Kela/FPA

Kela selvittää marraskuussa, miten hyvin se palvelee työnantaja-asiakkaitaan

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi)

Kela laatii joka kolmas vuosi kyselyn työnantajille ja työnantajien palkka- ja Kela-asioita hoitaville asiantuntijoille. Kysely on tarkoitettu myös henkilöstöasiantuntijoille, työkykyjohtajille ja Kela-asiointiin liittyvien prosessien kehittäjille. Tänä vuonna verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024.

Kelan verkkokyselyssä selvitetään, miten työnantajien Kela-asioita hoitavat asiantuntijat ja asiointiin liittyvien prosessien kehittäjät kokevat Kelan palvelut. Kela toivoo myös ideoita, miten palveluja voisi kehittää vastaamaan paremmin työnantajien tarpeita. Kela käyttää työnantaja-asiakkailtaan kerättyä tietoa verkkoasioinnin, asiakaspalvelun, verkkosivujen ja viestinnän kehittämiseen.  

Kyselyyn voi osallistua tästä. Verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024. Vastaaminen vie noin 10 minuuttia. Kysely on laadittu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.  

Työnantajat hoitavat satojentuhansien työntekijöiden Kela-asioita  

Vuosittain noin 70 000 työnantajaa asioi Kelan kanssa ja hoitaa noin 430 000 työntekijän Kela-asioita.   

– Työnantajat ovat Kelan merkittävä asiakasryhmä. Useimmat työnantajat maksavat palkkaa työntekijöidensä sairauspoissaolojen ja perhevapaiden alkuvaiheessa ja hakevat tältä ajalta Kelan tukia työnantajalle. Tämä helpottaa työntekijöitä tilanteissa, joissa voi olla kyse suurista elämänmuutoksista, kertoo erityisasiantuntija Leila Koskela Kelasta.   

Työnantajat voivat hakea työntekijöidensä poissaoloajalta sairauspäivärahoja, vanhempainpäivärahoja, kuntoutusrahaa, vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta. Lisäksi työnantajat voivat hakea korvauksia työterveyshuollon kustannuksista. Työnantajat voivat myös hakea työntekijöilleen työkykyä ylläpitävää Kelan Kiila-kuntoutusta.             

Työnantajat ovat olleet tyytyväisiä Kelan palveluihin  

Kela kysyi työnantaja-asiakkaiden kokemuksia palveluistaan edellisen kerran vuonna 2021. Tuolloin työnantajat olivat melko tyytyväisiä Kelan palveluihin. Työnantajien mielestä tuet käsitellään sujuvasti ja asiakaspalvelusta saa hyvin apua. Sähköisiin palveluihin esitettiin parannusehdotuksia.  

– Tänä vuonna olemme panostaneet erityisesti asiointipalveluiden kehittämiseen. Työnantajan asiointipalvelu uudistuu joulukuun alussa, ja sitä on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa. Samalla olemme kehittäneet etuuksien hakemista tulorekisterissä yhdessä Verohallinnon Tulorekisteriyksikön, ohjelmistotalojen ja työnantajien edustajien kanssa, sanoo kehittämisen asiantuntija Hanne Oinonen Kelasta. 

Lue lisää 

Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen 

Työnantaja-asioita hoitavat ovat tyytyväisiä Kelan palveluihin  

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

FPA:s service för samarbetspartners i ärenden som gäller utkomststöd förändras den 19.5.2025 – de regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer29.4.2025 09:19:51 EEST | Pressmeddelande

Servicen för socialtjänsten och serviceproducenter i ärenden som gäller utkomststöd förändras. De regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer från och med den 19.5.2025. Tjänsten kommer att vara öppen vardagar kl. 9–15. I brådskande utkomststödsärenden är tjänsten öppen till kl. 16.

Kelan toimeentulotuen palvelu kumppaneille muuttuu 19.5.2025 – alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla29.4.2025 09:19:51 EEST | Tiedote

Toimeentulotuen palvelu sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille muuttuu. Aiemmin käytössä olleet alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla 19.5.2025 alkaen. Palvelua saa jatkossa arkipäivisin klo 9–15. Kiireelliseen toimeentulotukeen liittyvissä asiakastilanteissa palvelua saa klo 16 asti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye