Botby gård får mångsidiga bostäder och grönska – planerna för metroområdet omarbetade enligt respons från invånarna
Nybyggnation för omkring 1 000 invånare planeras i närheten av Botby gårds metrostation. Planeringsområdet har finputsats baserat på invånarnas synpunkter och gjorts grönare och arkitekturmässigt mer kompatibelt än tidigare med Botby gårds uttryck. Planeringsarbetet som inleddes 2020 har framskridit till ett förslag till detaljplan som behandlas av stadsmiljönämnden tisdagen den 22 oktober. Staden har som mål att de nya bostäderna ska kunna börja byggas redan 2026.

Parkeringsplan blir ett stadsliknande bostadsområde
Området som ligger alldeles intill utmärkta trafikförbindelser och tjänster är i nuläget huvudsakligen en parkeringsplan. Förutom bostäder ska det området få lokaler för butiker och hotell. Invånarna förhöll sig i huvudsak positivt till utvecklingen av området.
Önskemål framfördes om att området skulle få grönska som motvikt till byggnationen, och det gick vägen. Växtlighet av olika slag kommer att planteras på den öppna platsen ovanpå metrotunneln. I bostadskvarteren finns gårdar utan sockel, och där kan träd planteras och få växa sig stora. Antalet gröna tak har ökats och målet är att takträdgårdarna på parkeringshusen ska vara tillgängliga för alla. HRT:s anslutningsparkeringar på parkeringsplanen flyttas till parkeringshusen. Mångsidigt grönbyggande ökar inte bara trivseln, utan hjälper också vid hanteringen av kraftiga regn som ökar på grund av klimatförändringen. Dagvattnet i området kommer delvis att lämnas synligt på en så kallad klimatbana.
Den uppdaterade planen skiljer sig inte nämnvärt från den version som presenterades för invånarna förra året, men den nya planen är mer funktionell än den tidigare, också tack vare andra små ändringar: bland annat har gångvägarna gjorts tydligare och marknivåvåningarna öppnare. Förutom nya hyresbostäder kommer de nya höghusen att innehålla ett stort antal ägarbostäder, vilket var viktigt för invånarna.
Högt byggande delade åsikter
Byggnationshöjden skapade mest meningsskiljaktigheter bland invånarna. De som förespråkade lågt byggande ansåg att högt byggande inte skulle passa med de närliggande småhusen och lägre höghusen. Samtidigt menade de som förespråkade högt byggande att stationsområdet skulle vara en lämplig plats för högre byggande. I de nya lamellkvarteren är antalet våningar oftast 5–8. I tornhusen varierar antalet mellan 13 och 17.
– Vi granskade byggnadernas skuggning och utsikt på längre avstånd, och bestämde oss för att sänka ett av parkeringshusen. Vi övervägde allvarligt åsikterna som var kritiska till det höga byggandet, men bestämda oss ändå för att ge tornhusen samma antal våningar som i den ursprungliga planen, eftersom målet är att det här exceptionellt centrala området ska utvecklas till ett centrum som är byggt med stadslik effektivitet, där de högsta byggnaderna markerar platsen för den i nuläget rätt osynliga metrostationen, berättar Mikko Näveri, arkitekt för området.
Åsikter om de preliminära planerna för Botby gårds metrostation samlades in på byafesten Idän kyläjuhla och med enkäten Säg din åsikt. Till stöd för planen gjordes också en etnografisk undersökning som bidrog med bakgrundsinformation genom intervjuer med 45 invånare i Botby gård och Botbyhöjden.
Fortfarande möjligt att ge respons på planen
Området vid Botby gårds metrostation är en del av en internationell planeringstävling som ordnades 2020 för östra Helsingfors centrum. Planeringen fortsatte tillsammans med arbetsgrupperna som kommit på första och andra plats, och 2022 reserverade staden områdena åt dem. Till gruppen med namnet Itis Siti Konsortio hör flera privata byggherrar och andra utvecklare och planerare.
Det är möjligt att dela med sig av sina åsikter om planen efter att förslaget till detaljplan har godkänts, och förslaget kan fortfarande ändras. Myndigheter, till exempel räddningsverket, har också blivit ombedda att ge utlåtanden gällande detaljplanen. Baserat på utlåtandena och anmärkningar kommer planförslaget vid behov att granskas och presenteras till nämnden på nytt. Stadsstyrelsen och stadsfullmäktige ger planen det slutgiltiga godkännandet.
Nyckelord
Kontakter
Mikko Näveri
Ledande arkitekt
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
p. (09) 310 37331
mikko.naveri@hel.fi
Bilder

Dokument
Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 4.11.20254.11.2025 20:44:20 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 4.11.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Skejtparken i Stagparken får mycket mer utrymme genom renovering4.11.2025 15:32:55 EET | Pressmeddelande
Renoveringen av Stagparken i Havsrastböle fortsätter med en renovering och utvidgning av skejtparken. Enligt planen ska skejtare och sparkcykelåkare kunna inta den förnyade parken i juni 2026.
Haruspuiston skeittipaikka saa perusparannuksessa reilusti lisätilaa4.11.2025 15:32:55 EET | Tiedote
Meri-Rastilassa sijaitsevan Haruspuiston kunnostaminen jatkuu skeittipaikan perusparannuksella ja laajennuksella. Suunnitelman mukaan skeittaajat ja skuuttaajat pääsevät uusille esteille kesäkuussa 2026.
Renovation to add plenty of extra space to Haruspuisto skate park4.11.2025 15:32:55 EET | Press release
The renovation of Haruspuisto park in Meri-Rastila will continue with the renovation and extension of the skate park. The plan is for skateboarders and scooter riders to be able to use the new obstacles in June 2026.
Arkadiagatans bro i centrum förnyas år 20264.11.2025 10:00:04 EET | Pressmeddelande
Renoveringen ska inledas i januari och beräknas vara klar i slutet av 2026. Bron förnyas på grund av dess dåliga skick. Det är tryggt att använda bron fram till renoveringen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum