De beståndsvårdande avverkningarna fortsätter i Mattby i anslutningarna till Esbo huvudleder
NTM-centralen har fällt träd vid flera anslutningar till Esbos huvudleder, bland annat vid Åboleden, Ring I–III, Västerleden och riksväg 25 i Vichtis. Avverkningarna är en del av vägunderhållet, vars mål är att förbättra anslutningarnas säkerhet och trivsel.

”De största maskinarbetena är nu slutförda, och det återstår beskärningar av träd, som till exempel strukturbeskärningar av lindar i Gräsviken, Hagalund och Westend. Dessutom fortsätter röjning av sly och borttagning av undervegetation vid Åboleden och Västerleden, särskilt i Mattby”, berättar NTM-centralens projektchef för vägunderhåll, Jami Vähäsoini.
I planeringen av tidtabellen för de beståndsvårdande avverkningarna har man beaktat fåglarnas häckningstid, som upphörde i slutet av augusti. För närvarande fokuserar man på finslipningsarbeten i olika områden.
Avverkningarna förbättrar sikten i anslutningarna och avlägsnar träd i dåligt skick som annars skulle kunna falla på körlederna. I underhållsarbetet ingår dessutom avlägsnande av skadliga främmande arter, såsom vresrosen.
”Nedskärningar av vresrosor har gjorts från Drumsö till Finno, och arbetet i området kring Finno är redan klart”, säger han.
Eftersom det inte är rimligt att gräva upp rötterna på grund av deras djup och de kablar som finns på samma djup i marken, inleddes för tre år sedan ett försök där de nedskurna vresrosorna först krossades, sedan besprutades, krossades igen på hösten och därefter besprutades igen under de två följande somrarna.
”Den här metoden har fungerat bra, och vid behov görs ännu manuella finjusteringar. Kustområdena prioriteras”, konstaterar Vähäsoini.
Han betonar att avverkningarna inte har någon betydande inverkan på trafiken, eftersom avlägsnandet av vresros huvudsakligen gjordes nattetid och gallringarna av trädbeståndet görs i rampområden. Man fäster särskild uppmärksamhet vid maskinerna, och trafikarrangemang görs vid behov.
Avverkningarna påverkar inte djurlivet, växtligheten eller vattendragen i området nämnvärt. Det finns inga bäckar för öring i närheten av objekten, och flygekorrarnas växtplatser och rutter har kontrollerats före arbetet inleddes. Inga bekämpningsmedel används i grundvattenområden.
”Avverkningarna i rampområdena förbättrar trafiksäkerheten genom att göra områdena mer transparenta, vilket gör det lättare att upptäcka trafiken på huvudlederna. Detta minskar olycksrisken, eftersom djur som kommer ut på vägen och andra hinder blir lättare att upptäcka”, betonar han.
Esbo stad har fått enstaka responser om avverkningarna, särskilt om anslutningarna vid livligt trafikerade vägar, såsom Knektbron och anslutningen vid Åbovägen. NTM-centralen har tagit responsen i beaktande, och man strävar efter att förbättra kommunikationen om kommande arbeten till både invånare och staden.
Avverkningarna är en del av den långsiktiga plan som inleddes på 2010-talet. Målet är att inte bara förbättra trafiksäkerheten vid anslutningarna, utan även deras tillväxtförutsättningar.
”De träd som ska fällas väljs noggrant, och entreprenören har en god uppfattning om vilket trädavstånd och utseende som är lämpligt. Målet är ett slutresultat som ser ut som planerat”, berättar Vähäsoini.
”Vi vet exakt vad som växer vid nya anslutningar och var, men för äldre anslutningsområden saknas sådan information. Till exempel i området kring Käringmossen hade anslutningen redan vuxit sig så tät att en gallring var nödvändig”, tillägger han.
Nyckelord
Kontakter
Mer information
Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600 (kl. 9–15)
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto i Vanda påverkar trafiken på Ring III från och med maj 202530.4.2025 15:03:00 EEST | Pressmeddelande
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto inleds 5.5.2025 och orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Ring III (rv 50) vid Tammisto. Reparationsarbetet slutförs i sin helhet före utgången av september 2025.
Vantaalla Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus vaikuttaa liikenteeseen Kehä III:lla toukokuusta 2025 alkaen30.4.2025 15:03:00 EEST | Tiedote
Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus käynnistyy 5.5.2025 ja aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Kehä III:lla (vt 50) Tammiston kohdalla. Korjaustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan syyskuun 2025 loppuun mennessä.
Grundlig renovering av Jokivarsi bro i Vanda påverkar trafiken på Brännbergavägen (152)29.4.2025 13:11:00 EEST | Pressmeddelande
Renoveringen av Jokivarsi bro som inleds i Vanda i maj medför ändringar i trafikarrangemangen på Brännbergavägen (152) vid Jokivarsi. Broreparationerna slutförs i sin helhet före utgången av september.
Vantaalla Jokivarren sillan peruskorjaus vaikuttaa Kulomäentien (152) liikenteeseen29.4.2025 13:11:00 EEST | Tiedote
Vantaalla toukokuussa käynnistyvä Jokivarren sillan peruskorjaus aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Kulomäentiellä (152) Jokivarren kohdalla. Sillan korjaustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan syyskuun loppuun mennessä.
Lontilan silta i Tavastehus förnyas, trafiken dirigeras till en omväg tisdagen den 6 maj kl. 17.0029.4.2025 12:40:00 EEST | Pressmeddelande
Lontilantie (väg 13693) i Tavastehus stängs för trafik medan bron Lontilan silta förnyas. Under arbetet dirigeras trafiken till en omväg.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum