Kreatelle yli 9 miljoonan urakka: Kokemäenjoen Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusiminen käynnistyy
Kreate on allekirjoittanut yli 9 miljoonan euron sopimuksen Väyläviraston kanssa Kokemäenjoen ylittävien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimisesta. Valtatiellä 11 Porin ja Ulvilan alueella sijaitsevat sillat ovat tulleet elinkaarensa päähän, eivätkä ne täytä nykyvaatimuksia. Kreate aloittaa uusien siltojen rakentamisen marraskuun alussa.

Kreaten voittaman Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimishankkeen molemmat sillat on rakennettu 1950-luvulla, eivätkä ne täytä enää nykyisiä kantavuusvaatimuksia.
– Valtatien liikennemäärä siltapaikoilla on keskimäärin noin 7 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenneturvallisuuden ja yleisen liikenteen nykyvaatimusten täyttämiseksi on siltojen uusiminen nyt ajankohtaista, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Kari Partiainen.
Uudet sillat rakennetaan nykyisten siltojen paikalle, joten ensin Kreate rakentaa Kokemäenjoen ja sen haaran Kirkkojuovan yli väliaikaiset sillat nykyisten siltojen viereen.
– Väliaikaiset sillat toimivat kiertoreittinä liikenteelle uusien siltojen rakentamisen ajan. Aloitamme työt paalutuksilla, joiden varaan toteutamme väliaikaiset sillat, kertoo kohteen projektipäällikkö Ville Lehtonen Kreatelta.
Koiviston uusi silta tulee olemaan 120 metriä pitkä liittorakenteinen teräksinen jatkuva palkkisilta ja Pikkuhaaran silta 60 metriä pitkä jännitetty betoninen jatkuva ulokepalkkisilta. Molemmat sillat rakennetaan 15,3 metriä leveiksi. Niiden alituskorkeudet ja virtausaukot pysyvät samanlaisina kuin vanhoissa silloissa.
Hanke käynnistyy marraskuun ensimmäisellä viikolla – vanhat sillat kierrätetään
Hankealueen pohjaolosuhteet ovat pehmeät, mikä tuo lisähaastetta hankkeelle. Kreate aikoo taklata pehmeää pengertä kustannustehokkailla ratkaisuilla ja rakentamisen menetelmillä, kuten ylimääräisellä ponttiseinällä.
– Siltaan suunnitellut 70-metriset putkipaalut ovat pohjaolosuhteet huomioon ottaen yksi vaativimmista työvaiheista. Sillan rakentaminen virtaavaan vesistöön on aina astetta mielenkiintoisempaa, etenkin tulevana keväänä jäiden lähteminen ja mahdolliset tulvat pitää huomioida tämän kohteen työsuunnittelussa, Lehtonen avaa.
Kreate on suunnitellut hyödyntää rakentamisessa myös vanhan sillan materiaalit.
– Kun olemme saaneet vanhat sillat purettua, hyödynnämme niiden materiaalit uusiokäytössä. Siltojen purkubetonin hyödynnämme paalulaatan päälle tulevien penkereiden rakentamisessa. Toimitamme myös vanhojen siltojen teräsrakenteet ja harjateräkset pois, jotta ne voidaan sulattaa uusiokäyttöön, Lehtonen kertoo.
Hankkeen tilaajana ovat Väylävirasto. Urakan arvo on noin 9,3 miljoonaa euroa ja se kirjataan Kreaten tilauskantaan marraskuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville LehtonenProjektipäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 764 6520ville.lehtonen@kreate.fiKari PartiainenProjektipäällikköVäylävirasto
Puh:+358 29 534 3580kari.partiainen@vayla.fiKuvat


Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kotimainen nivelpuominosturi mullistaa nostotyöt rautateillä – Kreaten modernisoima kone on tiettävästi ainoa laatuaan4.9.2025 11:48:01 EEST | Tiedote
Rautatieympäristön vaativiin ja raskaisiin nostotöihin on tullut kaivattu vahvistus, kun infratoimija Kreate kehitti ja rakensi täysin uudenlaisen nivelpuominosturin. Taittopuomillinen jopa 108 tonnin nostovoiman ratanosturi on ainoa laatuaan Suomessa ja tiettävästi koko maailmassa. Se ei ainoastaan tehosta ratatyömaiden toimintaa, vaan tarjoaa myös apuvoimia radalla tapahtuneiden onnettomuuksien raivaustöihin.
Kreate kunnostaa Tikkuraitin Vantaalla – urakan arvo noin 8 miljoonaa euroa12.8.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Vuosien saatossa yleisilmeeltään varjoisaksi muuttunut Tikkuraitti on yksi Vantaan Tikkurilan merkittävimmistä ja vilkkaimmista kävelykaduista. Savipohjan päälle 1980-luvulla rakennettu kävelykatu on ajan myötä painunut, ja kuoppaiseksi muuttunut katu kerää sateella paljon vesialueita. Nyt Kreate on allekirjoittanut noin kahdeksan miljoonan euron sopimuksen Vantaan kaupungin kanssa Tikkuraitin ja Orvokkitien kunnostamisesta. Kreate kirjaa urakkasumman kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaansa.
Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.
Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote
Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.
Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote
Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme