Espoon valtaväylien liittymissä harvennushakkuut jatkuvat Matinkylässä
ELY-keskus on kaatanut puita useista Espoon valtaväylien liittymistä, kuten Turunväylällä, Kehä I-III:lla, Länsiväylällä sekä valtatie 25:llä Vihdissä. Hakkuut ovat osa teiden kunnossapitoa, jonka tavoitteena on parantaa liittymien turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

”Suurimmat konetyöt ovat nyt päätöksessä, ja jäljellä on puiden leikkauksia, kuten lehmusten rakenneleikkauksia Ruoholahdessa, Tapiolassa ja Westendissä. Lisäksi vesakonraivauksia ja aluskasvillisuuden poistoa tehdään edelleen Turunväylällä ja Länsiväylällä, erityisesti Matinkylässä”, kertoo ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Jami Vähäsoini.
Harvennushakkuiden aikataulun suunnittelussa on huomioitu lintujen pesimäaika, joka päättyi elokuun lopussa. Tällä hetkellä keskitytään viimeistelytöihin eri alueilla.
Hakkuut parantavat näkemiä liittymissä ja poistavat huonokuntoisia puita, jotka voisivat muutoin kaatua ajoväylille. Lisäksi hoitotöihin kuuluu haitallisen vieraslajin, kurtturuusun, poistoa.
”Kurtturuusujen alasleikkauksia on tehty Lauttasaaresta Suomenojalle asti, lisäksi Finnoon alueella työt ovat jo valmiit”, hän sanoo.
Koska juurakon kaivaminen ei ole järkevää sen syvyyden ja maasta samalta syvyydeltä löytyvien kaapelien vuoksi, aloitettiin kolme vuotta sitten kokeilu, jossa alasleikatut kurtturuusut ensin murskattiin, sitten myrkytettiin, sitten taas murskattiin syksyllä ja kahtena seuraavana kesänä myrkytettiin.
”Tämä menetelmä on toiminut hyvin, ja tarvittaessa tehdään vielä käsityönä viimeistelyjä. Prioriteettina ovat rannikkoalueet”, Vähäsoini toteaa.
Hän korostaa, että hakkuut eivät vaikuta liikenteeseen merkittävästi, sillä kurtturuusujen poistot tehtiin pääosin yöaikaan ja puuston harvennukset tehdään ramppialueilla. Koneisiin kiinnitetään erityistä huomiota, ja liikennejärjestelyt hoidetaan tarvittaessa.
Alueen eläimistöön, kasvistoon ja vesistöön hakkuut eivät vaikuta merkittävästi. Kohteiden ympärillä ei ole taimenpuroja, ja liito-oravien kasvupaikat ja reitit on tarkistettu ennen töiden aloittamista. Myrkytyksiä ei tehdä pohjavesialueilla.
”Ramppialueiden hakkuut parantavat liikenneturvallisuutta tekemällä alueista läpinäkyvämpiä, jolloin pääteiden liikenne on paremmin havaittavissa. Tämä vähentää onnettomuusriskiä, sillä tielle tulevat eläimet ja muut esteet ovat helpommin havaittavissa”, hän painottaa.
Espoon kaupunki on saanut yksittäisiä palautteita hakkuista, erityisesti vilkkaiden teiden liittymistä, kuten Nihtisillasta ja Turuntien liittymästä. Palaute on otettu ELY-keskuksessa huomioon ja tulevista töistä pyritään tiedottamaan paremmin niin asukkaita kuin kaupunkia.
Hakkuut ovat osa pitkän aikavälin suunnitelmaa, joka alkoi 2010-luvulla. Tavoitteena on parantaa paitsi liittymien liikenneturvallisuutta, myös niiden kasvuedellytyksiä.
”Kaadettavat puut valitaan tarkasti, ja urakoitsijalla on hyvä näkemys siitä, mikä puustoväli ja ilme ovat sopivia. Tavoitteena on suunnitellun näköinen lopputulos”, Vähäsoini kertoo.
”Uusissa liittymissä tiedämme tarkalleen, mitä siellä kasvaa ja missä, mutta vanhemmissa liittymäalueissa tietoa ei löydy. Esimerkiksi Ämmässuon alueella liittymä oli jo kasvanut niin tiheäksi, että harvennus oli tarpeen”, hän lisää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikenteen asiakaspalvelu, puh 0295 020 600 (klo 9–15)
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Stenhagens tunnel i Helsingfors stängs för trafik under två nätter 12.–14.5. kl. 22.00–05.005.5.2025 08:16:00 EEST | Pressmeddelande
Stenhagens tunnel på Skogsbackavägen (landsväg 100) i Helsingfors stängs för trafik 12.–14.5. kl. 22.00–05.00 för tunneltvätt och underhållsarbete. Trafiken omdirigeras under denna tid till tunnelns alternativa rutt.
Helsingissä Kivihaan tunneli suljetaan liikenteeltä kahdeksi yöksi 12.–14.5. klo 22.00–05.005.5.2025 08:16:00 EEST | Tiedote
Helsingissä Kivihaan tunneli Hakamäentiellä (mt 100) suljetaan liikenteeltä 12.–14.5. klo 22.00–05.00 tunnelin pesua ja huoltotöitä varten. Liikenne ohjataan tänä aikana tunnelin varareitille.
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto i Vanda påverkar trafiken på Ring III från och med maj 202530.4.2025 15:03:00 EEST | Pressmeddelande
Grundrenoveringen av viadukterna i Tammisto inleds 5.5.2025 och orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Ring III (rv 50) vid Tammisto. Reparationsarbetet slutförs i sin helhet före utgången av september 2025.
Vantaalla Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus vaikuttaa liikenteeseen Kehä III:lla toukokuusta 2025 alkaen30.4.2025 15:03:00 EEST | Tiedote
Tammiston risteyssiltojen peruskorjaus käynnistyy 5.5.2025 ja aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Kehä III:lla (vt 50) Tammiston kohdalla. Korjaustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan syyskuun 2025 loppuun mennessä.
Grundlig renovering av Jokivarsi bro i Vanda påverkar trafiken på Brännbergavägen (152)29.4.2025 13:11:00 EEST | Pressmeddelande
Renoveringen av Jokivarsi bro som inleds i Vanda i maj medför ändringar i trafikarrangemangen på Brännbergavägen (152) vid Jokivarsi. Broreparationerna slutförs i sin helhet före utgången av september.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme