Suomen ruokamatkailua kehitetään kohti vastuullisia ja ikimuistoisia ruokaelämyksiä
Miten matkailijat saisivat kokea ikimuistoisia ruokaelämyksiä Suomessa tulevinakin vuosina? Ruokamatkailustrategia vuosille 2024–2028 määrittää suuntaviivat ruokamatkailun kehittämiselle.

Ruokamatkailustrategian tavoitteena on viedä Suomen ruokamatkailua kohti vastuullista ja innostavaa tulevaisuutta, jossa asiakkaat kokevat unohtumattomia, ruokakulttuuriamme heijastelevia ruokaelämyksiä. Välillisesti tavoitellaan sitä, että Suomen tunnettuus ruokamatkailumaana kasvaa.
Lisäksi Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028 vahvistaa verkostoja ja toimii ruokamatkailun kehittämisen tietopankkina.
Ruokaelämykset luovat lisäarvoa kaikille, sillä jokainen matkailija syö
Ruokamatkailu on matkailumuoto, jonka vetovoimatekijöinä ovat paikalliseen ruokaan ja juomaan liittyvät aktiviteetit ja elämykset. Ruokamatkailu tarjoaa matkailijoille mahdollisuuden tutustua kohteeseen, sen kulttuuriin, perinteisiin, historiaan ja ihmisiin ruokaelämysten kautta.
Ruokamatkailun avulla voidaan luoda yrityksille taloudellista hyötyä ja kilpailukykyä, sillä jokainen matkailija syö. Ruokamatkailun kehittäminen näkyy siis myös niille matkailijoille, joiden ensisijainen matkustusmotiivi ei ole ruoka. Matkailijat ovat tyypillisesti valmiita käyttämään ruokaan rahaa enemmän matkalla kuin arjessaan.
Suuntaviivojen päivitykseen osallistui yli 100 tekijää ympäri Suomen
Suomen ruokamatkailustrategia on tehty työkaluksi yrittäjille, kehittäjille, mahdollistajille ja tulevaisuuden tekijöille, jotka haluavat edistää Suomen ruokamatkailua.
Strategian päivitykseen on vaikuttanut yhteensä yli 100 ruokamatkailun tekijää, yrittäjää, kehittäjää ja opiskelijaa. Strategian päivitystä varten järjestettiin 16 työpajaa, tehtiin nykytilakartoitus, seurattiin alan tutkimuksia, osallistettiin opiskelijoita, haastateltiin asiantuntijoita ja kuunneltiin yrittäjiä.
Suomen ruokamatkailustrategia
Strategian päivitys toteutettiin osana Euroopan unionin rahoittamaa Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen -hanketta. Sen päivitystä koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ruokamatkailun kehittämisyksikkö Hungry for Finland (H4F), joka rakentaa ja koordinoi kansallista ruokamatkailuverkostoa, järjestää kansallisen ruokamatkailukilpailun, opetusta sekä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja tarjoaa monipuolisia työkaluja ruokamatkailun kehittämiseen.
Suomen ruokamatkailustrategia vuosille 2024–2028 perustuu Kristiina Havaksen ja Kristiina Adamssonin (2020) laatiman ruokamatkailustrategian edelliseen versioon. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun julkaiseman strategian ovat kirjoittaneet Opri Laamanen, Meri Pöyhönen ja Sini Garam.
Tutustu Suomen ruokamatkailustrategiaan 2024–2028
Tiedotteen kuva: Markus Hyvärinen. Finnish Hospitality Heroes.
Yhteyshenkilöt
Opri LaamanenHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471454opri.laamanen@haaga-helia.fiHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, majoitus-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme