Puotilaan monipuolisia asuntoja ja vehreyttä – metroalueen suunnitelmia muokattu asukkailta saadun palautteen pohjalta
Puotilan metroaseman ympäristöön suunnitellaan uutta rakentamista noin 1000 asukkaalle. Suunnittelualuetta on hiottu asukkailta saatujen näkemyksien pohjalta aiempaa vehreämmäksi ja arkkitehtuuriltaan Puotilan ilmeeseen yhteensopivammaksi. Vuonna 2020 aloitettu suunnittelutyö on edennyt asemakaavaehdotukseksi, jota käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina 22.10. Kaupungin tavoitteena on, että uusia koteja päästäisiin rakentamaan jo vuonna 2026.

Pysäköintikenttä muuttuu kaupunkimaiseksi asuinalueeksi
Erinomaisten liikenneyhteyksien ja palveluiden varrella oleva alue on nykyisellään pääasiassa parkkikenttää. Sinne suunnitellaan asuntojen lisäksi tilaa kaupoille ja hotellille. Asukkaat suhtautuivat alueen kehittämiseen pääasiassa positiivisesti.
Rakentamisen vastapainoksi alueelle toivottiin vehreyttä, ja siinä on myös onnistuttu. Metrotunnelin päälle sijoittuville aukiolle istutetaan monipuolista kasvillisuutta. Asuinkortteleissa on maanvaraiset pihat, joihin pystytään istuttamaan suureksi kasvavia puita. Lamellikortteleihin rakennetaan viherkattoja ja pysäköintitalon kattopuutarhoista pyritään saamaan kaikille avoimia. Pysäköintikentillä olevia HSL:n liityntäpysäköintipaikkoja siirretään pysäköintitaloihin. Monipuolinen viherrakentaminen ei lisää pelkästään viihtyisyyttä, vaan auttaa ilmastonmuutoksen vuoksi lisääntyvien rankkasateiden hallinnassa. Alueen hulevedet jätetään osin näkyville niin sanotulle ilmastobaanalle.
Päivitetty suunnitelma ei eroa merkittävästi asukkaille viime vuonna esitetystä versiosta, mutta siitä on saatu entistä toimivampi myös muilla pienillä muutoksilla: muun muassa kävelyreiteistä on tehty selkeämpiä ja maantasokerroksista avoimempia. Uusiin kerrostaloihin tulee vuokra-asuntojen lisäksi runsaasti omistusasuntoja, jota asukkaat pitivät tärkeänä.
Korkea rakentaminen jakoi mielipiteitä
Rakentamiskorkeus herätti asukkaissa eniten erimielisyyksiä. Matalan rakentamisen kannattajat näkivät korkean rakentamisen riitelevän läheisen pientaloalueen ja matalampien kerrostalojen kanssa. Korkean rakentamisen kannattavat taas pitivät asemanseudun sijaintia sopivana korkeammalle rakentamiselle. Uusissa lamellikortteleissa tyypillinen kerroslukumäärä on 5–8. Tornitaloissa kerroslukumäärä vaihtelee 13–17 välillä.
– Tarkastelimme rakennuksien varjostuksia ja kaukonäkymiä, ja päädyimme madaltamaan toista parkkitaloa. Pohdimme tosissaan korkeaan rakentamiseen kriittisesti suhtautuvia mielipiteitä, mutta päädyimme kuitenkin esittämään tornitaloihin alkuperäisen suunnitelman kerroslukumääriä, koska tavoitteena on kehittää tästä poikkeuksellisen keskeisestä alueesta kaupunkimaisella tehokkuudella rakennettua keskustaa, jossa korkeimmat rakennukset merkitsevät nykytilanteessa varsin näkymättömän metroaseman paikoilleen, kertoo alueen arkkitehti Mikko Näveri.
Puotilan metroalueen alustavista suunnitelmista kerättiin mielipiteitä Idän kyläjuhlilla ja Kerrokantasi-kyselyssä. Suunnittelun tueksi tehtiin myös etnografinen tutkimus, jonka avulla saatiin taustatietoja haastattelemalla 45 Puotilan ja Puotinharjun asukasta.
Suunnitelmasta voi jättää vielä mielipiteitä
Puotilan metroaseman alue on osa vuonna 2020 järjestettyä Itä-Helsingin keskustan kansainvälistä suunnittelukilpailua. Suunnittelua jatkettiin ensimmäiseksi ja toiseksi tulleiden työryhmien kanssa, joille kaupunki varasi alueita vuonna 2022. Itis Siti Konsortio -nimeä kantavaan ryhmään kuuluu useampia yksityisiä rakennuttajia sekä muita kehittäjiä ja suunnittelijoita.
Suunnitelmasta on mahdollista jättää mielipiteitä asemakaavaehdotuksen hyväksymisen jälkeen, ja siihen voidaan tehdä vielä muutoksia. Kaavaehdotuksesta pyydetään myös lausunnot viranomaisilta, kuten pelastuslaitokselta. Lausuntojen ja muistutusten perusteella kaavaehdotusta tarvittaessa tarkistetaan ja se esitellään uudestaan lautakunnalle. Lopullisen hyväksynnän kaavalle antavat kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Näveri
Johtava arkkitehti
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
p. (09) 310 37331
mikko.naveri@hel.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 4.11.20254.11.2025 20:44:20 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 4.11.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Skejtparken i Stagparken får mycket mer utrymme genom renovering4.11.2025 15:32:55 EET | Pressmeddelande
Renoveringen av Stagparken i Havsrastböle fortsätter med en renovering och utvidgning av skejtparken. Enligt planen ska skejtare och sparkcykelåkare kunna inta den förnyade parken i juni 2026.
Haruspuiston skeittipaikka saa perusparannuksessa reilusti lisätilaa4.11.2025 15:32:55 EET | Tiedote
Meri-Rastilassa sijaitsevan Haruspuiston kunnostaminen jatkuu skeittipaikan perusparannuksella ja laajennuksella. Suunnitelman mukaan skeittaajat ja skuuttaajat pääsevät uusille esteille kesäkuussa 2026.
Renovation to add plenty of extra space to Haruspuisto skate park4.11.2025 15:32:55 EET | Press release
The renovation of Haruspuisto park in Meri-Rastila will continue with the renovation and extension of the skate park. The plan is for skateboarders and scooter riders to be able to use the new obstacles in June 2026.
Arkadiagatans bro i centrum förnyas år 20264.11.2025 10:00:04 EET | Pressmeddelande
Renoveringen ska inledas i januari och beräknas vara klar i slutet av 2026. Bron förnyas på grund av dess dåliga skick. Det är tryggt att använda bron fram till renoveringen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme