Kelan asiakasyhteisössä pääsee vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen – yhteisöstä toivotaan mahdollisimman monimuotoista
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelassa on tänä vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Kela toivoo asiakasyhteisöstä mahdollisimman monimuotoista, jotta asiakkaiden erilaiset tarpeet tulevat huomioiduiksi. Marraskuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta.
Kelan asiakasyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa Kelan palvelujen kehittämiseen. Tähän mennessä yhteisöön on liittynyt jo yli 1 400 jäsentä. Kela toivoo yhteisöön eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia jäseniä. Tavoitteena on, että kehitystyössä kuullaan yhä paremmin erilaisia asiakkaita.
– Olemme jo tähän mennessä saaneet hyviä tuloksia yhteisössä julkaistuista kyselyistä, ja opimme uutta eri asiakasryhmistämme. Toivomme asiakasyhteisöstämme mahdollisimman moniäänistä, jotta pystymme kehittämään Kela-asiointia entistä sujuvammaksi ja huomioimaan asiakkaiden erilaiset tarpeet, kertoo erityisasiantuntija Kimmo Taiminen Kelan asiakkuusyksiköstä.
Asiakasyhteisö on avoin kaikille jäseniksi haluaville, 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Yhteisö toimii pääasiassa digitaalisissa ympäristöissä. Kutsut kyselyihin tulevat sähköpostiin, ja jokainen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Yhteisön toimintaan osallistutaan anonyymisti: annettuja vastauksia ei yhdistetä asiakastietoihin, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kyselyyn yhdenvertaisuudesta Kela-asioinnissa voi vastata 24.11. asti
Kelan tavoitteena on varmistaa asiakkaiden yhdenvertainen ja tarpeidenmukainen palvelu sekä palvelujen saavutettavuus kaikille asiakkaille. Marraskuussa asiakasyhteisössä selvitetään jäsenten kokemuksia yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta Kelassa. Kyselyssä kartoitetaan asiakkaiden kokemuksia kohtaamisista Kelan kanssa ja esimerkiksi mahdollisista tilanteista liittyen epäasialliseen kohteluun tai erityistarpeiden huomioimiseen.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 24.11.2024 asti Kelan asiakasyhteisössä.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Kimmo TaiminenerityisasiantuntijaKela
Puh:050 567 1085kimmo.taiminen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme