Finnair ja DNA laajentavat yhteistyötään — vastuullinen elinkaaripalvelu koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita
Finnairin ja DNA:n yhteistyö laajenee kattamaan DNA:n Palvelulaitteen (Device as a Service, DaaS) eli päätelaitteita koskevat elinkaaripalvelut. Yhteistyö koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita. DNA:n tarjoamat elinkaaripalvelut varmistavat, että laitteet toimivat moitteettomasti ja ne tyhjennetään käyttöajan jälkeen tietoturvallisesti. Uusien laitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron, minkä ansiosta Finnairin henkilöstö saa laitetuen myös ulkomailla.

Finnairin ja DNA:n yhteistyö laajenee kattamaan DNA:n Palvelulaitteen (Device as a Service, DaaS) eli päätelaitteita koskevat elinkaaripalvelut. Yhteistyö koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita. DNA:n tarjoamat elinkaaripalvelut varmistavat, että laitteet toimivat moitteettomasti ja ne tyhjennetään käyttöajan jälkeen tietoturvallisesti. Uusien laitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron, minkä ansiosta Finnairin henkilöstö saa laitetuen myös ulkomailla.
Finnair on jo aiemmin siirtänyt viestintä- ja verkkoratkaisunsa DNA:lle. DNA toimittaa Finnairille globaalit viestintäratkaisut sekä uuden sukupolven verkkoratkaisut. DNA Palvelulaite täydentää Finnairille tarjottavaa kattavaa kokonaispalvelua entisestään. Yhtiön henkilöstö liikkuu paljon, ja toimivat mobiililaitteet ovat avainasemassa Finnairin asiakkaiden palvelemisessa. DNA:n tarjoamat päätelaitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron.
DNA Palvelulaite (DaaS) on mobiililaitteiden hankintamalli, joka tarjoaa vaihtoehdon kertamaksulaitteille ja maksuaikasopimuslaitteille. Palvelulaitemallissa asiakas saa yhdellä kuukausimaksulla käyttöönsä haluamansa mobiililaitteet elinkaaripalveluineen, kuten esimerkiksi huoltopalvelut vaihto- tai lainalaitteella, laajennetun takuun, lasiturvan sekä laitteiden rekisteröinnin sopimuskauden ajaksi.
Sopimuskauden päättyessä asiakas voi joko palauttaa tai lunastaa laitteen. Palautuksen yhteydessä varmistetaan myös laitteen tietoturvallinen tyhjennys. DNA:n asiakkaat voivat valita itselleen joko vakioidun tai modulaarisen palvelulaitemallin. Vakioidussa palvelulaitemallissa olemme valmiiksi valikoineet asiakkaille suosituimmat elinkaaripalvelut laitteen yhteyteen, ja se sisältää tietyt kaikille samat palvelut. Modulaarinen palvelulaitemalli on puolestaan räätälöitävissä kunkin asiakkaan tarpeisiin. Tällöin asiakas voi jättää joitakin komponentteja pois, ja keskittyä itselleen olennaisimpiin palveluihin ilman, että asiakkaalle ylimääräisistä palveluista koituu kustannuksia.
“DNA:n modulaarinen palvelulaitemalli mahdollisti sen, että pystyimme valitsemaan tarpeisiimme parhaiten sopivat mobiililaitepalvelut. Suunnittelimme yhdessä DNA:n kanssa juuri meidän organisaatiollemme sopivan palvelumallin. Kustannuksia on helppo hallita, koska ne ovat ennakoitavissa ja läpinäkyviä koko sopimuskauden ajan, ja laitteet tyhjennetään tietoturvallisesti ja kierrätetään asianmukaisesti sopimuskauden lopuksi. Lisäksi Finnairin henkilöstö pääsee tarkastelemaan hankkimiamme palveluja DNA Business -sovelluksen avulla. Päätelaitteiden hankkiminen palveluna on vastuullinen valinta, sillä tällöin laitteen koko elinkaari tulee huomioiduksi", sanoo Finnairissa yhteisistä alustoista vastaava johtaja Tiina Flytström.
”Olemme kehittäneet palvelujamme vastaamaan asiakkaidemme liiketoimintatarpeisiin kotimaassa, Pohjoismaissa ja globaalisti, ja iloitsemme Finnairin kanssa viime vuonna aloittamamme yhteistyön laajentumisesta myös mobiililaitteiden elinkaaripalveluihin. Näin voimme rakentaa Finnairille laajan palvelukokonaisuuden, joka vastaa heidän liiketoimintatarpeisiinsa ja palvelee heitä myös tulevaisuudessa”, sanoo DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund.
Lisätietoja:
DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund, puh. 044 044 7779, mari.eklund@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Finnairin viestintä, puh. 09 818 4020, comms@finnair.com
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Lennämme yli sataan kohteeseen Suomessa, Euroopassa, Lähi-idässä, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi lentoja Lappiin vuoden ympäri. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 14 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä
Avainsanat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme