HSL panostaa tulevina vuosina houkuttelevaan joukkoliikenteeseen
HSL:n talouden näkymät ovat vaikeita myös tulevina vuosina, vaikka matkustajamäärämme ovat jatkaneet kasvuaan vuoden 2024 aikana. Pyrimme tekemään joukkoliikenteestä houkuttelevampaa kustannustehokkaasti. Joukkoliikenteen tulevia vuosia käsitellään vuosien 2025–2027 toiminta- ja taloussuunnitelmassa, jonka hyväksymistä HSL:n hallitus ehdotti yhtymäkokoukselle.
Vuosi 2025 on nykyisen strategiakautemme (2022–2025) viimeinen vuosi. Matkustajamäärissä päivitetty tavoitteemme on, että ensi vuonna HSL:n liikennevälineisiin noustaan 384 miljoonaa kertaa. Vuonna 2024 arvioimme nousijamäärän olevan 362 miljoonaa. Pyrimme kasvattamaan nousijamääriämme kohdennetuilla, asiakasymmärrykseen perustuvilla kasvutoimenpiteillä hinnoitteluun, markkinointiin, personoituihin palveluihin ja parannuksilla palvelutasoon ja asiakaskokemukseen. Kehitämme myös digitaalisia palveluitamme ja haemme kasvua muun muassa lähimaksusta ja muista lipputuotteista.
Vaikka paine lippujen hintojen korotukselle on huomattavasti suurempi, teemme vuodenvaihteessa noin kahdeksan prosentin korotuksen lippujen hintoihin. Tällä korotuksella pystymme arviomme mukaan vielä pitämään joukkoliikenteen kilpailukykyisenä.
Liikenteessä tulemme tarkastelemaan palvelutasoamme useilla eri alueilla ja kohdistamaan parempaa palvelua sinne, missä joukkoliikenteelle olisi käyttäjiä. Varaudumme suunnittelukaudella myös raitioliikenteen vuorovälien tihentämiseen työmaiden hellitettyä. Myös metrossa varaudumme kohdennettuihin palveluparannuksiin. Suunnittelukauden aikana työmaat eri puolilla HSL-aluetta aiheuttavat kuitenkin merkittävää haittaa liikenteelle, joten tarjoamme myös korvaavaa liikennettä poikkeusten aikana.
Päästöttömän joukkoliikenteen tavoitteen olemme saavuttamassa ensi vuonna, ja alitamme vuoden 2010 päästöjen tason 90 prosentilla. Jo puolet bussiliikenteestämme kulkee sähköllä.
Toimintamenot ovat kasvussa
HSL:n menojen vuonna 2025 lasketaan olevan 964,5 miljoonaa euroa. Se on 67,5 miljoonaa euroa (7,5 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2024 ennuste. Vuonna 2026 toimintamenojen arvioidaan olevan 972,2 miljoonaa euroa.
Menojamme kasvattavat operointikustannusten sekä kunnille maksettavien joukkoliikenneinfrastruktuurin käyttökorvausten kasvu. Operointikustannuksia kasvattavat erityisesti raitioliikenteen varikkokustannukset, raitiolinja 13 sekä pikaratikka 15. Infrakorvausten arvioidaan muodostavan toimintamenoistamme vuonna 2025 ennätyksellisen korkeat 236,2 miljoonaa euroa, ja summa kasvaa tulevina vuosina entisestään. Vuonna 2010 ne olivat 59,1 miljoonaa euroa.
Toimintatulojen arvioidaan vuonna 2025 olevan 941,1 miljoonaa euroa, mikä on 73,5 miljoonaa euroa (8,5 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2024 ennuste. Toimintatuloista 43,3 prosenttia on lipputuloja ja 53,8 prosenttia kuntaosuuksia.
Toiminta- ja taloussuunnitelma perustuu tavoitteeseen, jossa matkustajamäärä on 384 miljoonaa nousua vuonna 2025, mikä on noin 13 miljoonaa vähemmän kuin vuoden 2019 matkustajamäärä (397 miljoonaa nousua). Lipputuloja tavoittelemme yhteensä 408,0 miljoonaa euroa. Se on 38,0 miljoonaa euroa (10,3 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2024 ennuste.
Yhteyshenkilöt
HSL Viestintä
Puh:040 163 2818viestinta@hsl.fiHelsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.202426.11.2024 10:46:47 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 26. marraskuuta 2024 ja päätti seuraavista asioista.
Kaupunkipyörien käyttöajan pidentäminen koettiin merkittävänä parannuksena palveluun5.11.2024 10:17:50 EET | Tiedote
Kysyimme lokakuussa kaupunkipyörien käyttäjiltä mielipiteitä kuluneesta kaudesta 2024. Helsingin ja Espoon asiakaskyselyyn vastasi 5 260 kaupunkipyörien käyttäjäksi rekisteröitynyttä asiakasta. Vantaan kyselyyn vastasi puolestaan 738 asiakasta.
HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.202429.10.2024 12:49:22 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 29. lokakuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Nina Suomalainen aloittaa Matias Pajulan tilalla HSL:n hallituksen puheenjohtajana29.10.2024 11:26:03 EET | Tiedote
Ylimääräinen yhtymäkokous valitsi tiistaina 29.10. Nina Suomalaisen HSL:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi Matias Pajulan tilalle.
HSL perustaa uuden E-vyöhykkeen Tuusulan ja Sipoon pohjoisosiin sekä Järvenpäähän29.10.2024 10:55:41 EET | Tiedote
HSL ottaa käyttöön vuoden 2025 aikana uuden E-vyöhykkeen, johon kuuluvat Tuusulan ja Sipoon pohjoisosat sekä Järvenpää. Alueet ovat aiemmin kuuluneet D-vyöhykkeeseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme