DNA Oyj

Finnair ja DNA laajentavat yhteistyötään — vastuullinen elinkaaripalvelu koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita

Jaa

Finnairin ja DNA:n yhteistyö laajenee kattamaan DNA:n Palvelulaitteen (Device as a Service, DaaS) eli päätelaitteita koskevat elinkaaripalvelut. Yhteistyö koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita. DNA:n tarjoamat elinkaaripalvelut varmistavat, että laitteet toimivat moitteettomasti ja ne tyhjennetään käyttöajan jälkeen tietoturvallisesti. Uusien laitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron, minkä ansiosta Finnairin henkilöstö saa laitetuen myös ulkomailla.

Finnair ja DNA laajentavat yhteistyötään — vastuullinen elinkaaripalvelu koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita
Finnair ja DNA laajentavat yhteistyötään — vastuullinen elinkaaripalvelu koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita

Finnairin ja DNA:n yhteistyö laajenee kattamaan DNA:n Palvelulaitteen (Device as a Service, DaaS) eli päätelaitteita koskevat elinkaaripalvelut. Yhteistyö koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita. DNA:n tarjoamat elinkaaripalvelut varmistavat, että laitteet toimivat moitteettomasti ja ne tyhjennetään käyttöajan jälkeen tietoturvallisesti. Uusien laitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron, minkä ansiosta Finnairin henkilöstö saa laitetuen myös ulkomailla.

Finnair on jo aiemmin siirtänyt viestintä- ja verkkoratkaisunsa DNA:lle. DNA toimittaa Finnairille globaalit viestintäratkaisut sekä uuden sukupolven verkkoratkaisut. DNA Palvelulaite täydentää Finnairille tarjottavaa kattavaa kokonaispalvelua entisestään. Yhtiön henkilöstö liikkuu paljon, ja toimivat mobiililaitteet ovat avainasemassa Finnairin asiakkaiden palvelemisessa. DNA:n tarjoamat päätelaitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron.

DNA Palvelulaite (DaaS) on mobiililaitteiden hankintamalli, joka tarjoaa vaihtoehdon kertamaksulaitteille ja maksuaikasopimuslaitteille. Palvelulaitemallissa asiakas saa yhdellä kuukausimaksulla käyttöönsä haluamansa mobiililaitteet elinkaaripalveluineen, kuten esimerkiksi huoltopalvelut vaihto- tai lainalaitteella, laajennetun takuun, lasiturvan sekä laitteiden rekisteröinnin sopimuskauden ajaksi.

Sopimuskauden päättyessä asiakas voi joko palauttaa tai lunastaa laitteen. Palautuksen yhteydessä varmistetaan myös laitteen tietoturvallinen tyhjennys. DNA:n asiakkaat voivat valita itselleen joko vakioidun tai modulaarisen palvelulaitemallin. Vakioidussa palvelulaitemallissa olemme valmiiksi valikoineet asiakkaille suosituimmat elinkaaripalvelut laitteen yhteyteen, ja se sisältää tietyt kaikille samat palvelut. Modulaarinen palvelulaitemalli on puolestaan räätälöitävissä kunkin asiakkaan tarpeisiin. Tällöin asiakas voi jättää joitakin komponentteja pois, ja keskittyä itselleen olennaisimpiin palveluihin ilman, että asiakkaalle ylimääräisistä palveluista koituu kustannuksia.

“DNA:n modulaarinen palvelulaitemalli mahdollisti sen, että pystyimme valitsemaan tarpeisiimme parhaiten sopivat mobiililaitepalvelut. Suunnittelimme yhdessä DNA:n kanssa juuri meidän organisaatiollemme sopivan palvelumallin. Kustannuksia on helppo hallita, koska ne ovat ennakoitavissa ja läpinäkyviä koko sopimuskauden ajan, ja laitteet tyhjennetään tietoturvallisesti ja kierrätetään asianmukaisesti sopimuskauden lopuksi. Lisäksi Finnairin henkilöstö pääsee tarkastelemaan hankkimiamme palveluja DNA Business -sovelluksen avulla. Päätelaitteiden hankkiminen palveluna on vastuullinen valinta, sillä tällöin laitteen koko elinkaari tulee huomioiduksi", sanoo Finnairissa yhteisistä alustoista vastaava johtaja Tiina Flytström.

”Olemme kehittäneet palvelujamme vastaamaan asiakkaidemme liiketoimintatarpeisiin kotimaassa, Pohjoismaissa ja globaalisti, ja iloitsemme Finnairin kanssa viime vuonna aloittamamme yhteistyön laajentumisesta myös mobiililaitteiden elinkaaripalveluihin. Näin voimme rakentaa Finnairille laajan palvelukokonaisuuden, joka vastaa heidän liiketoimintatarpeisiinsa ja palvelee heitä myös tulevaisuudessa”, sanoo DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund.

Lisätietoja:

DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund, puh. 044 044 7779, mari.eklund@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Finnairin viestintä, puh. 09 818 4020, comms@finnair.com

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Lennämme yli sataan kohteeseen Suomessa, Euroopassa, Lähi-idässä, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi lentoja Lappiin vuoden ympäri.  Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 14 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä

Avainsanat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Onko 9%&GR hyvä salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvistä salasanakäytännöistä maailman salasanapäivän aattona30.4.2025 08:55:00 EEST | Tiedote

Torstaina 1.5.2025 vietetään vapun lisäksi maailman salasanapäivää, jonka tarkoitus on muistuttaa paremmista salasanakäytännöistä. Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.

Is 9%&GR a good password? DNA’s information security expert gives a reminder of good password habits on the eve of World Password Day30.4.2025 08:55:00 EEST | Press release

Thursday, May 1, 2025, will be – in addition to May Day – World Password Day, that promotes better password habits. It is a common misconception that a password should look cryptic in order for it to provide protection. According to DNA’s information security expert, this notion is outdated, as new methods are easily able to decrypt short passwords even if they contain special characters in a vague order.

Espanjan ja Portugalin sähkökatkot herättivät kysymyksiä – näin käy viestintäverkoille Suomessa, jos sähköt katkeavat29.4.2025 13:30:00 EEST | Tiedote

Espanjan ja Portugalin sähköt katkesivat laajasti tämän viikon maanantaina. Mediatietojen perusteella kyse oli ainakin Espanjassa maan historian pahimmasta sähkökatkosta. Katko kesti paikoin jopa lähes 20 tuntia. Esimerkiksi kodinkone-, liikenne-, valaistus- ja maksupääteongelmien lisäksi myös viestintäverkoissa syntyi katkon vuoksi suuria haasteita. Miten Suomen viestintäverkoille käy sähkökatkon sattuessa? DNA:n asiantuntija kertoo.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye