Helsinki pyrkii vähentämään katutyöhaittoja maksujen korotuksilla
Helsinki jatkaa katutöiden sujuvoittamishanketta. Työmailta perittävien maksujen korotuksilla tavoitellaan työmaiden pienempää kokoa ja nopeampaa valmistumista, jotta töistä on mahdollisimman vähän haittaa esimerkiksi liikkumiselle ja yritystoiminnalle. Uudistetun taksan on tarkoitus tulla voimaan maaliskuussa 2025.

Katutyömaalta perittävä alueenkäyttömaksu määräytyy alueen keskeisyyden sekä työmaan keston ja koon mukaan. Kaupunki nostaa maksuja tiukentamalla näitä kriteereitä ja nostamalla päiväkohtaista taksaa. Jatkossa ydinkeskusta on erillinen korkeimman maksuluokan alue. Esimerkiksi kaivutyöstä perittävä päivätaksa oli aiemman hinnaston mukaan korkeintaan 120 euroa, mutta uudistuksen jälkeen se voi nousta ydinkeskustan alueen suurimmilla työmailla 371 euroon. Lisäksi uudistuksessa käsittely- ja valvontamaksua nostetaan vastaamaan kunnalle aiheutuvia kustannuksia.
Kaupunki tarkastelee taksaperiaatteita jatkossa vuosittain.
”Muutoksilla pyrimme siihen, että työlle varattaisiin vain se alue, jonka työmaa tosiasiassa tarvitsee. Näin alueita ei tarpeettomasti rajattaisi pois yleisestä käytöstä. Pienempi työmaa mahdollistaa usein myös paremmat liikennejärjestelyt. Maksukorotuksilla kannustamme lisäksi töiden ripeämpään suorittamiseen”, kertoo asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Heini Oikkonen-Kerman.
Toimivammat työmaat, houkuttelevampi keskusta
Katutyöt vaikuttavat huomattavasti erityisesti kivijalkayritysten toimintaan, ja poikkeusreittien on havaittu muuttavan ihmisten kulkutottumuksia pitkiksikin ajoiksi. Töiden aiempaa kalliimpi hinnoittelu ydinkeskustan alueella tukee kaupunkistrategian tavoitetta keskustan elinvoiman lisäämisestä. Pienemmät ja lyhytkestoisemmat työmaat edistävät keskustan houkuttelevuutta, saavutettavuutta ja toimivuutta. Keskustan elinvoimaa lisäisi myös se, että ydinkeskustassa voidaan taata huolto- ja jakeluliikenteen sujuvuus.
Ydinkeskustan lisäksi kovempia alueenkäyttömaksuja peritään pääliikenneväylillä, pyöräilyn pääreiteillä, bussiliikenteen keskeisillä reiteillä sekä raitiotiealueilla.
Helsinki on pyrkinyt katutyöhaittojen vähentämiseen aktiivisesti viime vuosina. Vuodesta 2019 alkaen katutöiden kestoa on pyritty lyhentämään kehittämällä muun muassa työmaan suunnittelua, urakoitsijan kannustimia sekä teknisiä ratkaisuja. Myös työmaiden viestintää on lisätty ja parannettu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini Oikkonen-Kerman
asukas- ja yrityspalvelupäällikkö
Helsingin kaupunki
kaupunkiympäristön toimiala
heini.oikkonen-kerman@hel.fi
p. 09 310 37751
Kuvat

Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 18.9.202518.9.2025 18:01:34 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 18.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 2.10.2025.
En ny tillfällig snömottagningsplats byggs på Malms flygplats18.9.2025 10:45:33 EEST | Pressmeddelande
Byggarbeten orsakar att skidspårets sträckning ändras till nästa vinter.
Malminkentällä rakennetaan väliaikaista lumenvastaanottopaikkaa18.9.2025 10:45:33 EEST | Tiedote
Rakentamisen myötä latureitti muuttuu ensi talveksi.
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme