Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheen sopimus allekirjoitettu – Kreate ja GRK rakentavat yhdessä
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheesta. Rakentamisen arvioidaan alkavan keväällä 2025. Vantaan ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta itäosan hankinnan arvo on 217 miljoonaa euroa. Kreaten rakentamisvaiheen osuus on noin 105 miljoonaa euroa.

Vantaan ratikan allianssiosapuolten 23.10.2024 allekirjoittama sopimus käynnistää Vantaan ratikan kehitysvaiheen. Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä alkaa suunnitella Vantaan ratikan itäosan rakentamista yhdessä Vantaan kaupungin sekä suunnittelijaosapuolten AFRY:n, Swecon ja WSP:n kanssa. Ratikkahanke on jaettu kahteen osaan. Itäosaan kuuluu osuus Mellunmäestä Tikkurilaan ja länsiosaan osuus Tikkurilasta lentoasemalle.
– Kehitysvaihe on osoittautunut useissa hankkeissa erittäin toimivaksi, sillä sen aikana tehdyillä ratkaisuilla on suuri vaikutus siihen, miten rakennamme hankkeen eri vaiheet ja minkälaisella aikataululla. Nyt kun hanke pääsee kunnolla vauhtiin, odotamme jatkoa hyvin käynnistyneelle yhteistyölle allianssin osapuolten kanssa, kertoo operatiivinen johtaja Sami Laakso Kreatelta.
Nyt alkanut kehitysvaihe ja sen jälkeen käynnistyvä rakennusvaihe ovat vaativaan infraan keskittyvälle Kreatelle merkittäviä myös strategisesti.
– Tekniseltä haastavuudeltaan Vantaan ratikan itäosan toteuttaminen soveltuu Kreaten ja GRK:n ammattitaitoiselle ryhmittymälle erinomaisesti. Tekemämme panostukset Kreaten rata- ja raitiotieliiketoiminnan kehittämiseen ovat tuottaneet tuloksia vahvistaen samalla strategiamme mukaista kasvua raideympäristössä tehtävässä liiketoiminnassa, Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström sanoo.
Kreatella ja GRK:lla on 50/50 osuus Vantaan ratikan itäosan rakentamisesta. Itäosan allianssin projektipäällikkönä toimii Jonna Tuomiranta GRK:lta ja apulaisprojektipäällikkönä Sami Kari Kreatelta. Muu organisaatio kootaan yhtiöiden henkilöstöstä kehitysvaiheen aikana.
Allianssin kehitysvaiheessa suunnitellaan – rakentamisen onnistumiset ja riskit jaetaan
Allianssimallisessa rakentamisessa tilaaja, rakentajat ja suunnittelijat kokoontuvat heti kehitysvaiheen alussa yhteisen pöydän ääreen. Yhteistyössä eri osapuolten kesken päätetään niin suunnittelun ja rakentamisen aikataulu, budjetti kuin muut hankkeen tavoitteet.
– Allianssihankkeissa on urakoitsijallakin erilainen mahdollisuus vaikuttaa rakentamisen ratkaisuihin ja esimerkiksi kiertotaloustuotteiden hyödyntämiseen rakentamisessa. Parhaimmillaan eri rakentamisen vaiheisiin löydetään innovaatioita ja ratkaisuja, jotka säästävät sekä rahaa että ympäristöä, Laakso avaa.
Yhtä lailla kuin onnistumiset myös riskit kannetaan allianssimallissa yhdessä.
– Kun riskitkin jaetaan tasapuolisesti kaikkien kesken, korostuu allianssihankkeissa avoimuus ja läpinäkyvyys. Kun tieto kulkee avoimesti, riskejä on helpompi ennakoida ja hallita. Yhteinen vastuu lisää kaikkien osapuolten motivaatiota onnistumiseen ja työn korkeaan laatuun, Laakso vakuuttaa.
Rakentamisen arvioidaan käynnistyvän keväällä 2025
Vantaan ratikka on historian ensimmäinen Vantaalle toteutettava pikaraitiotie. Ratikkareitin pituus on 19 kilometriä, ja se kulkee Mellunmäen metroasemalta Helsingin puolelta Länsimäen ja Hakunilan kautta Tikkurilaan ja sieltä Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta itäosan hankinnan arvo on 217 miljoonaa euroa. Kokonaisarvo pitää sisällään sekä suunnittelun että rakentamisen. Kreaten rakentamisvaiheen osuus on noin 105 miljoonaa euroa. Kreate kirjaa rakentamisvaiheen osuuden tilauskantaan kehitysvaiheen jälkeen hankkeen siirtyessä toteutusvaiheeseen.
Itäosan rakentamishankkeeseen välillä Tikkurila-Mellunmäki kuuluu raitiotiejärjestelmän lisäksi pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalkakäytävät sekä maanalainen infra, kuten vesihuoltolinjat sekä pohjanvahvistukset. Lisäksi itäosalla toteutetaan uusia siltoja muun muassa Kehä III:n ja Porvoonväylän yli. Uudet Itäosan raitiotiepysäkit ovat Kuusikko, Lahdenväylä, Kaskela, Hakunila, Hepokuja, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä ja Länsimäki.
Rakentamisen arvioidaan alkavan heti kehitysvaiheen jälkeen keväällä 2025 ja kaupallisen liikenteen vuonna 2029. Itäisen osuuden rakentamistyöt alkavat tämänhetkisen tiedon mukaan Kyytitieltä Hakunilassa, mutta töiden aikataulutus tarkentuu vielä kehitysvaiheen aikana. Vantaan kaupunki tekee myöhemmin erillisen päätöksen hankkeen toteutusvaiheeseen siirtymisestä. Vantaan kaupungin lisäksi ratikka-allianssin tilaajina toimii myös HSY, joka uusii infratöiden yhteydessä vesihuoltoa. Itäosan allianssissa tilaajana on Vantaan kaupungin ja HSY:n lisäksi myös Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy. Vantaan ratikan länsiosan rakentajaksi tulee Destia ja suunnittelijoiksi Sitowise Oy:n ja Ramboll Finland Oy:n ryhmittymä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami LaaksoOperatiivinen johtajaKreate Oy
Puh:+358 50 380 3105sami.laakso@kreate.fiSami KariApulaisprojektipäällikkö, Vantaan ratikkaKreate Oy
Puh:+358 400 157 947sami.kari@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.
Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote
Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.
Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote
Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.
Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme