Suomen ruokamatkailua kehitetään kohti vastuullisia ja ikimuistoisia ruokaelämyksiä
Miten matkailijat saisivat kokea ikimuistoisia ruokaelämyksiä Suomessa tulevinakin vuosina? Ruokamatkailustrategia vuosille 2024–2028 määrittää suuntaviivat ruokamatkailun kehittämiselle.
Ruokamatkailustrategian tavoitteena on viedä Suomen ruokamatkailua kohti vastuullista ja innostavaa tulevaisuutta, jossa asiakkaat kokevat unohtumattomia, ruokakulttuuriamme heijastelevia ruokaelämyksiä. Välillisesti tavoitellaan sitä, että Suomen tunnettuus ruokamatkailumaana kasvaa.
Lisäksi Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028 vahvistaa verkostoja ja toimii ruokamatkailun kehittämisen tietopankkina.
Ruokaelämykset luovat lisäarvoa kaikille, sillä jokainen matkailija syö
Ruokamatkailu on matkailumuoto, jonka vetovoimatekijöinä ovat paikalliseen ruokaan ja juomaan liittyvät aktiviteetit ja elämykset. Ruokamatkailu tarjoaa matkailijoille mahdollisuuden tutustua kohteeseen, sen kulttuuriin, perinteisiin, historiaan ja ihmisiin ruokaelämysten kautta.
Ruokamatkailun avulla voidaan luoda yrityksille taloudellista hyötyä ja kilpailukykyä, sillä jokainen matkailija syö. Ruokamatkailun kehittäminen näkyy siis myös niille matkailijoille, joiden ensisijainen matkustusmotiivi ei ole ruoka. Matkailijat ovat tyypillisesti valmiita käyttämään ruokaan rahaa enemmän matkalla kuin arjessaan.
Suuntaviivojen päivitykseen osallistui yli 100 tekijää ympäri Suomen
Suomen ruokamatkailustrategia on tehty työkaluksi yrittäjille, kehittäjille, mahdollistajille ja tulevaisuuden tekijöille, jotka haluavat edistää Suomen ruokamatkailua.
Strategian päivitykseen on vaikuttanut yhteensä yli 100 ruokamatkailun tekijää, yrittäjää, kehittäjää ja opiskelijaa. Strategian päivitystä varten järjestettiin 16 työpajaa, tehtiin nykytilakartoitus, seurattiin alan tutkimuksia, osallistettiin opiskelijoita, haastateltiin asiantuntijoita ja kuunneltiin yrittäjiä.
Suomen ruokamatkailustrategia
Strategian päivitys toteutettiin osana Euroopan unionin rahoittamaa Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen -hanketta. Sen päivitystä koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ruokamatkailun kehittämisyksikkö Hungry for Finland (H4F), joka rakentaa ja koordinoi kansallista ruokamatkailuverkostoa, järjestää kansallisen ruokamatkailukilpailun, opetusta sekä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja tarjoaa monipuolisia työkaluja ruokamatkailun kehittämiseen.
Suomen ruokamatkailustrategia vuosille 2024–2028 perustuu Kristiina Havaksen ja Kristiina Adamssonin (2020) laatiman ruokamatkailustrategian edelliseen versioon. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun julkaiseman strategian ovat kirjoittaneet Opri Laamanen, Meri Pöyhönen ja Sini Garam.
Tutustu Suomen ruokamatkailustrategiaan 2024–2028
Tiedotteen kuva: Markus Hyvärinen. Finnish Hospitality Heroes.
Yhteyshenkilöt
Opri LaamanenHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471454opri.laamanen@haaga-helia.fiHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, majoitus-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helian restonomikoulutuksen uudet tilat rakentuvat Triplaan12.12.2024 11:30:00 EET | Tiedote
Uudet toiminnalliset tilat avautuvat Mall of Triplaan asiakasvirtojen äärelle vuonna 2026.
Haaga-Helia's new facilities for hospitality education will be built in Tripla12.12.2024 11:30:00 EET | Press release
The new functional premises will open in 2026 in Mall of Tripla next to customer flows.
MediaGuru-verkkokoulutus alkaa: tavoitteena vahvistaa ja sertifioida mediasuunnittelun osaamista Suomessa22.11.2024 09:20:50 EET | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu maksuton mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, joiden suorituksista saa sertifikaatteja. MediaGuru-sertifikaatit ovat Suomessa ainutlaatuinen tapa todentaa mediasuunnittelun osaaminen.
EU:lta apua kestävyysraportointiin – ilmaista koulutusta tulossa14.11.2024 10:40:10 EET | Tiedote
Uusi kestävyysdirektiivi (CSRD) muuttaa yli tuhannen suomalaisen yrityksen arkea, kun kestävyysraportointia on vastaisuudessa pakko tehdä. Tarvittavaa koulutusta on tähän asti ollut vain vähän – etenkin pk-yritysten kukkarolle sopivaan hintaan. Haaga-Helian EU-rahoitteinen KESTÄ-hanke tarjoaa maksutonta kestävyysraportointikoulutusta.
Haagan kampuksella juhlittiin 20-vuotista ruokatuotannon johtamisen koulutusta6.11.2024 14:08:43 EET | Tiedote
Tänä vuonna on tullut kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun ruokatuotannon johtamisen korkeakoulututkintoon tähtäävä koulutus käynnistyi Haaga-Heliassa, silloisessa Haaga Instituutin ammattikorkeakoulussa. Samalla juhlistettiin 55 vuotta täyttävää Haagan restonomikampusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme