Koko tiimin yhteinen palkinto – tässä kilpailussa asiakkaat toimivat tuomareina
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen raahelainen kotihoidon tiimi sijoittui upeasti THL:n teettämässä asiakaskyselyssä. Asiakastyytyväisyyttä mittaavassa tutkimuksessa Raahen Saloisten kotihoito sijoittui maakunnan toiseksi parhaaksi yksiköksi.

Mikä tuloksessa miellyttää erityisesti on se, että vastaajana ovat olleet kotihoidon asiakkaat ja heidän omaiset, eli niin sanotulla pärstäkertoimella ei pisteitä annettu.
13 hengen tiimi juhli menestystä viime tiistaina Raahessa, ja tunnelma oli edelleen korkealla.
”Ainahan se on yllätys, mutta tuntuu hienota. Vähän ylpeitä ollaan”, Hanna Tuomaala, lähihoitaja ja tiimivastaava kertoo.
”Minä aloitin vasta kesäkuussa tässä tiimissä ja on ollut aivan mahtava tiimi tulla töihin. Huippu vastaanotto. Kaikki tekee suurella sydämellä töitä”, Maaria Eskola jatkaa.
Marika Siniluoto kertoo, että työ kotihoidossa on todella palkitsevaa ja kiitosta työstä tulee käytännössä päivittäin.
”Työ antaa niin paljon. Kotikäynneillä tulee kiitosta melkein joka käynnillä. Kun tuomareina tässä kyselyssä olivat asiakkaat, ei tulosta voi vääristellä. Eihän meidän työn laatua oikein voi mitata kuin asiakaskyselyllä”, Marika Siniluoto toteaa.
Koska työ on samalla vaativaa, pieni konkreettinen palkinto on välillä paikallaan. Vaikkei etelänmatkaa ihan tullutkaan, kakkukahvit arjen keskellä maistuivat hyvältä.
”Onhan meillä ollut raskasta ja tiukkaakin, mutta tiimityö auttaa jaksamaan. Jos joku tarvitsee apue, ryhmässä autetaan aina. Jos yhden työt viivästyvät, toinen lähtee auttamaan”, lähihoitaja Merja Nylander tunnustaa.
Vaikka asiakaskäynneillä kuljetaan yksin, Saloisissa tunnetaan aina, että tiimin tuki on läsnä. 13 hengen tiimiin kuuluu kaksi sairaanhoitajaa ja lähihoitajia, eikä esihenkilöäkään pidä unohtaa.
”Whatsapp-ryhmässä keskustellaan ja jokainen on koko ajan tilanteen tasalla. Kun esihenkilö joustaa, mekin joustamme ja asiakas on aina numero yksi”, Marika Siniluoto kertoo.
Tiimin esihenkilö Hannele Kailan mukaan asiakastutkimuksessa näkyy Saloisten kotihoidon työntekijöiden vahva ammatillinen osaaminen ja sitoutuminen työhön sekä asenne asiakkaita ja työtä kohtaan.
”Tuloksissa näkyy pitkäaikainen työ, mitä rakennettu yhdessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän ja Pohteen aikana. Tiimissä on välitön ja avoin yhteistyö työnantajan ja asiakkaiden sekä omaisten kanssa. Kaikessa tekemisessä näkyy asiakaslähtöinen asenne. Jokainen on tärkeä sellaisenaan ja tavoitteena on, että jokainen asiakas saa elää oman näköistään ja turvallista kotiarkea”, Kaila kommentoi.
Avainsanat
Kuvat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Aluehallitus: hyvinvointialueen strategialuonnoksesta voi antaa lausunnon tai palautetta 17.9. alkaen16.9.2025 13:05:58 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 16.9. puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus päätti aloittaa lausuntokierroksen Pohteen uudesta strategiasta. Asukkaat, henkilöstö ja eri sidosryhmät voivat kertoa näkemyksensä strategian luonnoksesta Pohteen verkkosivuilla 17.9.−8.10.2025.
Turvallinen alku elämälle – asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.16.9.2025 09:51:16 EEST | Tiedote
Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt 17. syyskuuta maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä. Tänä vuonna päivän teemana on Turvallista hoitoa ja palvelua jokaiselle vastasyntyneelle ja lapselle.
Aluevaltuusto keskusteli taloudesta ja toiminnasta sekä hyväksyi osavuosikatsauksen15.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto kokoontui 15.9.2025 puheenjohtaja Matti Sorosen johdolla. Aluevaltuusto sai katsauksen ajankohtaiseen tilanteeseen sekä vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuolikkaan toimintaan ja talouteen. Osavuosikatsaus kertoo sekä haasteista että myönteisistä kehityskuluista. Talousarvioon kohdistuu ylitysriskiä loppuvuonna.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta15.9.2025 12:39:44 EEST | Tiedote
Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 24.9.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.
Tulevaisuuslautakunta lähetti luonnoksen hyvinvointialueen strategiasta aluehallitukselle lausuntokierroksen aloittamiseksi12.9.2025 10:07:10 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen tulevaisuuslautakunta kokoontui 11.9. Lautakunta päätti kokouksessaan hyvinvointialuestrategian lausuntoluonnoksesta ja lähetti sen aluehallituksen käsittelyyn. Eri sidosryhmät voivat kertoa mielipiteensä strategian luonnoksesta aluehallituksen käsittelyn jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme