Älylaitteiden hyötysovellukset ajavat suosiossa viihteen ohi
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan useiden sovellusten käyttö älylaitteilla on kasvanut edellisvuodesta. Hyötysovellukset ovat korostuneesti esillä suosituimpien sovellusten joukossa, ja kauppakassisovellusten käyttö onkin kasvanut viime vuodesta kaikkein eniten. Samaan aikaan yli kolmannes suomalaista pitää netin ääreltä irrottautumista vaikeana. Älyvapaiden hetkien tärkeydestä muistuttavaa Älyvapaapäivää vietetään tänä vuonna sunnuntaina 20.10. 2024.

Älylaitteiden käyttö on huomattavasti lisääntynyt 2010-luvulta, ja samalla niiden käyttötarkoitukset ovat monipuolistuneet. DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan älylaitteilla käytetyistä sovelluksista suurin kasvu, peräti 17 prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna, on tapahtunut kauppakassisovellusten käytössä. Myös mobiilimaksaminen, pankkien maksusovellukset sekä tietoturvasovellukset ovat kasvattaneet suosiotaan.
Kolme käytetyintä sovellusta älylaitteilla ovat pankkien maksusovellukset (83 %), yhteydenpitosovellukset (77 %) ja kartta- sekä reittipalvelut (77 %). Käytetyimpien sovellusten kymmenen kärkeen mahtuvat myös sosiaalisen median sovellukset sekä musiikki- ja suoratoistosovellukset. Vähiten käytettyjen joukkoon lukeutuvat puolestaan tekoälysovellukset, oppimissovellukset ja podcast-sovellukset, vaikka näitäkin käyttää noin 17 % vastaajista. Oppimissovelluksissa on myös nähtävissä tasaista kasvua aikaisemmista vuosista, ja jopa 49 prosenttia vastaajista uskoo käyttävänsä tekoälyä tulevien kahden vuoden aikana vähintään silloin tällöin. Suomalaiset vaikuttavat olevan entistä valmiimpia digisiirtymään keskeisissä arjen asioissa kuten kauppa- ja pankkipalveluissa, mistä hyötysovellusten käytön kasvukin osaltaan kertoo. Käytetyimpien sovellusten kärkikolmikko muodostuu hyötysovelluksista, ja samanaikaisesti musiikki- ja suoratoistosovelluksissa voidaan havaita lievää kokonaiskäytön vähentymistä edellisvuoteen nähden. Tällä hetkellä hyötysovellusten käyttö näyttäisi ajaneen viihteellisempien sovellusten käytön ohi”, sanoo DNA viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.
Alle 25-vuotiaat käyttävät enemmän viihdesovelluksia
Eri sovellusten käytössä on tutkimuksen mukaan keskeisiä ikäryhmäkohtaisia eroja. Alle 25-vuotiaat käyttävät enemmän viihdesovelluksia, kuten musiikki- ja suoratoistosovelluksia. Yli 45-vuotiaat käyttävät puolestaan enemmän hyötysovelluksia, kuten tietoturvasovelluksia. Käytetyimmät sovellukset 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä ovat some- ja yhteydenpitosovelluksia, mutta heidänkin keskuudessaan korostuvat erityisesti mobiilimaksaminen ja kauppakassisovellukset muihin ikäryhmiin verrattuna.
Whatsapp ja Facebook ovat yleisimmät sosiaalisen median kanavat, jotka ovat aktiivisessa päivittäisessä käytössä. Eniten sosiaalisen median sovelluksia käyttävät alle 35-vuotiaat. Käytössä korostuu vuorovaikutus muiden tekemien julkaisujen kanssa ja niiden seuraaminen. Vain hyvin pieni osuus (9 %) kertoo itse julkaisevansa aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.
Joka kolmas kokee netin ääreltä irrottautumisen vaikeaksi
Digitaalisten- ja mobiilipalveluiden käyttö koetaan mielekkääksi ja moni haluaa myös hoitaa asioita verkossa tai mobiilisti nykyistä enemmän. Halu hoitaa asioita enemmän verkossa tai mobiilisti on kuitenkin laskenut melko paljon parin viime vuoden aikana. Jatkuvan digitaalisten palveluiden koetaankin myös haittaavan keskittymistä, ja näin kokee reilu kolmannes vastaajista. Yhtä moni vastaaja (39 %) kokee, että netin ääreltä on vaikea irrottautua.
Alle 25-vuotiaat rajoittavat muita ikäryhmiä enemmän netissä ja puhelimen parissa viettämäänsä aikaa, ja jopa kolmannes 16–24-vuotiaista on rajoittanut näitä. Muunlainen ajanviete on yhä suosituin keino rajoittaa älylaitteiden käyttöä, ja jopa 39 prosenttia vastaajista rajoittaa puhelimen käyttöä ennen nukkumaanmenoa.
”Jokaisen on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa älylaitteiden käyttöään. Laitteiden käytön moninaistuessa myös älyvapaiden hetkien merkityksellisyys korostuu entisestään. On hyvä pystyä erottelemaan sitä, miten ja millaisissa tilanteissa älylaitteita käyttää. Käyttääkö niitä esimerkiksi asioiden hoitamiseen, työntekoon, viihtyäkseen vai tylsyyden välttämiseen? Tunnistettu tarve käytön rajoittamiselle on kuitenkin vahvistunut, esimerkiksi älä häiritse -tilan käytöstä on tullut entistä suositumpaa”, lisää Wahlbeck.
ÄLYVAPAAPÄIVÄ 20.10.2024
Jo kolmatta kertaa järjestettävä Älyvapaapäivä kannustaa jokaista kiinnittämään huomiota älylaitteiden käyttöön. Tänä vuonna Älyvapaapäivää vietetään sunnuntaina 20.10.2024, ja silloin kaikki, joille se on mahdollista, voivat laittaa älylaitteet tarkoituksellisesti sivuun. Älylaitteettoman ajan viettäminen ei kuitenkaan rajoitu vain yhteen päivään, vaan älyvapaita hetkiä kannattaa viettää myös muina päivinä. Lisätietoja Älyvapaapäivästä voit lukea täältä.
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.3.–27.3.2024. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutustu DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimukseen täällä.
Lisätietoja medialle:
Vilhelmiina Wahlbeck, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Raportti: DNA:n asiakkaat käyttävät edelleen eniten mobiilidataa Euroopassa – datamäärät pysyneet vahvassa kasvussa18.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n asiakkaat käyttivät alkuvuonna eniten liittymäkohtaista mobiilidataa Euroopassa ja olivat myös koko maailman kärkijoukoissa, kertoo tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti*. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla DNA:n asiakkaat käyttivät keskimäärin 58,9 gigatavua mobiilidataa kuukaudessa, mikä oikeuttaa myös maailmanlaajuisesti vertailun pronssisijaan.
Report: DNA’s customers continue to lead Europe in mobile data usage – data volumes have continued to grow strongly18.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to the latest report* by research company Tefficient, DNA’s customers used the most mobile data per subscription in Europe during the first half of 2025, ranking among the top globally as well. From January to June 2025, DNA customers used an average of 58.9 gigabytes of mobile data per month per subscription, earning DNA the third place worldwide in the comparison.
Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.
Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release
Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme