DNA:lla uskollisimmat ja tyytyväisimmät laajakaistaliittymien kuluttaja-asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa
EPSI Rating 2024* -tutkimuksen laajakaista-asiakkaita koskevat tulokset vahvistavat, että DNA:lla on toimialan tyytyväisimmät ja uskollisimmat kuluttajapuolen laajakaista-asiakkaat. DNA saavutti kaikkiaan tutkimuksessa korkeimmat pisteet sekä yritys- (B2B) että kuluttajalaajakaistapalvelujen (B2C) asiakastyytyväisyydessä. Tyytyväisyyden taustalla on etenkin hyväksi koettu palvelulaatu ja että asiakkaat kokevat saavansa rahoilleen vastinetta.

DNA:n asiakastyytyväisyys yritysasiakkaiden segmentissä on 76,4 pistettä, kun alan keskiarvo on 75,7 pistettä. Yli 75 pistettä tarkoittaa tutkimuksessa erittäin tyytyväisiä asiakkaita. Erot tuloksissa mahtuvat virhemarginaalin sisälle, mikä osoittaa laajakaista-asiakkaiden saaman palvelun olevan Suomessa hyvällä tasolla.
Yritysliiketoiminnan verkko- ja pilvipalveluiden johtaja Kaapro Kannon mukaan ykkössija kertoo sen, että DNA:lla tehdään oikeita asioita: ”Nopeat, toimivat ja luotettavat yhteydet luovat vakaan pohjan, mutta erinomaiseen asiakaskokemukseen vaaditaan enemmän. Täytyy ymmärtää yritysasiakkaiden muuttuvia tarpeita ja kehittää aktiivisesti niihin palveluita.”
DNA:n laajakaistapalveluilla tyytyväisimmät ja uskollisimmat kuluttaja-asiakkaat
DNA:n kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyys laajakaistapalveluihin on erittäin vahvalla tasolla, sillä asiakastyytyväisyyspisteet ovat 76,5. Tämä ylittää toimialan keskiarvon 73,9. Kuluttajaliiketoiminnan osalta DNA:n ja kilpailijoiden välinen ero on suurempi kuin virhemarginaalit, joten tulos on tilastollisesti merkittävä.
”Olemme erittäin iloisia ja kiitollisia siitä, että asiakkaamme ovat jälleen tunnustaneet DNA:n palveluiden laadun ja luotettavuuden. Laajakaistan markkinajohtajuus on osoitus pitkäjänteisestä strategiastamme ja sitoutumisestamme asiakkaidemme arjen parantamiseen. Kuluttajalaajakaista-asiakkaamme arvioivat meidät parhaaksi kaikissa eri osa-alueissa – imagossa, odotuksissa, koetussa tuote- ja palvelulaadussa, vastineessa rahalle sekä asiakastyytyväisyydessä ja -uskollisuudessa,” kertoo Mikko Kannisto, DNA, kuluttajalaajakaistaliiketoiminnan johtaja.
“Jatkamme määrätietoisesti työtämme tarjotaksemme ratkaisuja, jotka paitsi vastaavat asiakkaidemme odotuksia myös tukevat heitä jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa arjessa. Tämä tulos antaa meille lisämotivaatiota kehittää palveluitamme entisestään”, hän jatkaa.
Tietoa EPSI Rating -tutkimuksesta
Riippumattoman EPSI Rating -organisaation tutkimukseen haastateltiin Suomessa noin 1 000 yksityis- ja yritysasiakasta syyskuussa 2024. Tutkimuksessa selvitettiin teleoperaattoreiden asiakastyytyväisyyttä eri osa-alueilla: imago, odotukset, tuotelaatu, palvelulaatu ja vastine rahalle. Tutkimuksessa tulokset ilmoitetaan indeksipisteasteikolla 0–100. Nyrkkisääntönä voidaan pitää alle 60 pisteen tulosten tarkoittavan tyytymättömiä, 60–75 tyytyväisiä ja yli 75 pisteen erittäin tyytyväisistä asiakkaita.
EPSI Rating on akateeminen, pohjoismainen organisaatio, joka on toiminnaltaan riippumaton ja voittoa tavoittelematon. EPSI Rating perustettiin EU-tutkimushankkeen Tukholman kauppakorkeakoulussa vuonna 1989 ja sen omistaa Swedish Institute of Quality, jonka puolestaan omistaa Ruotsin valtio.
*)Tutustu tarkempiin EPSI Telekommunikaatio 2024 -tutkimuksen tuloksiin EPSI Ratingin sivuilla: https://www.epsi-finland.org/toimialatutkimukset/telekommunikaatio/
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat



DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n lokakuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot3.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
DNA:n lokakuun myydyimmäksi puhelimeksi nousi Applen edullisin iPhone 16e 5G. Myös Applen uutuudet säilyivät listalla, mutta tippuivat sijoituksissa jo alemmaksi. Yritysasiakkaiden puolella Samsung nousi pitkästä aikaa listan kärkeen, kun ykkössijan otti Samsung Galaxy A26 5G. Älykelloissa myydyimmät jakautuivat laajasti eri valmistajien välillä ja ensimmäisen sijan vei tällä kertaa Honor Watch 2i.
Uudet turvallisen nettiselauksen liittymät estäneet jo yli 7 miljoonaa huijausyritystä31.10.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Uuden ajan DNA Huoleton puhelin- ja laajakaistaliittymät sekä Varma -yritysliittymät ovat herättäneet paljon mielenkiintoa. Ne sisältävät turvallisen nettiselauksen, joka estää asiakkaita joutumasta haitallisille verkkosivuille. Turvallinen nettiselaus on tehokas suoja verkossa tapahtuvia huijauksia vastaan, ja ominaisuuden avulla onkin saatu estettyä edeltävän puolivuotisen eli touko-lokakuun aikana liittymien käyttäjiltä jo 7,6 miljoonaa huijausyritystä.
New subscriptions with secure internet browsing have already blocked over 7 million scam attempts31.10.2025 10:00:00 EET | Press release
The new DNA Huoleton mobile and broadband subscriptions, as well as Varma business subscriptions, have attracted significant interest. They include secure internet browsing, a feature that prevents customers from accessing harmful websites. Secure internet browsing is an effective safeguard against online scams, and during the past six months from May to October it has already blocked 7,6 million scam attempts for subscription users.
Uusi digitaalisen turvallisuuden raportti peräänkuuluttaa pohjoismaista yhteistyötä kriittisen infrastruktuurin turvaamiseksi30.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Pohjoismaiden digitaalinen turvallisuus on uudenlaisten uhkien edessä. DNA:n omistajayhtiön, norjalaisen tietoliikenneyhtiö Telenorin tänään julkaisema Nordic Digital Security 2025 -raportti korostaa, että alueen kriittisen infrastruktuurin suojaaminen vaatii entistä tiiviimpää yhteistyötä valtioiden ja yritysten välillä.
DNA Oyj:n heinä–syyskuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus jatkoivat kasvua29.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kuluvan vuoden kolmas neljännes oli DNA:lle taloudellisesti menestyksekäs. Heinä–syyskuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto, liikevoitto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme