Varsinais-Suomen ELY-keskus

Rävsundsbrons trafikljus tas ur bruk 11–14.11 och trafikdirigerare är på plats

Dela

I och med byggandet av den nya Rävsundsbron flyttas vägsträckningen på Pargassidan av Skärgårdsvägen (landsväg 180) till sin slutliga plats och på Pargassidan har en ny trafikförbindelse byggts till väntområdet för tunga fordon. Även trafikljusen kommer att flyttas till nya platser och under flyttningsarbetet är trafikljusen ur bruk på båda sidor om bron. Trafiken flyttas till den nya vägförbindelsen måndagen den 11 november och då inleds också flyttningen av trafikljusen. Trafikdirigerarna är på plats för att styra trafiken under flyttningen och installationen av trafikljusen 11–14.11.2024.

På grund av den nya vägsträckningen på Skärgårdsvägen måste även trafikljusen för trafikarrangemangen på Rävsundsbron flyttas på Pargassidan. Trafikljusen är ur bruk under flyttnings- och installationsarbetet. Eftersom trafikljusens funktion är kopplad till varandra både i S:t Karins och Pargas, är även trafikljusen på S:t Karinssidan ur bruk under flyttningen och installationen av ljusen på Pargassidan. När trafikljusen är ur bruk kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken på båda sidorna om bron. Väntområdena för tung trafik används normalt.

Flyttningen av trafikljusen inleds måndagen den 11 november på morgonen när trafiken flyttas till den nya vägförbindelsen. Trafikdirigerarna finns vid väntområdena för tunga fordon samt på bron. Trafikdirigeraren på bron informerar dem som styr väntområdena i båda ändarna om när ett tungt fordon som kommer från en annan riktning får köra. Trafikdirigerarna är på plats kl. 06–22. Största delen av de tunga transporterna sker under denna tidsperiod. Nattetid finns det färre transporter och risken för att möta tunga fordon på bron är liten.  Flyttningen och installationen av trafikljusen slutförs torsdagen den 14 november.

I och med den nya vägsträckningen var man tvungen att bygga en ny trafikförbindelse i väntområdet för tunga fordon på Pargassidan. Den nya infartsanslutningen till väntområdet blir smalare än den som finns just nu, vilket innebär att tunga fordon måste sakta ner ännu mer innan de svänger. Dessutom finns det höjdskillnader mellan den nya vägsträckningen och väntområdet, vilket innebär att trafiken går längs en relativt brant nedförsbacke från den nya vägförbindelsen till väntområdet.

Av kostnadsskäl kom man fram till denna lösning, när man bedömde att en nedförsbacke inte utgör någon särskild trafiksäkerhetsrisk. På vintern sköts långtradarparkeringens förbindelse med effektiverat vinterunderhåll. På långtradarparkeringen finns det mer sällan flera tunga fordon samtidigt, förbindelsen är enkelriktad och det finns ingen annan trafik.

Rävsundsbrons skick

Rävsundsbrons skick följs upp kontinuerligt och den senaste inspektionen gjordes i september. Ingen dramatisk försämring har observerats i brons skick, men skadorna på bron framskrider så småningom och hela tiden. Man strävar i mån av möjlighet efter att reparera de observerade problempunkterna, bland annat strävar man efter att förhindra att regnvatten kommer in i brons kritiska stålkonstruktioner genom reparationsåtgärder. Bron har dock nått slutet av sin livscykel och till exempel rostbildning kan inte förhindras helt.

Brons skick är under kontroll, men det är ännu över ett år innan den nya bron blir klar. Det är oerhört viktigt att trafikbegränsningarna följs för att man inte ska behöva öka dem. Utöver möten av tunga fordon orsakar även underlåtenhet att iaktta avståndsbegränsningen en för stor belastning på bron. Till exempel observerades nyligen i mätresultaten en tydlig topp i brons böjningar och situationen berodde på att två tunga fordon körde efter varandra utan att hålla ett tillräckligt avstånd. Ingetdera fordonet hade överlast, men den sammanlagda vikten av fordonen som körde nära varandra orsakade en för stor belastning på bron.

Polisen skärper också övervakningen av att trafikbegränsningarna följs. 

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020600

Nyckelord

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote

ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.

Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye