, laski syyskuun kokonaislitramyynti noin 10 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
“Se, että meillä oli syyskuussa yksi perjantai ja lauantai vähemmän, vaikutti merkittävästi myyntilitroihin, sillä viikonloput ovat meillä vilkkaimpia päiviä,” sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Viinien myyntilitrat laskivat noin 19 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) noin 15 prosenttia, väkevien 18 prosenttia ja alkoholittomien noin 3 prosenttia. Näissä luvuissa ei ole huomioitu myyntipäiväkorjausta.
Tammi-syyskuun myynti laski 7 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Kesäkuussa voimaan tullut uusi alkoholilaki, joka laajensi enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakauppoihin, on vähentänyt Alkon litramyyntiä noin 5 prosenttia. Vaikutus myyntiin on ollut Alkon arvioimalla tasolla.
”Alkoholilain muutoksen lisäksi alkuvuoden myyntiin on vaikuttanut viinien ja väkevien juomien alkoholiveron korotukset sekä kuluttajien heikentynyt ostovoima”, Pennanen toteaa.
Glögisesonki käynnistynyt, trendimaut ja perinteet kohtaavat
Uudet kausivalikoiman glögit ovat saapuneet Alkon myymälöihin.
”Glögikausi on meillä startannut kivasti ja ensimmäisen parin viikon myynti on ollut noin 20 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa. Kun illat pimenee ja kylmenee, valikoituu glögi monen asiakkaan ostoskoriin, kun halutaan fiilistellä syksyä”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.
”Olemme tämänkin vuoden glögien osalta haistelleet ja maistelleet trendejä. Saimme glögien tuotehakuun 150 tarjousnäytettä, joiden perusteella tuoteasiantuntijamme ovat tehneet 20 valikoimaamme päätyneiden glögien valinnan.”
Kauppisen mukaan valikoimasta löytyy niin perinteisiä glögin makuja kuin trendikkäämpiä juomia, jotka yllättävät perinteistä poikkeavalla makumaailmallaan.
”Perinteiset glögityylit kuten väkevöidyt punaviiniglögit ja glühweinit ovat säilyttäneet suosionsa. Niistä haetaan tuttuutta ja perinteitä, joka edelleen näkyy meidän joulusesongissa.”
”Glögiä nautitaan myös kylmänä ja drinkkien ainesosana. Pikkujoulusesongin kynnyksellä glögi-kuohuviinidrinkit nostavat varmasti suosiotaan. Vinkkejä valintaan ja tarjoiluun kannattaa ehdottomasti kysyä meidän asiantuntevalta henkilöstöltämme.”
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme