Destian ja WSP:n muodostama ryhmittymä Helsingin kolmea pikaraitiotietä rakentamaan
Destian, WSP:n ja Proxionin (osa WSP:tä) muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut kilpailutuksen Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelmakokonaisuuden suunnittelusta ja rakentamisesta. Kokonaisuuteen kuuluvat Länsiratikat, Viikin-Malmin pikaraitiotie ja Länsisataman pikaraitiotie.

Ohjelman toteutus jaetaan kahden allianssiryhmittymän kesken. Destia ja WSP sijoittuivat kilpailutuksessa ensimmäiseksi. Sopimus tullaan allekirjoittamaan lähiviikkojen aikana.
Ensimmäisenä työn alle otetaan Länsiratikat-projekti, joka sisältää Vihdintien pikaraitiotien, läntisen kantakaupungin uudet raitiotiet Fredrikinkadulla ja Topeliuksenkadulla sekä näihin liittyviä katuinvestointeja. Projektin kehitysvaihe alkaa alkuvuodesta 2025, ja tavoitteena on rakentamisen käynnistäminen vuonna 2026.
”Raidehankkeet ovat strategisesti tärkeitä Destialle ja olemmekin iloisia, että voitimme lyhyen ajan sisällä jo toisen pääkaupunkiseudun merkittävistä raitiotiehankkeista. Raitiotiet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja ja ovat tärkeä keino vähentää liikenteen päästöjä. Tässä allianssissa pyrimme hyödyntämään ja kehittämään sekä rahaa että ympäristöä säästäviä ratkaisuja yhdessä WSP:n ja tilaajien kanssa”, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.
”Koko ohjelman visio on toteuttaa yhdessä maailman parasta ja vastuullisinta kaupunkikehitystä. Me sitoudumme tähän allianssissamme täysin. Rata ja raitiotiet sekä vihreä siirtymä ovat meille strategisia teemoja WSP:llä, joten raideliikenteen kehittäminen tukee myös omia tavoitteitamme”, sanoo WSP Finlandin toimitusjohtaja Harri Yli-Villamo.
Vahvalla kumppanuudella varmistetaan allianssin menestys
Allianssimallissa hankkeen osapuolet, joihin myös tilaajat kuuluvat, kantavat yhdessä vastuun suunnittelusta ja rakentamisesta. Destia ja WSP ovat tehneet jo aiemmin yhteistyötä muun muassa Kalasatamasta Pasilaan -raitiotieallianssissa, joten yhteistyö sujui jo tarjousvaiheessa jouhevasti. Yritykset tuovat Helsingin raitiotieohjelmaan monipuolista huippuosaamista ja testattua johtamiskyvykkyyttä vastuullisuutta unohtamatta.
”Allianssissa meillä on yhteiset tavoitteet ja kehitämme yhdessä osaamistamme. Malli auttaa myös kustannusten ja riskien hallinnassa ja tuo joustavuutta. Tällaisessa jopa vuosikymmenen kestävässä hankkeessa se on tärkeää. Menestyminen on silti ennen kaikkea ihmisistä kiinni. On upeaa jatkaa tällä innostuneella ja osaavalla tiimillä kohti tulevaa, ja varmasti hanke tulee tarjoamaan töitä myös uusille ammattilaisille”, sanoo projektijohtaja Janne Korkalainen Destiasta.
”Tällainen kaupunkikehityshanke on ainutlaatuinen, ja se tarjoaa pitkäjänteisen mahdollisuuden kehittää koko alaa. Meiltä vaaditaan uudenlaista innovatiivista yhteistyötä, jotta kaupunkilaisille luodaan mahdollisimman hyvä elämisen ja liikkumisen ympäristö. Tässä työssä voimme hyödyntää parasta käytettävissä olevaa osaamista ja ottaa myös uusia tekijöitä oppimaan”, sanoo Jussi Borgenström, suunnittelujohtaja, WSP Finland.
Kaupunkiympäristön vastuullista kehittämistä
Raitioteiden ohjelman visio liittyy raitiotierakentamisen lisäksi myös laajemmin kaupunkikehitykseen. Pikaraitioteiden varsille tullaan rakentamaan uusia koteja tuhansille helsinkiläisille. Raitioteiden ja katujen ohella hankkeet tuovat mukanaan myös laadukasta kävely- ja pyöräliikenneympäristöä.
Ilmastomuutoksen vaikutukset tullaan ottamaan huomioon kaikissa rakentamisen ratkaisuissa ja hankinnoissa. Destia ja WSP tuovat hankkeeseen vahvaa osaamista ja parhaita oppeja negatiivisten ympäristövaikutusten minimoinnista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Korkalainen, projektijohtaja, Destia: puh. 040 097 4499, janne.korkalainen@destia.fi
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi
Jussi Borgenström, suunnittelujohtaja, WSP Finland: puh. 040 555 6977, jussi.borgenstrom@wsp.com
WSP:n viestintä: viestinta@wsp.com
Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 640 miljoonaa euroa. www.destia.fi
WSP
WSP on eri osaamisaloja yhdistelevä suunnittelu- ja konsultointiyritys, jossa työskentelee noin 850 asiantuntijaa Suomessa ja 74 000 ympäri maailmaa. Luomme asiakkaidemme kanssa kestävää tulevaisuuden elinympäristöä. Tässä työssä meitä tukee globaali innovaatio- ja kestävyysohjelmamme Future Ready™. www.wsp.com
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme