Be om hjälp -tjänsten guidar barnfamiljer till det stöd de behöver
Vi har lanserat en ny digital tjänst för barnfamiljer. Via formuläret Be om hjälp kan föräldrar, barn, ungdomar eller andra närstående skicka in en begäran om hjälp när som helst på dygnet. Vårt kundtjänstteam svarar inom 3–5 arbetsdagar.

Föräldrar kan kontakta oss via tjänsten Be om hjälp när de är oroliga för sitt barns välmående eller för sitt eget föräldraskap och sin egen förmåga att klara sig. Utmanande situationer i familjer kan till exempel vara ekonomiska svårigheter, skilsmässa, våld i nära relationer och våld i hemmet.
Kontakten kan också tas av barnet eller den unga personen själv eller av någon som står familjen nära. Du kan fylla i online formuläret med ditt eget namn eller, om du föredrar det, anonymt.
- Be om hjälp -formuläret är en lågtröskeltjänst och vi hoppas att familjerna tar kontakt med oss i ett tidigt skede, säger Anna Håkans, projektchef för det digitala familjecentret.
Införandet av den nya servicekanalen har förberetts inom ramen för välfärdsområdets EU-finansierade projekt Prima Botnia, som särskilt fokuserar på att förbättra tillgången till vård och tjänster för utsatta personer.
Be om hjälp -tjänsten är avsedd för icke-brådskande förfrågningar om hjälp
En kontaktförfrågan som görs via tjänsten Be om hjälp går till socialtjänstens klientrådgivningstjänst, där yrkesverksamma svarar inom 3–5 arbetsdagar, antingen via e-post eller telefon.
Rådgivningstjänsten söker efter sätt att hjälpa de familjer som kontaktats och hänvisar dem till rätt tjänst.
– Det innebär att kunden inte behöver själv veta vilken tjänst eller professionell person som ska kontaktas, säger Dominique Donner, serviceförman för klient- och servicehandledningen.
Tidig kontakt ger möjlighet till snabb hjälp och förhindrar att problem eskalerar till större problem. En utmanande situation kan lösas redan under det första samtalet, när kunden och de professionella tillsammans kommer fram till hur de ska gå vidare.
Nyckelord
Kontakter
Anna Håkansprojektledare för Prima Botnia-projektet
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Bilder
Länkar
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.

Andra språk
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
Ateriapalvelut muuttuvat Vaasassa ja Mustasaaressa27.6.2025 13:58:49 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ateriapalvelut ovat siirtyneet asteittain malliin, jossa ateriat toimitetaan useammaksi päiväksi kerrallaan. Viimeisenä malliin siirrytään Vaasassa ja Mustasaaressa elokuussa.
Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osasto sai kinestetiikan laatusertifikaatin27.6.2025 11:14:34 EEST | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. Pietarsaaren VAKU on toinen erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Vaasan vaativan kuntoutuksen osastolle myönnettiin kinestetiikan laatusertifikaatti ensimmäisen kerran vuonna 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum