Kela/FPA

Kela selvittää marraskuussa, miten hyvin se palvelee työnantaja-asiakkaitaan

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi)

Kela laatii joka kolmas vuosi kyselyn työnantajille ja työnantajien palkka- ja Kela-asioita hoitaville asiantuntijoille. Kysely on tarkoitettu myös henkilöstöasiantuntijoille, työkykyjohtajille ja Kela-asiointiin liittyvien prosessien kehittäjille. Tänä vuonna verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024.

Kelan verkkokyselyssä selvitetään, miten työnantajien Kela-asioita hoitavat asiantuntijat ja asiointiin liittyvien prosessien kehittäjät kokevat Kelan palvelut. Kela toivoo myös ideoita, miten palveluja voisi kehittää vastaamaan paremmin työnantajien tarpeita. Kela käyttää työnantaja-asiakkailtaan kerättyä tietoa verkkoasioinnin, asiakaspalvelun, verkkosivujen ja viestinnän kehittämiseen.  

Kyselyyn voi osallistua tästä. Verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024. Vastaaminen vie noin 10 minuuttia. Kysely on laadittu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.  

Työnantajat hoitavat satojentuhansien työntekijöiden Kela-asioita  

Vuosittain noin 70 000 työnantajaa asioi Kelan kanssa ja hoitaa noin 430 000 työntekijän Kela-asioita.   

– Työnantajat ovat Kelan merkittävä asiakasryhmä. Useimmat työnantajat maksavat palkkaa työntekijöidensä sairauspoissaolojen ja perhevapaiden alkuvaiheessa ja hakevat tältä ajalta Kelan tukia työnantajalle. Tämä helpottaa työntekijöitä tilanteissa, joissa voi olla kyse suurista elämänmuutoksista, kertoo erityisasiantuntija Leila Koskela Kelasta.   

Työnantajat voivat hakea työntekijöidensä poissaoloajalta sairauspäivärahoja, vanhempainpäivärahoja, kuntoutusrahaa, vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta. Lisäksi työnantajat voivat hakea korvauksia työterveyshuollon kustannuksista. Työnantajat voivat myös hakea työntekijöilleen työkykyä ylläpitävää Kelan Kiila-kuntoutusta.             

Työnantajat ovat olleet tyytyväisiä Kelan palveluihin  

Kela kysyi työnantaja-asiakkaiden kokemuksia palveluistaan edellisen kerran vuonna 2021. Tuolloin työnantajat olivat melko tyytyväisiä Kelan palveluihin. Työnantajien mielestä tuet käsitellään sujuvasti ja asiakaspalvelusta saa hyvin apua. Sähköisiin palveluihin esitettiin parannusehdotuksia.  

– Tänä vuonna olemme panostaneet erityisesti asiointipalveluiden kehittämiseen. Työnantajan asiointipalvelu uudistuu joulukuun alussa, ja sitä on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa. Samalla olemme kehittäneet etuuksien hakemista tulorekisterissä yhdessä Verohallinnon Tulorekisteriyksikön, ohjelmistotalojen ja työnantajien edustajien kanssa, sanoo kehittämisen asiantuntija Hanne Oinonen Kelasta. 

Lue lisää 

Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen 

Työnantaja-asioita hoitavat ovat tyytyväisiä Kelan palveluihin  

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande

Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye