Aikakausmedia loi oppaan ruoasta kirjoittaville journalisteille – "Vallan vahtikoiralle kuuluu myös ruokajournalismi"
Käytätkö termejä roskaruoka, höttöhiilari tai sokeripommi? Kutsutko vain epäterveelliseksi miellettyjä ruokia herkuiksi? Miten valitset ruokajuttuun asiantuntijan? Aikakausmedian opas kertoo, millaisia asioita ruoasta kirjoitettaessa kannattaa pohtia.

Media on suuressa roolissa siinä, millaisia mielikuvia ruoasta luodaan ja miten ruokaa arvotetaan. Ruoka- ja ravitsemusjournalismi vaikuttaa sekä hyvinvointiin että kuluttajien tekemiin valintoihin, niin hyvässä kuin pahassa.
Aikakausmedia on laatinut muistilistan ruoasta kirjoittaville journalisteille. Vastuullista ja vaikuttavaa ruoka- ja ravitsemusjournalismia -opas nostaa esille ruokaa ja syömistä käsittelevien juttujen vaikutukset niin ihmisen kuin maapallon hyvinvoinnille ja haastaa näistä teemoista sisältöä tuottavia pohtimaan sekä omia asenteitaan, tekemiään journalistisia valintoja että juttujen tavoitteita. Materiaalin tekemiseen on osallistunut joukko suomalaisia ruoan ja ravitsemuksen asiantuntijoita.
– Tarkoitus ei ole osoitella vaan herätellä ruoasta ja ravitsemuksesta kirjoittavia pohtimaan, millaisia vaikutuksia jutuilla voi olla. Ruoka on teema, joka koskettaa meitä kaikkia, sanoo Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen.
Opas käsittelee muun muassa ruoan arvottamista, asiantuntijavalintoja, vastuullisuutta ja ruoan ympäristövaikutuksia.
– Ruoasta saa helposti klikkiotsikoita, ja ravitsemuksesta tuntuu voivan kirjoittaa kuka tahansa. Täytyy kuitenkin olla taustatietoa, jotta pystyy arvioimaan ravitsemukseen liittyvää tietoa objektiivisesti, toteaa työryhmässä mukana ollut Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja Kati Pohja.
Hän toivoo, että kaikki ravitsemuksesta kirjoittavat kävisivät vaikkapa Marttojen, THL:n tai Sydänliiton sivuilta lukemassa ravitsemuksen perusasiat. Myös lukijoita tulisi ohjata ymmärtämään kokonaisuutta.
Huomiota myös ruoan ympäristövaikutuksiin
Opas muistuttaa myös ympäristövaikutusten mittakaavan huomioimisesta, poliittisten päätösten esiintuomisesta, kuvavalintojen merkityksestä sekä vastakkainasettelun haitoista.
– Kasvisruoat ja hävikki asetetaan usein vastakkain, vaikka kasvisruoan lisäämisen edut kokonaiskestävyyden kannalta olisivat ylivertaiset hävikin aiheuttamaan haittaan nähden. Median täytyy olla kiinnostunut kokonaiskestävyydestä ja edistää lukijan ymmärrystä mittakaavoista, sanoo Luonnonvarakeskuksen tutkija Marita Kettunen.
Vastuullista ja vaikuttavaa ruoka- ja ravitsemusjournalismia -opas on osa Aikakausmedian Medialautasta, joka on ruokajournalismiin ja -mainontaan pureutuva digitaalinen mediakasvatusmateriaali. Nyt julkaistu opas on tehty yhteistyössä Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n kanssa.
Opas sopii myös kouluille mediakasvatusmateriaaliksi, sillä sen avulla oppilaat voivat tutkia kriittisesti ruokaa ja ravitsemusta käsitteleviä juttuja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Piia Matikainenmediakasvatusasiantuntija
Puh:040 920 9750piia.matikainen@aikakausmedia.fiKuvat

Linkit
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Aikakausmedian lehdistökortti on nyt digitaalinen20.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedian lehdistökortti muuttui digitaaliseksi. Lehdistökortin avulla Aikakausmedian jäsenten julkaisuille työskentelevät toimittajat, valokuvaajat ja graafikot pystyvät osoittamaan ammatillisen asemansa erilaisissa työtilanteissa.
Editkilpailu 2024: Alko teki vuoden parhaan mainoksen, kampanjasarjan voitto Ankkalinnaan15.5.2025 19:58:12 EEST | Tiedote
Editgaalassa palkittiin vuoden parhaita aikakauslehtimainoksia ja -kampanjoita torstaina 15. toukokuuta. Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin mainospanostuksiaan merkittävästi kasvattanut Hartwall.
Tiedote: Aikakausmedia-alan parhaat palkittiin Editgaalassa – Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto15.5.2025 19:57:36 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät palkittiin Editgaalassa torstaina 15.5. Ravintola Töölössä Helsingissä. Tekniikan Maailman testijuttu palkittiin Vuoden aikakausmediajuttuna ja Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon.
Jokin näistä on Vuoden aikakauslehtimainos – tässä ovat Editkilpailun 2024 ehdokkaat31.3.2025 13:58:36 EEST | Tiedote
Vuoden aikakauslehtimainoksen tittelistä kilpailevat Alko, Baltic Sea Action Group ja Suomen World Vision. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa ehdolla ovat LUT-yliopistot ja Aku Ankka Juniori.
Tässä ovat Editkilpailun toimituksellisten sarjojen voittajaehdokkaat!31.3.2025 13:56:32 EEST | Tiedote
Aikakausmedia-alan parhaita tekijöitä ja toteutuksia palkitsevan Editkilpailun vuoden 2024 voittajaehdokkaat ovat nyt julki. Voittajat palkitaan 15. toukokuuta Editgaalassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme