Helsinkiläiskouluihin tutkimus selvittämään yhteisopettajuuden vaikutusta lukutaitoon
Kuluvan lukuvuoden aikana Helsingin kouluissa tutkitaan, voidaanko yhteisopettajuudella vaikuttaa lasten lukutaidon kehitykseen. Kokeilussa 2. luokan oppilaat saavat neljälle äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen viikkotunnille myös toisen opettajan luokkaan.

Syyskuussa 2024 käynnistyneeseen Lukutaidon interventiotutkimukseen osallistuu 34 Helsingin kaupungin koulua, jotka saavat tarveperusteista lisärahoitusta. Tarveperusteisen lisärahoituksen tarkoituksena on tasoittaa koulujen välisiä eroja Helsingissä.
Koulujen 2. luokista on valittu satunnaisesti tutkimukseen kokeiluluokat ja verrokkiluokat. Tutkimukseen osallistuu yhteensä noin 2000 oppilasta, josta puolet on kokeiluryhmässä.
Kokeiluluokat saavat neljälle äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen viikkotunnille oman luokanopettajan lisäksi toisen opettajan niin sanottuun samanaikaisopetukseen.
– Luokissa on sekä suomea äidinkielenään puhuvia lapsia että suomi toisena kielenä (S2) -oppilaita. Ylimääräinen opettaja on joko erityisopettaja tai S2-opettaja. Verrokkiluokissa oppiaineen opetus järjestetään luokanopettajan johdolla, jolloin erityisopetus ja S2-opetus toteutetaan omissa ryhmissä, kertoo professori Matti Sarvimäki Aalto-yliopistosta.
Tavoitteena lukutaidon paraneminen
Lukuvuoden 2024–2025 kestävä kokeilu selvittää, miten luokassa olevien opettajien määrän lisääminen vaikuttaa sanavaraston ja lukutaidon kehitykseen, matematiikan perustaitoihin sekä oppilaiden työskentelytaitoihin. Lisäksi tutkimus tarkastelee, mitä vaikutuksia yhteisopettajuudella on opettajien pedagogisiin käytänteisiin ja toimintakulttuurin mahdollisiin muutoksiin.
Aiemmista tutkimuksista on saatu viitteitä siitä, että oppimistulokset ovat parantuneet, kun luokassa on kaksi opettajaa yhden sijaan.
– Kokeilun tavoitteena on selvittää, paraneeko oppilaiden lukutaito ja vahvistuuko opettajien osaaminen yhteisopettajuuden avulla. Yhteisopettajuus mahdollistaa opetuksen yhteissuunnittelun ja yhteisopettamisen osana tavallista luokkaopetusta sekä yhdessä pohditun oppilaiden tuen tarpeen arvioinnin, sanoo tutkimuksesta vastaava professori Marja-Kristiina Lerkkanen Jyväskylän yliopistosta.
Oppilaiden hyvinvoinnin vahvistamiseksi
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle tutkimus tuo arvokasta tietoa tarveperusteisen rahoituksen mahdollisesta vaikuttavuudesta oppimistuloksiin.
– Saamme nyt tutkittua tietoa siitä, miten voimme kohdentaa resursseja ja tarveperusteista rahoitusta entistä vaikuttavammin oppimistulosten ja oppilaiden hyvinvoinnin parantamiseksi, sanoo Helsingin kaupungin perusopetusjohtaja Outi Salo.
Interventiotutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa EDUCA-lippulaivaa vuosille 2024–2028. EDUCAn tavoitteena on tuottaa tutkimusperusteista tietoa koulutuksen kehittämiseen, ja se keskittyy erityisesti huolellisesti toteutettujen kokeilujen arviointiin.
Tutkimuksen toteuttavat Aalto-yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja Turun yliopisto yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Lukutaitointerventio on osa Helsingin kaupungin tarveperusteisen rahoituksen vaikuttavuuden arviointia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marjo KyllönenkehittämispalvelujohtajaHelsingin kaupunki
Puh:09 31086208marjo.kyllonen@hel.fiIira Hartikainenviestinnän ja vuorovaikutuksen asiantuntijaEDUCA-lippulaiva, Jyväskylän yliopisto
Puh:050 5204652iira.j.hartikainen@jyu.fiKasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 11.11.20257.11.2025 11:12:51 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 11. marraskuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa vuoden 2025 talousarvion kolmas toteutumisennuste Tilahankkeista esityslistalla on seuraavat hankkeet: päätös osoitteessa Kyösti Kallion tie 1 sijaitsevan Kulosaaren korttelitalon laajennuksen tarveselvityksestä päätös Lauttasaaressa, osoitteessa Klaarantie 3 sijaitsevan ryhmäperhepäiväkoti Allin ja Osterin toiminnan lakkauttamisesta lausunto Katajanokalla osoitteessa Laivastokuja 6 sijaitsevan Katajanokan ala-asteen koulun perusparannuksen hankesuunnitelmasta lausunto Katajanokalla osoitteessa Laivastokuja 4 sijaitsevan päiväkoti Luotsin perusparannuksen hankesuunnitelmasta Lautakunnan kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Mediakutsu: Tervetuloa tutustumaan Pasilan peruskoulun ja Päiväkoti Aurinkokellon uuteen rakennukseen6.11.2025 09:19:50 EET | Kutsu
Helsingin kaupungin koulu ja päiväkoti aloittivat toimintansa uudessa rakennuksessa Keski-Pasilassa syysloman jälkeen lokakuussa.
Beslutsmeddelande: Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning sammanträdde i kväll 4.11.20254.11.2025 19:09:11 EET | Pressmeddelande
Protokollet finns på sektorns webbplats.
Hjälpknappen – ett händigt sätt för elever och studerande att kontakta elev- och studerandevården samt social- och hälsovården31.10.2025 08:54:49 EET | Pressmeddelande
Helsingfors stads grundskolor och läroanstalter på andra stadiet har infört en ny elektronisk tjänst, Hjälpknappen. Med den kan barn och unga enkelt få kontakt med skolans kuratorer, psykologer och hälsovårdare samt social- och hälsovårdens tjänster för unga. Tjänsten kom till efter önskemål av barnen och ungdomarna själva.
Apunappi ‒ kätevä tapa oppijoille ottaa yhteyttä opiskeluhuoltoon ja sote-palveluihin31.10.2025 08:54:39 EET | Tiedote
Helsingin kaupungin kouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa on otettu käyttöön uusi sähköinen palvelu, Apunappi. Lapset ja nuoret saavat sillä helposti yhteyden oman koulun kuraattoreihin, psykologeihin ja terveydenhoitajiin sekä nuorille tarkoitettuihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Palvelu sai alkunsa lasten ja nuorten omasta toiveesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme