Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.

Muutos ei koske henkilöitä, jotka eivät käytä viranomaisten digitaalisia palveluita. Muutos ei myöskään koske niitä henkilöitä, joilla ei ole sopivia laitteita tai verkkoyhteyksiä tai muutoin mahdollisuutta vastaanottaa digitaalisia kirjeitä. Sähköisten kanavien rinnalla säilyy edelleen myös muut tavat asioida viranomaisten kanssa.
Valtiovarainministeriö valmistelee parhaillaan muutoksia lainsäädäntöön pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaisesti. Alustavan arvion mukaan ensisijaisesti digitaalisiin viranomaisviesteihin siirryttäisiin vuoden 2026 alussa.
Digitaalisuuteen siirtymällä on mahdollista parantaa asiakkaiden palvelua ajasta ja paikasta riippumattomampaan suuntaan turvallisesti. Muutoksella on myös mahdollista saavuttaa huomattavia säästöjä julkiselle taloudelle, kun merkittävästä määrästä paperikirjeitä luovutaan niiden henkilöiden kohdalla, jotka jo muutenkin käyttävät viranomaisten digitaalisia palveluita. Digitaalista viranomaispostia vastaanottaa Suomi.fi-viesteihin tällä hetkellä jo yli 1,4 miljoonaa suomalaista. Muutoksen myötä yhteensä lähes 3 miljoonaa uutta käyttäjää siirtyy paperikirjeistä digitaalisiin kirjeisiin: noin 2 miljoonaa alle eläkeikäistä sekä noin 850 000 eläkeiän ylittänyttä henkilöä.
Meillä on osaamista, kokemusta ja tuen rakenteita
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt kansalaisten valmiuksia siirtyä vastaanottamaan viranomaisten lähettämiä tärkeitä viestejä digitaalisesti. Valmiuksia on selvitetty vuosina 2023 ja 2024 toteutetuilla puhelinkyselyillä, haastatteluilla sekä erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tahojen sidosryhmien tapaamisilla. Tulokset ovat olleet kannustavia.
Suomalaisten valmiudet vastaanottaa viranomaisposti digitaalisesti yhden luukun periaatteella ovat hyvät:
- 86 % suomalaisista 18–89-vuotiaista henkilöistä on täysin tai jokseenkin itsenäisiä digiasioissa. Määrä on korkeampi kuin Tanskassa, jossa on siirrytty digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuteen jo noin 10 vuotta sitten.
- Viranomaisten digitaalisia palveluita käytetään ahkerasti. Yhdeksän kymmenestä 18–89-vuotiaasta suomalaisesta käyttää viranomaisten digitaalisia palveluita vähintään muutaman kerran vuodessa.
- 75 % suomalaisista on valmis siirtymään digitaalisten viranomaisviestien vastaanottajaksi, tai ainakin kokeilemaan vastaanottamista digitaalisesti.
Digitaalisten viranomaisviestien positiivisina puolina nähdään erityisesti nopeus, helppous, saavutettavuus ja tietoturvallisuus.
Suomen lähtökohdat siirtyä digitaaliseen viranomaisviestintään ovat moniin muihin maihin verrattuna hyvät myös tarjolla olevan tuen näkökulmasta. Digitukea tarjoavat Suomessa viranomaiset heidän omissa palveluissaan. Lisäksi digitukea tarjoavat yleisemmällä tasolla esimerkiksi monet kuntien yhteispalvelupisteet, kirjastot, kolmas sektori ja yritykset. Myös kansalaiset ovat valmiita auttamaan toisiaan digiasioissa. Suomalaisista 54 prosenttia antaa apua tai neuvoja digiasioissa omille läheisilleen vähintään kuukausittain, 82 prosenttia ainakin toisinaan.
Työ erityisryhmien huomioimiseksi jatkuu
Suomi.fi-viestien asiakaslähtöinen kehittäminen jatkuu aktiivisesti jo ennen muutoksen voimaantuloa. Palvelun ja siihen järjestettävän tuen rakentamisessa pyritään huomioimaan erityisesti ne ryhmät, joille palvelun käyttö saattaa muodostua haastavaksi esimerkiksi rajallisen osaamisen tai laitteiden käytön mahdollisuuksien tai terveydentilan vuoksi. Osana kehittämistyötä suunnitellaan myös se, kuinka henkilö voi siirtyä takaisin paperipostin käyttöön, jos hänen asiointinsa uhkaa estyä tai vaikeutua liiaksi digitaalisten viestien vastaanottamisen myötä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Annette Hotarijohtava asiantuntijaDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Puh:0295535028annette.hotari@dvv.fiHenriikka EloluotoerityisasiantuntijaDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Puh:0295 535 124henriikka.eloluoto@dvv.fiKuvat

Linkit
Mistä on kyse?
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma linjaa, että Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Tämä edellyttää lainsäädännön muuttamista siten, että digitaalinen viranomaisviestintä tulee ensisijaiseksi kanavaksi niille, joille se on mahdollista.
Digi- ja väestötietoviraston Digi ensin -hanke toteuttaa pääministeri Orpon hallitusohjelman tavoitetta vähentää viranomaisten lähettämän paperipostin määrää. Hanke on osa valtiovarainministeriön Ensisijaisesti digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmaa.
Tulevien lainsäädäntömuutosten myötä digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Ne kansalaiset, jotka eivät pysty asioimaan digitaalisesti, saavat tulevaisuudessakin viranomaisten viestit paperipostina, elleivät itse toisin päätä. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi lopettaa omalla ilmoituksella, jonka jälkeen viranomaisviestit lähetetään hänelle jälleen paperipostitse.
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Datautbytet om flyttningar mellan Finland och Estland har inletts – 13 266 personer har adress i båda länderna17.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Det automatiska datautbytet om personer som flyttar mellan Finland och Estland inleddes den 2 december 2025. När någon flyttar från det ena landet till det andra meddelar inflyttningsstaten detta till utflyttningsstaten, som då i sitt eget befolkningsregister antecknar personen som utflyttad. Då upphör personens adress och hemkommun i utflyttningsstaten.
Suomen ja Viron välinen muuttotietojen vaihto käynnistyi – 13 266 henkilöllä osoite kahdessa maassa17.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomen ja Viron välillä muuttavien henkilöiden muuttotietojen automaattinen vaihto käynnistyi 2.12.2025. Henkilön muuttaessa asumaan toiseen maahan tulovaltio ilmoittaa tästä muuttajan lähtövaltiolle, joka merkitsee henkilön väestörekisterissä maasta muuttaneeksi. Tällöin muuttajan osoite ja kotikunta lähtövaltiossa lakkaa olemasta voimassa.
Exchange of migration data between Finland and Estonia begins – 13 266 persons have an address in both countries17.12.2025 08:00:00 EET | Press release
Automatic exchange of migration data for people who move between Finland and Estonia began on 2 December 2025. When someone moves to the other country, the country of entry reports this to the country of origin, who then registers them as an emigrant. This marks their address and municipality of residence as expired in the country of origin.
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme