Kela palkintosijalla Vuoden selväsanainen -kilpailussa
Kelan selkeän kielen oppimispolut on sijoittunut Vuoden selväsanainen -kilpailun kärkikolmikkoon. Kilpailun voitti Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen niminyrkki. Voittaja julkistettiin Selkeän kielen päivän tilaisuudessa 10. lokakuuta.
Kelan kielenhuoltajien laatimat selkeän kielen oppimispolut on sijoittunut Vuoden selväsanainen -kilpailussa kolmen parhaan joukkoon. Kilpailun voitti Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen niminyrkki, ja finaalikolmikkoon valittiin myös Tullin verkkosivu-uudistus.
– Olemme ilahtuneita ja ylpeitä, että oppimispolkumme sijoittui kilpailussa kärkikolmikkoon. Koulutus on paras keino varmistaa, että jokainen Kelassa työskentelevä osaa selkeyttää tekstejään. Onnittelemme lämpimästi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialuetta kilpailun voitosta ja hyvän virkakielen eteen tehdystä työstä, sanoo Kelan vastaava kielenhuoltaja Laura Rostén-Jokinen.
Vuoden selväsanainen -kilpailuun osallistui kaikkiaan 19 ehdokasta. Kilpailun finalistit valitsi esiraati, jonka jäsenet edustivat sosiaali- ja terveysministeriötä, Selkokeskusta, valtiovarainministeriön Avoin hallinto -hanketta ja Kotimaisten kielten keskusta (Kotus). Voittajan valitsi valtiovarainministeriön viestintäjohtaja Johanna Vesikallio.
Vuoden selväsanainen -palkinto selkeän kielen edistäjälle
Vuoden selväsanainen -palkinto jaetaan julkishallinnon työryhmälle tai organisaatiolle, joka on edistänyt asiallisen, selkeän ja ymmärrettävän kielen käyttöä. Palkinto annetaan vuorovuosin hyvän virkakielen ja selkokielen edistäjälle, ja tänä vuonna oli hyvän virkakielen palkinnon vuoro. Kilpailun järjestävät Kotus ja Selkokeskus.
Kelan kilpailuehdokas oli selkeän kielen oppimispolut. Oppimispolut on koulutuskokonaisuus, jonka avulla kelalaiset voivat opiskella kielenhuollon perusasiat ja perehtyä oman työnsä kannalta keskeisimpiin kieli- ja tekstikysymyksiin. Oppimispolkuja on 6, ja ne on tarkoitettu eri tehtävissä työskenteleville kelalaisille. Oppimispolut koostuvat kielenhuoltajien tekemistä koulutusvideoista, Kotuksen hyvän virkakielen kursseista ja pohdintatehtävistä.
– Oppimispolkujen myötä selkeän kielen koulutukset ovat kätevästi kaikkien kelalaisten saatavilla. Tästä kertoo myös se, että koulutusvideoita on ensimmäisen puolen vuoden aikana katsottu jo lähes 2 700 kertaa, iloitsee Rostén-Jokinen.
Kelassa työskentelee noin 8 500 henkilöä, joista suurin osa asiakaspalvelussa ja ratkaisutyössä.
Kela osallistui Vuoden selväsanainen -kilpailuun hyvän virkakielen ehdokastyöllä nyt neljättä kertaa. Vuonna 2018 Kela voitti kilpailun. Silloin ehdokastyönä oli Kela-tärpit. Muinakin vuosina Kelan ehdokas on päässyt finaaliin: vuonna 2022 ehdokkaana oli Kelan tekstien kehittämisohjelma ja vuonna 2020 Kelan, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Solitan ja SoteDigin yhteistyönä laatima Koronavilkku.
Kela on voittanut kertaalleen myös selkokielen edistämisestä jaettavan Vuoden selväsanainen -palkinnon. Sen sai Kelan tiedotus vuonna 2010.
Selkeän kielen päivän tilaisuus 2024
Kansainvälinen selkeän kielen päivä on 13.10. Päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota siihen, että organisaatioiden tekstit ja palvelut olisivat mahdollisimman selkeitä, ymmärrettäviä, tarkoituksenmukaisia ja asiakaslähtöisiä.
Tänä vuonna selkeän kielen päivä osuu sunnuntaille, ja siksi päivää vietettiin valtiohallinnossa jo torstaina 10.10. Kotus ja Opetushallitus järjestivät tilaisuuden, jonka teemana oli Monet lukijat, monet tekstit. Tilaisuuden puheenvuoroissa pohdittiin, millaista asiakaslähtöisyys on viraston tekstityön arjessa, millaista häiriökysyntää tekstien organisaatiolähtöisyys aiheuttaa ja millaista tekstityötä varhaiskasvatukseen kuuluu. Lisäksi Vuoden selväsanainen -kilpailun ehdokkaat, myös Kelan kielenhuoltajat, esittelivät hyviä esimerkkejä julkishallinnon tekstityöstä.
Selkeän kielen päivän tilaisuus järjestettiin etänä, ja se myös tallennettiin. Linkki tallenteeseen tulee tilaisuuden verkkosivulle.
Linkit
Tunnustus yhtenäisistä ja ymmärrettävistä nimistä (kotus.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Rostén-Jokinen Lauravastaava kielenhuoltaja, Kela
Puh:050 436 4139laura.rosten-jokinen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme