Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.

Ändringen gäller inte personer som inte använder myndigheternas digitala tjänster. Ändringen gäller inte heller personer som inte har lämplig utrustning eller nätanslutning eller annars möjlighet att ta emot digitala brev. Vid sidan av de elektroniska kanalerna finns det fortfarande andra sätt att uträtta ärenden hos myndigheterna.
Finansministeriet bereder som bäst ändringar i lagstiftningen i enlighet med statsminister Petteri Orpos regeringsprogram. Enligt en preliminär bedömning skulle man övergå till att prioritera digitala myndighetsmeddelanden i början av 2026.
Genom att övergå till digitalisering är det möjligt att på ett säkert sätt förbättra kundernas tjänster så att de i högre grad blir oberoende av tid och plats. Genom ändringen är det också möjligt att uppnå betydande besparingar för den offentliga ekonomin när en betydande mängd pappersbrev slopas för dem som redan i övrigt använder myndigheternas digitala tjänster. För närvarande tar över 1,4 miljoner finländare emot digital myndighetspost i Suomi.fi-meddelanden. I och med ändringen går sammanlagt nästan 3 miljoner nya användare över från pappersbrev till digitala brev: cirka 2 miljoner personer under pensionsåldern samt cirka 850 000 personer som överskridit pensionsåldern.
Vi har kompetens, erfarenhet och stödstrukturer
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utrett medborgarnas beredskap att övergå till att ta emot viktiga meddelanden från myndigheter digitalt. Beredskapen har utretts genom telefonenkäter och intervjuer som genomfördes 2023 och 2024 samt i synnerhet genom möten med intressentgrupper för aktörer i sårbar ställning. Resultaten har varit uppmuntrande.
Finländarnas beredskap att ta emot myndighetspost digitalt enligt principen om ett enda serviceställe är god:
- 86 % av finländarna i åldern 18–89 år är helt eller delvis självständiga i digitala frågor. Antalet är högre än i Danmark, där man redan för cirka 10 år sedan har övergått till att prioritera digital myndighetskommunikation.
- Myndigheternas digitala tjänster används flitigt. Nio av tio finländare i åldern 18–89 använder myndigheternas digitala tjänster minst några gånger om året.
- 75 % av finländarna är beredda att gå över till att ta emot digitala myndighetsmeddelanden eller åtminstone pröva på att ta emot meddelanden digitalt.
De positiva sidorna med digitala myndighetsmeddelanden är i synnerhet snabbhet, enkelhet, tillgänglighet och informationssäkerhet.
Finlands utgångspunkter för övergången till digital myndighetskommunikation är goda jämfört med många andra länder även med tanke på det stöd som erbjuds. I Finland erbjuder myndigheterna digitalt stöd i sina egna tjänster. Dessutom erbjuds till exempel digitalt stöd på en mer allmän nivå av många kommunala punkter för samservice, av bibliotek, tredje sektorn och av företag . Medborgarna är också beredda att hjälpa varandra i digitala ärenden. 54 procent av finländarna ger sina närstående hjälp eller råd i digitala ärenden minst en gång i månaden, 82 procent åtminstone ibland.
Arbetet för att beakta specialgrupper fortsätter
Den kundorienterade utvecklingen av Suomi.fi-meddelanden fortsätter aktivt redan innan ändringen träder i kraft. Vid uppbyggnaden av tjänsten och det stöd som ordnas för den strävar man efter att särskilt beakta de grupper för vilka det till exempel på grund av begränsad kompetens, möjligheterna att använda enheter eller på grund av hälsotillståndet kan bli utmanande att använda tjänsten. Som en del av utvecklingsarbetet planerar man också hur en person kan återgå till att använda papperspost om det finns risk för att personens ärendehantering förhindras eller försvåras för mycket i och med emottagandet av digitala meddelanden.
Nyckelord
Kontakter
Annette Hotariledande sakkunnigDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295535028annette.hotari@dvv.fiHenriikka EloluotospecialsakkunnigDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295 535 124henriikka.eloluoto@dvv.fiBilder

Länkar
Vad är det frågan om?
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Detta förutsätter att lagstiftningen ändras så att digital myndighetskommunikation blir den primära kanalen för dem som har möjlighet till det.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt förverkligar målet i statsminister Orpos regeringsprogram att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. Projektet är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
I och med kommande lagändringar kommer medborgare som uträttar ärenden digitalt i första hand att få myndighetspost digitalt. De medborgare som inte kan uträtta ärenden digitalt får även i framtiden myndigheternas meddelanden som papperspost, om de inte själva beslutar något annat. Mottagningen av elektroniska meddelanden kan avslutas med en egen anmälan, varefter myndighetsmeddelanden skickas till personen i fråga igen per papperspost.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum