Nya chattjänster för mun- och tandvården och socialservicen har öppnats i Varha-applikationen
Egentliga Finlands välfärdsområde har nu öppnat sin nya Varha-applikation, som är avsedd för säker digital kommunikation. Till en början finns det två tjänster i applikationen: mun- och tandvårdens samt socialservicens chattjänster. Under återstoden av året kommer fler tjänster att införas i applikationen.

Egentliga Finlands välfärdsområde förnyar sin digitala kommunikation på ett betydande sätt 2024–2026 i och med Varha-appen, som är avsedd för säker digital kommunikation. Varha-applikationen har nu lanserats (16.10.2024) och kan laddas ner till en smarttelefon från App Store eller Google Play-butiken med sökordet ”Varha”. Varha-applikationen kan också användas på datorn på adressen digi.varha.fi/sv.
Till en början finns det två tjänster i applikationen: chatten för mun- och tandvård samt chatten för socialservice. Avsikten är att i slutet av året införa fler tjänster, bland annat för mental - och missbrukarvården, servicen för barnfamiljer, social- och hälsocentralerna samt för barn- och ungdomskliniken vid ÅUCS.
– Intensivt arbete pågår hela tiden inom servicehelheterna för att vi ska kunna öppna fler tjänster i Varha-applikationen ännu i år. Jag är glad att chattarna för mun- och tandvården och socialservicen nu är öppna, och att kunderna kan ladda ner appen, säger programdirektör Tapio Järvenpää.
I det här skedet fungerar Varha-applikationen på svenska och finska, och senare på engelska.
Chatten för mun- och tandvård ger handledning och rådgivning och även tidsbokning är möjlig i vissa kommuner
Chatten för mun- och tandvård är öppen mån.–fre. kl. 8–15.30. Chattmeddelandena besvaras av vårdpersonal inom mun- och tandvården under samma vardag. Chattens allmänna handledning och rådgivning om munhälsa är avsedd för alla invånare i Egentliga-Finland. Dessutom kan invånarna i Åbo, Nådendal, Loimaa och Pargas göra icke-brådskande tidsbokningsförfrågningar, få en bedömning av vårdbehovet och använda en funktion om smärta, symtom eller skada i munområdet.
Tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten blir stegvis tillgängliga i alla kommuner i Egentliga Finlands välfärdsområde under våren 2025. Processen påverkas av det pågående arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen.
– Chatten tillgodoser efterfrågan på moderna tjänster och via den är det enkelt och flexibelt att ta kontakt. Vi fortsätter utveckla mun- och tandvårdstjänsterna i Varha-appen så att de blir allt mångsidigare, berättar tf. övertandläkare Eija Hämäläinen.
Om tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten ännu inte är tillgängliga i användarens hemkommun, kan vårdbehovet bedömas i Omaolo under Symtom eller skada i tänder eller mun. Omaolo kan också användas när chatten inte är öppen.
Chatten för socialservice ger råd i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner
Chatten för socialservice ger handledning och rådgivning i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner. Kontaktpersonen i chatten är en yrkesutbildad person inom socialvården vid Kundhandledningen Fackla som hänvisar klienten vidare till tjänster inom Varha. Chatten för socialservice är öppen mån.–fre. kl. 8.30–15.
Klienten kan besöka chatten för socialservice både anonymt och genom stark identifiering.
– Chatten är en väntad serviceform hos oss. Via den är det naturligt och enkelt för klienterna att ta kontakt även i känsliga frågor. Vi hoppas chatten sänker tröskeln för att kontakta socialvården, säger kundhandledningschef Johanna Lehtola.
Den landskapsomfattande Be om hjälp-knappen upphör fungera 1.11.2024, när verksamheten överförs till chatten i Varha-applikationen.
Mera information: varha.fi/varha-applikation
Nyckelord
Kontakter
Johanna LehtolaKundhandledningschef, social- och funktionshinderserviceVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:040 624 0863johanna.lehtola@varha.fiLaura VirtanenÖverskötareVarsinais-Suomen hyvinvointialue, Suun terveydenhuolto
Tel:040 486 2530laura.e.virtanen@varha.fiTapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Klientuppgifter inom socialvården i Varha blir synliga i MittKanta från januari 20265.12.2025 13:40:32 EET | Pressmeddelande
Enligt kunduppgiftslagen har alla serviceproducenter inom socialvården en skyldighet att ansluta sig som användare av Folkpensionsanstaltens Kanta-tjänster senast den 1 september 2026. Varha övergår till den nya praxisen redan den 8 januari 2026.
Varhan sosiaalihuollon asiakastiedot alkavat näkyä asiakkaiden OmaKannassa tammikuusta 2026 alkaen5.12.2025 13:40:32 EET | Tiedote
Asiakastietolain vaatimusten mukaan kaikkien sosiaalihuollon palveluntuottajien tulee liittyä Kansaneläkelaitoksen Kanta-palvelujen käyttäjiksi viimeistään 1.9.2026. Varha siirtyy uuteen käytäntöön kuitenkin jo 8.1.2026 alkaen.
Tyks tarjoaa voimaa lasta odottavalle5.12.2025 10:05:19 EET | Kutsu
Tervetuloa seuraamaan Tyks Naistenklinikan järjestämää Tyks tutkii ja hoitaa -yleisötilaisuutta 11.12. kello 18.30 lähtien. Tilaisuudessa keskustellaan lasta odottavien ajankohtaisista aiheista ja kerrotaan tutkimukseen perustuvasta hoidosta.
ÅUCS utsågs till en av de internationella HIFU-toppenheterna4.12.2025 12:00:00 EET | Pressinbjudan
Välkommen att fira på tisdag den 9.12. Åbo universitetscentralsjukhus (ÅUCS) betydelsefulla utnämning, som främjar användningen av fokuserad ultraljudsteknologi på sjukhuset. Vid tillfället presenteras spetskompetensen inom högintensitetsfokuserad ultraljudsbehandling (HIFU) samt HIFU-behandlingarnas roll i patientvård och forskning.
Tyks nimitettiin kansainvälisten HIFU-huippuyksiköiden joukkoon4.12.2025 12:00:00 EET | Kutsu
Tervetuloa juhlistamaan tiistaina 9.12. Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) merkittävää nimitystä, joka edistää kohdennetun ultraäänen teknologian hyödyntämistä sairaalassa. Tilaisuudessa kerrotaan suurienergiaisen kohdennetun ultraäänihoidon (HIFU) huippuosaamisesta sekä HIFU-hoitojen roolista potilaiden hoidossa ja tutkimuksessa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum