Kela selvittää marraskuussa, miten hyvin se palvelee työnantaja-asiakkaitaan
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela laatii joka kolmas vuosi kyselyn työnantajille ja työnantajien palkka- ja Kela-asioita hoitaville asiantuntijoille. Kysely on tarkoitettu myös henkilöstöasiantuntijoille, työkykyjohtajille ja Kela-asiointiin liittyvien prosessien kehittäjille. Tänä vuonna verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024.
Kelan verkkokyselyssä selvitetään, miten työnantajien Kela-asioita hoitavat asiantuntijat ja asiointiin liittyvien prosessien kehittäjät kokevat Kelan palvelut. Kela toivoo myös ideoita, miten palveluja voisi kehittää vastaamaan paremmin työnantajien tarpeita. Kela käyttää työnantaja-asiakkailtaan kerättyä tietoa verkkoasioinnin, asiakaspalvelun, verkkosivujen ja viestinnän kehittämiseen.
Kyselyyn voi osallistua tästä. Verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024. Vastaaminen vie noin 10 minuuttia. Kysely on laadittu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Työnantajat hoitavat satojentuhansien työntekijöiden Kela-asioita
Vuosittain noin 70 000 työnantajaa asioi Kelan kanssa ja hoitaa noin 430 000 työntekijän Kela-asioita.
– Työnantajat ovat Kelan merkittävä asiakasryhmä. Useimmat työnantajat maksavat palkkaa työntekijöidensä sairauspoissaolojen ja perhevapaiden alkuvaiheessa ja hakevat tältä ajalta Kelan tukia työnantajalle. Tämä helpottaa työntekijöitä tilanteissa, joissa voi olla kyse suurista elämänmuutoksista, kertoo erityisasiantuntija Leila Koskela Kelasta.
Työnantajat voivat hakea työntekijöidensä poissaoloajalta sairauspäivärahoja, vanhempainpäivärahoja, kuntoutusrahaa, vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta. Lisäksi työnantajat voivat hakea korvauksia työterveyshuollon kustannuksista. Työnantajat voivat myös hakea työntekijöilleen työkykyä ylläpitävää Kelan Kiila-kuntoutusta.
Työnantajat ovat olleet tyytyväisiä Kelan palveluihin
Kela kysyi työnantaja-asiakkaiden kokemuksia palveluistaan edellisen kerran vuonna 2021. Tuolloin työnantajat olivat melko tyytyväisiä Kelan palveluihin. Työnantajien mielestä tuet käsitellään sujuvasti ja asiakaspalvelusta saa hyvin apua. Sähköisiin palveluihin esitettiin parannusehdotuksia.
– Tänä vuonna olemme panostaneet erityisesti asiointipalveluiden kehittämiseen. Työnantajan asiointipalvelu uudistuu joulukuun alussa, ja sitä on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa. Samalla olemme kehittäneet etuuksien hakemista tulorekisterissä yhdessä Verohallinnon Tulorekisteriyksikön, ohjelmistotalojen ja työnantajien edustajien kanssa, sanoo kehittämisen asiantuntija Hanne Oinonen Kelasta.
Lue lisää
Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen
Työnantaja-asioita hoitavat ovat tyytyväisiä Kelan palveluihin
Yhteyshenkilöt
Leila A. Koskela,ErityisasiantuntijaKela
Puh:050 5516245leila.a.koskela@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme