Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden tas i bruk på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar
Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden 2024–2025 tas i bruk på landsvägarna i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten från och med fredag 25.10.2024. En lägre körhastighet minskar olycksrisken då körförhållandena är utmanande.

I hela landet ändras hastigheterna i huvudsak under fredagen 25.10.2024 och trafikmärkena ska vara bytta senast på tisdagen 29.10.2024. Om de lokala förhållandena kräver så kan arbetet med att byta trafikmärkena inledas från och med onsdagen 23.10.2024. De sänkta hastigheterna träder i kraft genast när trafikmärkena har bytts.
På NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar med en körbana utan mitträcke sänks alla 100 km/h hastighetsbegränsningar till 80 km/h. Den sammanlagda längden på dessa vägavsnitt är cirka 1360 km.
Hastighetsbegränsningen 120 km/h på Vasa motorväg sänks till 100 km/h på en cirka 9 km lång sträcka. På Vasa motorväg sänks inte hastighetsbegränsningen 100 km/h under vintern.
Hastighetsbegränsningen 100 km/h blir i kraft under vintern på sådana vägavsnitt, där körriktningarna är åtskilda med mitträcke. På riksväg 8 är sådana avsnitt den cirka 9 kilometer långa sträckan Hemstrand–Kvevlax och den cirka 2,5 km långa sträckan mellan Vassorfjärden och Ölis där det finns omkörningsfiler som är åtskilda med mitträcke samt på riksväg 19 på den cirka 18 km långa sträckan Rengonharju–Nurmo längs Seinäjoki östra omfartsväg.
En förändring från tidigare är att vintern 2024–2025 utvidgas den fasta hastighetsbegränsningen på 100 km/h i omkörningsfilen på riksväg 19 på avsnittet Seinäjoki–Lappo med 1,2 kilometer jämfört med vinterperioden 2023–2024. Ändringen berör den planskilda korsningen vid Atria i körriktningen Seinäjoki – Lappo, där hastighetsbegränsningen höjs så att den inleds i början av det mitträcksförsedda avsnittet. I och med ändringen blir hastighetsbegränsningen densamma i båda körriktningarna.
På samma sätt som tidigare sänks hastighetsbegränsningen på en kort sträcka från 80 km/h till 60 km/h på riksväg 8 vid fyrvägskorsningen i Hopsala i Kronoby.
I Finland återinförs sommarhastigheterna i regel i början av april, när dagarna blir längre och väglaget bättre.
Alla som rör sig på vägarna ska beakta höst- och vinterförhållandena
I vinterförhållanden ökar olycksrisken på många sätt. Bland annat mörker, halka och packad snö gör det svårt att observera överraskande situationer och att reagera på dem.
Vintertid är det oftast mörkt när man rör sig på vägarna. Det kan vara svårt att observera andra trafikanter i mörker och skymning. Regn eller slask gör att ljusen reflekteras på den våta vägytan och gör förhållandena ännu svårare.
Bilisten ska försäkra sig om att däcken är lämpliga för väglaget. Samtidigt som man byter till vinterdäck är det bra att kontrollera att belysningen på fordonet är i skick och säkerställa att bakljusen säkert lyser i skymning och mörker. I regn och rusk både ser man och syns man bättre om lyktorna är rena och fungerande.
Även oskyddade trafikanter kan påverka sin egen säkerhet. Under den mörka tiden bör cykeln vara försedd med vitt eller ljusgult framljus och rött bakljus. Reflex är fotgängarnas och cyklisternas obligatoriska standardutrustning i mörker. För halka kan man utrusta cykeln med vinterdäck, friktions- eller dubbdäck.
Hantering av risker under vintern och den mörka årstiden
Under vintern och den mörka perioden minskar hastighetsbegränsningarna risken för olyckor som annars är dubbelt större i mörker och flerdubbelt större i halka jämfört med läget i dagsljus och på torrt väglag. Det har uppskattats att hastighetsbegränsningarna under vintersäsongen varje år sparar åtta personers liv och förhindrar tiotals skador.
Allt som allt ger lägre körhastighet föraren mer tid att reagera på och agera i överraskande situationer. Dessutom är följderna av en eventuell olycka lindrigare. Förhållandena har stor inverkan på den säkra körhastigheten och ibland är den rätta situationshastigheten avsevärt lägre än den största tillåtna hastigheten.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centarlen
Trafiksäkerhetsansvarig Kjell Lind, puh. 0295 027 734, fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi
Trafiksäkerhetsexpert Roosamari Leppälä, puh. 0295 027 091, fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi
Bilder

Dokument
Länkar
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
NTM-centralen i Södra Österbotten har inlett uppföljningen av blågröna alger (landskapen i Södra Österbotten)19.6.2025 13:45:25 EEST | Pressmeddelande
Uppföljningen av blågröna alger (cyanobakterier) inleddes i början av juni på NTM-centralen i Södra Österbottens område. I den riksomfattande alguppföljningen ingår cirka 300 permanenta observationsplatser runt om i insjöarna och längs kusten. På NTM-centralen i Södra Österbottens område finns i år 28 permanenta observationsplatser och de finns både i insjövatten och längs kusten. Dessutom deltar rotaryklubben med egna uppföljningsplatser i Närpes och Kaskö.
Sinileväseuranta on alkanut Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella (Pohjalaismaakunnat)19.6.2025 13:45:25 EEST | Tiedote
Sinileväseuranta alkoi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella kesäkuun alussa. Valtakunnalliseen leväseurantaan kuuluu noin 300 pysyvää havaintopaikkaa eri puolilla maata sisävesillä ja Suomen rannikkoalueilla. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella pysyviä havaintopaikkoja on tänä vuonna 28 sekä sisävesillä että rannikolla. Lisäksi rotaryt osallistuvat seurantaan omilla havaintopaikoillaan Närpiössä ja Kaskisissa.
Från början av nästa år får du tjänster inom statens regionförvaltning från Livskraftscentralen i Södra Österbotten och det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket19.6.2025 08:35:46 EEST | Pressmeddelande
Regeringens proposition om lagstiftningen som gäller regionförvaltningsreformen har godkänts i riksdagen. Vid ingången av 2026 inrättas tio regionala livskraftscentraler i Finland utifrån de nuvarande närings-, trafik- och miljöcentralerna. Regionförvaltningsverken och Valvira bildar det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket, till vilket även tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter som gäller miljövård, vattenvård och naturskydd överförs från NTM-centralens uppgifter. NTM-centralens kollektivtrafikuppgifter hör i fortsättningen till Traficom. I Södra Österbotten inrättas en livskraftscentral med ansvarsområdena näringar och kompetens, landsbygd och miljö samt trafik. Huvudorten för Livskraftscentralen i Södra Österbotten kommer även i fortsättningen att vara Seinäjoki, dessutom kommer kontor att finnas också i Vasa och Karleby.
Valtion aluehallinnon palvelut saat ensi vuoden alusta Etelä-Pohjanmaan elinvoimakeskuksesta ja valtakunnallisesta Lupa- ja valvontavirastosta19.6.2025 08:35:46 EEST | Tiedote
Hallituksen esitys valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi on hyväksytty eduskunnassa. Vuoden 2026 alusta Suomeen perustetaan kymmenen alueellista elinvoimakeskusta nykyisten ELY-keskusten pohjalta. Aluehallintovirastoista ja Valvirasta muodostetaan valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto, johon ELY-keskuksen tehtävistä siirtyy myös ympäristön-, vesien- ja luonnonsuojeluun liittyvät lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät. ELY-keskuksen joukkoliikennetehtävät sijoittuvat jatkossa Traficomiin. Etelä-Pohjanmaalle perustetaan elinvoimakeskus, jonka toimialat ovat elinkeinot ja osaaminen, maaseutu ja ympäristö sekä liikenne. Etelä-Pohjanmaan elinvoimakeskuksen päätoimipaikka tulee jatkossakin olemaan Seinäjoella, ja toimipaikat myös Vaasassa ja Kokkolassa.
Vattenöversikt för maj 2025: En regnfattig och tämligen kall maj månad (landskapen i Österbotten)18.6.2025 13:53:31 EEST | Pressmeddelande
I maj regnade det mindre än genomsnittet för månaden och vädret var tämligen svalt. Vattenstånden låg i huvudsak på genomsnittliga nivåer. Inga försurningsolägenheter observerades. Under hela maj var trenden i fråga om grundvattenytorna sjunkande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum