Kela selvittää marraskuussa, miten hyvin se palvelee työnantaja-asiakkaitaan
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela laatii joka kolmas vuosi kyselyn työnantajille ja työnantajien palkka- ja Kela-asioita hoitaville asiantuntijoille. Kysely on tarkoitettu myös henkilöstöasiantuntijoille, työkykyjohtajille ja Kela-asiointiin liittyvien prosessien kehittäjille. Tänä vuonna verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024.
Kelan verkkokyselyssä selvitetään, miten työnantajien Kela-asioita hoitavat asiantuntijat ja asiointiin liittyvien prosessien kehittäjät kokevat Kelan palvelut. Kela toivoo myös ideoita, miten palveluja voisi kehittää vastaamaan paremmin työnantajien tarpeita. Kela käyttää työnantaja-asiakkailtaan kerättyä tietoa verkkoasioinnin, asiakaspalvelun, verkkosivujen ja viestinnän kehittämiseen.
Kyselyyn voi osallistua tästä. Verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024. Vastaaminen vie noin 10 minuuttia. Kysely on laadittu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Työnantajat hoitavat satojentuhansien työntekijöiden Kela-asioita
Vuosittain noin 70 000 työnantajaa asioi Kelan kanssa ja hoitaa noin 430 000 työntekijän Kela-asioita.
– Työnantajat ovat Kelan merkittävä asiakasryhmä. Useimmat työnantajat maksavat palkkaa työntekijöidensä sairauspoissaolojen ja perhevapaiden alkuvaiheessa ja hakevat tältä ajalta Kelan tukia työnantajalle. Tämä helpottaa työntekijöitä tilanteissa, joissa voi olla kyse suurista elämänmuutoksista, kertoo erityisasiantuntija Leila Koskela Kelasta.
Työnantajat voivat hakea työntekijöidensä poissaoloajalta sairauspäivärahoja, vanhempainpäivärahoja, kuntoutusrahaa, vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta. Lisäksi työnantajat voivat hakea korvauksia työterveyshuollon kustannuksista. Työnantajat voivat myös hakea työntekijöilleen työkykyä ylläpitävää Kelan Kiila-kuntoutusta.
Työnantajat ovat olleet tyytyväisiä Kelan palveluihin
Kela kysyi työnantaja-asiakkaiden kokemuksia palveluistaan edellisen kerran vuonna 2021. Tuolloin työnantajat olivat melko tyytyväisiä Kelan palveluihin. Työnantajien mielestä tuet käsitellään sujuvasti ja asiakaspalvelusta saa hyvin apua. Sähköisiin palveluihin esitettiin parannusehdotuksia.
– Tänä vuonna olemme panostaneet erityisesti asiointipalveluiden kehittämiseen. Työnantajan asiointipalvelu uudistuu joulukuun alussa, ja sitä on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa. Samalla olemme kehittäneet etuuksien hakemista tulorekisterissä yhdessä Verohallinnon Tulorekisteriyksikön, ohjelmistotalojen ja työnantajien edustajien kanssa, sanoo kehittämisen asiantuntija Hanne Oinonen Kelasta.
Lue lisää
Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen
Työnantaja-asioita hoitavat ovat tyytyväisiä Kelan palveluihin
Yhteyshenkilöt
Leila A. Koskela,ErityisasiantuntijaKela
Puh:050 5516245leila.a.koskela@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Lasse Lehtonen valdes till generaldirektör för FPA29.4.2025 16:51:38 EEST | Pressmeddelande
Folkpensionsanstaltens fullmäktigeledamöter har valt diagnostikdirektör, medicine och juris doktor Lasse Lehtonen till nästa generaldirektör för FPA. Valet av Lehtonen stöddes av 7 av totalt 12 fullmäktigeledamöter.
Kelan pääjohtajaksi valittiin Lasse Lehtonen29.4.2025 16:51:38 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan valtuutetut ovat valinneet diagnostiikkajohtaja, lääketieteen ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtosen Kelan seuraavaksi pääjohtajaksi. Lehtosen valintaa kannatti 7 kaikkiaan 12 valtuutetusta.
FPA:s service för samarbetspartners i ärenden som gäller utkomststöd förändras den 19.5.2025 – de regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer29.4.2025 09:19:51 EEST | Pressmeddelande
Servicen för socialtjänsten och serviceproducenter i ärenden som gäller utkomststöd förändras. De regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer från och med den 19.5.2025. Tjänsten kommer att vara öppen vardagar kl. 9–15. I brådskande utkomststödsärenden är tjänsten öppen till kl. 16.
Kelan toimeentulotuen palvelu kumppaneille muuttuu 19.5.2025 – alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla29.4.2025 09:19:51 EEST | Tiedote
Toimeentulotuen palvelu sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille muuttuu. Aiemmin käytössä olleet alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla 19.5.2025 alkaen. Palvelua saa jatkossa arkipäivisin klo 9–15. Kiireelliseen toimeentulotukeen liittyvissä asiakastilanteissa palvelua saa klo 16 asti.
Närmare information för medierna om mötet för val av ny generaldirektör för FPA29.4.2025 08:42:13 EEST | Pressmeddelande
FPA:s fullmäktige väljer vid sitt möte i dag 29.4 en ny generaldirektör för FPA. Mötet hålls i riksdagen från kl. 16.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme